Közös tankerflotta Európában

iho/repülés   ·   2012.04.24. 14:00
nyito

Franciaország, Hollandia és Németország együttműködve igyekszik majd az európai tankerkapacitás fejlesztését megkezdeni. Erre nagy szükség lenne: a 2011-es líbiai hadműveletek rámutattak, hogy egyedül az Egyesült Államok rendelkezik kielégítő légiutántöltő képességekkel, míg az európai szövetségesek lemaradása évtizedekben mérhető ezen a területen (is). Líbiában a tankerfeladatok 80 százalékát amerikai gépek repülték.

Amerikai gép francia felségjelzéssel svéd Gripeneket tankol:Európa akcióban <br>(fotó: air-attack.com)

A NATO tagállamok védelmi minisztereinek brüsszeli tanácskozásán bejelentett kezdeményezés szerint a három ország közösen vezeti az európai egységes tankerflotta-kezdeményezést, természetesen elsőként saját repülőgépeikre alapozva. Franciaország CFM International CFM-56 hajtóművekkel modernizált Boeing C-135FR Stratotanker repülőgépeket használ, a 11 gépet a 93. "Bretagne" század repüli, a BA 702 Avord légitámaszpontról. Hollandia a nagyobb méretű és kapacitású McDonnell Douglas KDC-10-30CF repülőgépekre szavazott. Az amerikai KC-10A Extenderekkel rokon gépeket használt civil gépekből építették át, összesen hármat. A Holland Királyi Légierő 334. százada Eindhoven repülőteréről hajt végre tanker- és szállítófeladatokat a gépekkel. Németország is külön típussal, négy Airbus A310MRTT tanker- és szállítógéppel tud hozzájárulni jelenleg. Az együttműködés az Európai Védelmi Ügynökség (EDA) keretein belül történik majd.

A KDC-10CF boldogabbik vége <br>(fotó: primeportal.net)

A fenti felsorolásból is látható a bonyolult kérdéskör egyik központi problémája: az egy kontinensen belül is eltérő típusok üzemeltetése. Ha a brit Voyager KC2/KC3 flottát (Airbus A330 MRTT) és a hat, tankerdeladatokra felszerelhető olasz Lockheed Martin KC-130J Super Herculest is vesszük, öt külön típust alkalmaznak az európai NATO-tagországok. Ez azért is problémát jelent, mert a kerozinutánpóltásra áhítozó pilótáknak mindegyik típusra külön kiképzésen kell átesniük: csak olyan gép mögé sorolhatnak be, amire megszerezték a szükséges jogosítványt. Nem kell mondani, hogy ez mennyire költséges és időt, repült órát rabló folyamat. Itt óriási előrelépés lenne egy közös, mindenhol alkalmazott típus megjelenése, hiszen így egy képzéssel  lehetne használni minden ország tankergépét.

...s persze van turboprop megoldás is: KC-130J egy olasz melóban <br>(fotó: air-attack.com)

A már meglévő tankergépek mellett éppen ezért a jövőbeli beszerzéseket is koordinálni szeretné a kezdeményezés. Ez a gyakorlatban persze az A330 MRTT favorizálását jelentené, politikailag nehezen képzelhető el egy amerikai típusra alapozott európai tankerflotta. A tervek szerint már 2020-ra alaposan megnőhetne a helyi tankerkapacitás: ebben lehetne nagy segítség Nagy-Britannia csatlakozása mellett a már meglebegtetett, 14 gépes francia A330 MRTT beszerzés. Jelenleg Európában a fent említett típusokból összesen 42 tankergép áll hadrendben.

Kapcsolódó hírek