Küklopsz él!

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2015.02.21. 16:15
Kiskep

A legjellegzetesebb jegyéről kapta becenevét a 759-es sorozatú (korábbi jelölés szerint T 499.0) dízelmozdony – a Küklopsz ragadványnév az atipikusan a szélvédők alatt elhelyezett egy nagy fényszóró miatt maradt rajta.

Teljes szépségében<br>(fotók: Václav Rubeš)

A Küklopszokat, vagis a 759-es sorozatú villamos erőátvitelű dízelmozdonyokat 1974–1975-ben gyártotta a ČKD Praha járműgyártó az akkori Csehszlovák Államvasutak részére, főleg a sokkocsis gyorsvonatok továbbítására. A sors úgy hozta, hogy mindössze két ilyen gép készült el, sorozatgyártásuk soha nem kezdődött el.

A vezetőállás

Egyrészt az 1771 kilowatt állandó teljesítményű, 85 tonnás dízelmozdony ismétlődő gyermekbetegségei miatt, másrészt azért, mert akkoriban úgy döntöttek, a villamosításé a jövő. Mindkét legyártott mozdonyt Děčínbe irányították, itt leginkább a teherforgalomban teljesítettek szolgálatot. Egyikük 1979-ben egy tűzeset miatt szinte használhatatlanná vált. Az egyetlen fennmaradt példány a nymburki fűtőházba, majd pedig a velimi vasúti kutatóintézetbe került. Éppen ezért még inkább nemes lépésnek számít, hogy megmentették: vasútbarátok és szakemberek gondos kezei között született újjá.

Kamerák fókuszában

A mozdony egyik legnagyobb „ékessége” (a jellegzetes „egyszeműségen” kívül), hogy ő tartja a dízelmozdonyok gyorsasági rekordját, mégpedig 176 kilométer per órával, amit a velimi vasúti kutatóintézet próbapályáján futott.

Az újraélesztéshez a vasút és a média képviselőit is meghívták, a felújítást követően a nymburki javítóműhelyből Praha-Vysočany állomásra tett próbautat. A Cseh Vasutak munkatársainak köszönhetően mi is bepillanthatunk a vezetőállásra, sőt a mozdony szívébe is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek