Küklopsz él!
A legjellegzetesebb jegyéről kapta becenevét a 759-es sorozatú (korábbi jelölés szerint T 499.0) dízelmozdony – a Küklopsz ragadványnév az atipikusan a szélvédők alatt elhelyezett egy nagy fényszóró miatt maradt rajta.
A Küklopszokat, vagis a 759-es sorozatú villamos erőátvitelű dízelmozdonyokat 1974–1975-ben gyártotta a ČKD Praha járműgyártó az akkori Csehszlovák Államvasutak részére, főleg a sokkocsis gyorsvonatok továbbítására. A sors úgy hozta, hogy mindössze két ilyen gép készült el, sorozatgyártásuk soha nem kezdődött el.
Egyrészt az 1771 kilowatt állandó teljesítményű, 85 tonnás dízelmozdony ismétlődő gyermekbetegségei miatt, másrészt azért, mert akkoriban úgy döntöttek, a villamosításé a jövő. Mindkét legyártott mozdonyt Děčínbe irányították, itt leginkább a teherforgalomban teljesítettek szolgálatot. Egyikük 1979-ben egy tűzeset miatt szinte használhatatlanná vált. Az egyetlen fennmaradt példány a nymburki fűtőházba, majd pedig a velimi vasúti kutatóintézetbe került. Éppen ezért még inkább nemes lépésnek számít, hogy megmentették: vasútbarátok és szakemberek gondos kezei között született újjá.
A mozdony egyik legnagyobb „ékessége” (a jellegzetes „egyszeműségen” kívül), hogy ő tartja a dízelmozdonyok gyorsasági rekordját, mégpedig 176 kilométer per órával, amit a velimi vasúti kutatóintézet próbapályáján futott.
Az újraélesztéshez a vasút és a média képviselőit is meghívták, a felújítást követően a nymburki javítóműhelyből Praha-Vysočany állomásra tett próbautat. A Cseh Vasutak munkatársainak köszönhetően mi is bepillanthatunk a vezetőállásra, sőt a mozdony szívébe is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!