Külterületi túrakör
A külvárosban lakók ebben az esetben jelentős előnyben vannak. Az olyan falusias kerületek, mint például Soroksár, bizonyos részein Pesterzsébet, Lőrinc, Mátyásföld és a többi hasonló szilárd burkolatú, de tranzitforgalomtól mentes utcái idilli helyszínek a könnyű, öncélú tekeréshez. A többieknek, a belsőbb területeken lakóknak maradnak a közparkok, a Városliget, a Margitsziget. Most maradjunk a központon kívül, és tudomásul véve a tényt, hogy tudatosan kialakított harántirányú összeköttetések híján magunknak kell útvonalat keresnünk.
Csepelről Pesterzsébetre – az előző mondat állításával ellentétben – remek kerékpárút vezet. Hogy aztán utóbbi kerületben váratlanul eltűnjön, tétova útkeresésre, buzgó járdázásra kényszerítse a biciklist. Ha nem az eljutásért, hanem a mozgás öröméért karikázunk, akkor viszont hagyjuk Erzsébet egyébként sem túl hívogató központját, kanyarodjunk inkább délre, a Soroksári-Duna közelében vezető Vízisport utca felé. A sima aszfalton a felüljárótól rögtön egy kiváló lejtő ad lendületet. A nekünk kikerülhető fekvőrendőrök, illetve az út szélén parkoló gépkocsik alig korlátoznak a tempó felvételében. Az év nagy részében csendes (legfeljebb madárfüttyös) szakaszt a dél-pesti szennyvíztisztító kevésbé vonzó látványa (és kedvezőtlen széljárás esetén erős szaga) váltja, szerencsére gyorsan megkerülhető. Innen Soroksár felé, a korábbi pusztába nyílegyenes kerékpárutat építettek, simasága vetekszik a Hungaroring felületével. Pár futón, egy-két (néha borjú méretű) kutyát sétáltatón kívül legfeljebb más biciklisekkel találkozunk. A lakott területet elérve két bal- és jobbkanyar után ismét a csak nekünk létesített aszfaltcsík következik, egészen a Molnár-sziget bejáratáig. Dél felé haladva balról meredek partoldal, jobbról nádas szegélyezi, ami kellemes a szemnek. Itt is ugyanaz a közönség, mint az előbb, néhány babakocsis gyalogossal kiegészítve. Illő előrejelzéssel, a félrehúzódást szépen megköszönve konfliktusmentesen elhaladhatunk mellettük. (Némi készpénz – 360 forint – ellenében itt átkompozhatunk Csepelre – ránk ehelyett bő tizenegy kilométeres kerülő vár.)
A soroksári Hősök terétől a csepeli kompjárathoz vezető utat használjuk ezután néhány száz méteren. Erzsébettől idáig egyébként az Eurovelo 6-os fővonalon haladunk. Épp ezért kissé fájdalmas, hogy előbb egy kurta dűlő következik, majd egy rövid, egy hónapja aszfaltozott szakaszocska után újabb, közel három kilométeres, elején hepehupás, majd murvával szórt földúton vezet a nemzetközileg is ajánlott túraútvonal. Ha nem a teljesítményre megyünk, és nem zökkenünk ki a ritmusból pár gödörtől, a Kis-Duna közvetlen vízpartja mindenért kárpótol: csodás látvány a keskeny nádassal övezett folyó. Autó kevés, csak a helybeliek: a másik oldalon kedves nyaralósor húzódik. Esténként akadnak sétálók – a recept ugyanaz, mint korábban.
Elérve az M0 autóút hídját, fel kell kaptatnunk a partról. A táblák az 510-es főutat célozzák, de valójában a hídra vezet fel a kerékpárút, hogy innen a túloldalon folytatódjon a Folyók útja. Magam ehelyett maradok Harasztin, a részben nemrégen szilárd burkolatot kapott, részben rosszabb aszfalttal rendelkező utcában egészen a ráckevei HÉV átjárójáig jutok előre, ismét csak megkímélve magam a tranzitforgalom ártalmaitól. Itt körülbelül 800 méter főút következik, közben elhaladok Dunaharaszti külső állomás mellett. Rögtön a kocsiszínek után leereszkedek a település egykori szigetén fekvő régmúltban létező strandjának bevezető útjához, hogy onnan rögtön felfelé, a HÉV-vágányok töltésén elérjem a folyó fölött ívelő hidat. Szigetszentmiklós közigazgatási területén folytatható a túra – a következő részben innen folytatjuk.
Ha ismer hasonló, kis autóforgalmú, békés túraútvonalat a fővárosban vagy közvetlen környékén, és szívesen megosztaná másokkal, ne habozzon keresni minket, örömmel közzétesszük.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!