Lefújták a párizsi repülőszalont

iho/repülés   ·   2020.12.09. 09:00
IMG_0274

Nem a fertőzésveszély, inkább a válság okán marad el a nagy találkozó. A szalonok pedig hasznosak lennének az iparágnak – és élvezetesek is...

Az idei Farnborough után, enyhe meglepetést keltve, a szervezők már most bejelentették a másik európai nagy rendezvény lemondását is, 2021 nyarán elmarad a világ legnagyobb légiipari találkozója, a Le Bourget repülőtéren és pavilonjaiban. A rendező francia iparági szervezet, a GIFAS igazgatótanácsa jelentette be az egyhangúlag hozott döntést.

Le Bourget 2019 (fotók: Somogyi Norbert)

A közleményből világosan kiderül, már nem a járvány személyről személyre terjedésének veszélye miatt kell, hogy elmaradjon a párizsi szalon – mint ahogy például Farnborough-t ezzel az indokkal fújták le, korábban, februárban pedig emiatt tartottak Szingapúrban „visszafogott” szalont, sok lemondott résztvevővel és alaposan megszűrt közönséggel.

A párizsit kifejezetten „a repülőipar válságának példátlan hatásai” okán kellett feladni. Vagyis mert a járvány miatt a repülés iránti igény lezuhant, ami térdre kényszerítette a légitársaságokat, földre a gépparkjaik nagy részét, és persze ezzel a gyártók is vissza kellett, hogy fogják a kapacitásukat. Az egész ágazaton végig söpört és most is tart az elbocsájtási hullám: friss lapjelentés szerint például a Lufthansa csoport újabb 30 ezer alkalmazott leépítését tervezi még idén, és még tízezerét jövőre.

 A francia főváros északi részén fekvő Le Bourget 2019-ben 316 ezer látogatót fogadott, és ami döntő, mintegy 140 milliárd dollár értékben születtek üzletek. A jövő év lesz az első, hogy ez a legpatinásabb szalon, amelyet 1909 óta csak a világháborúk tudtak megakasztani, békeidőben is elmarad, a 2021-es lett volna az 54. alkalom. A szervezők nyilatkozatuk szerint a 2023-as rendezvényre koncentrálnak, amely a legnagyobb lesz a valaha tartott párizsi szalonok között.

Kétségtelen, hogy a légi ágazat szalonok nélkül is működik még az ilyen nehéz körülmények között is, és történnek komoly üzletkötések, amire jó példa a legutóbbi Boeing MAX megrendelés a Ryanair részéről. De az ilyen alkalmak, mint Párizs, Farnborough és Szingapúr, képesek katalizálni a működést, alkalmat nyújtanak a közvetlen tárgyalásokra. Ugyancsak a szalonokon történhet meg egy-egy új program indításának meghirdetése, megintcsak azután, hogy a helyszínen lezajlanak még tárgyalások a leendő vevőkkel.

Van, amikor a nagy üzletek bejelentését a háttérben már megtörtént megállapodás nyomán a nagyobb hírverés érdekében egy szalonra időzítik, de nem egyszer születtek fontos és olykor döntések, kötések a helyszíneken is, a chalet-ekben zajlott utolsó tárgyalások révén. Ilyen volt a tavalyi párizsi szalon „slusszpoénja”, az, hogy az elején kihirdetett hatalmas Airbus neo-rendelés után, a kereskedelmi napok legvégén az IAG bejelenttette igényét 200 Maxra, méghozzá már a balesetek után...

Remek alkalom egy szalon mindenkinek, hogy a maga munkája érdekében is érzékelje az iparág állapotát, megismerkedhessen a fejlesztésekkel, friss konstrukciókkal, nemcsak egy-egy „egész” repülőgép, hanem a részegységek terén is, a hajtóművektől a műszerekig, a katonai berendezésektől a jövőbeli gépek szimulátoráig, a szerzőnek például így volt alkalma egyszer Gripent , máskor C-17-est repülni, legalábbis a kiállított kabin-mockup révén. És nem kis élmény volt például közelebbről megszemlélni akár egykor az FLA (a későbbi A400) kiállított keresztmetszetét, vagy a legnagyobb hajtóművekét, amelyek elképesztő mérete a lehető legközvetlenebb módon érzékelhető, ahogy felmagasodnak a pavilonokban.

A szalonok menetrendje szerint délutánonként rövidebb, két-három órás légibemutatókon próbálhatják a gyártók meggyőzni a jövendő vevőket gépeik képességeiről, a szalon hetének utolsó napjai pedig rendszerint pompás nyilvános repülőnapok zajlanak, amelyeken a nagyközönség is megismerkedhet az újdonságokkal, közelebbről láthat típusokat a földön és olyan manővereket élvezhet nagygépek részéről is a levegőben, amelyek amúgy utasként nem lennének annyira élvezetesek...

Ki ne felejtsük, a nagy gyártók nagy sajtótájékoztatókat tartanak, amelyeken nem biztos, hogy nagy dolgokat jelentenek be, de érdekes részletekre van alkalom rákérdezni mondjuk az Airbus vagy a Boeing főnökétől. De az első napokban a szemfülesebb újságíróknak a chalet-k világában sikerülhet nem is egy interjút felvenni az iparág különböző nagyágyúival, egy-két nap leforgása alatt, ugyanazon a helyszínen.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek