LNG, CNG: nem gáz velük járni!
Még tavaly december végén állapodott meg egymással a német autóipar és az illetékes környezetvédelmi minisztérium, egy csúcstalálkozó keretében arról, folyamatosan, fokozatosan növelik a két földgázüzem részarányát. A tanácskozáson Sigmar Gabriel, a német alkancellár és a Gazdasági és Energia ügyekért felelős minisztérium szövetségi minisztere, valamint Matthias Wissmann, a Német Autó Szövetség (VDA) elnöke is részt vett.
A csúcstalálkozó fő témája a fenntartható közlekedés koncepciója volt, amelyben kulcsszerepet töltött be a cseppfolyósított földgáz (LNG) és a sűrített földgáz (CNG), mint két lehetséges alternatíva. A résztvevők a rendezvény zárónyilatkozatában a CNG-t és az LNG-t különösen alkalmasnak ítélték meg a járművek jövendőbeli hajtására.
– Ennek háttérében nemcsak ezen alternatív üzemanyagok elégetésekor jelentkező alacsony szén-dioxid-kibocsátás, hanem a CNG és az LNG elégetésekor keletkező rendkívül alacsony nitrogén-oxid mennyisége áll. Mint ismeretes a nitrogén-oxid tehető felelőssé a szmog, illetve a savas esők kialakulásáért – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke. A CNG és az LNG további előnye emellett az üzemanyag-felhasználás alacsonyabb költsége.
A döntésnek köszönhetően Németország a jövőben jelentős mértékben fejlesztheti a földgáz-töltőhálózatát összhangban az Európai Unió „Tiszta Energia a Fenntartható Közlekedésért” – kezdeményezéssel és az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának fejlesztését szabályozó irányelvvel.
– A földgáz négy százalékra történő emelése a német energiamixben akár megtízszerezheti a következő öt évben a gázüzemű járművek számát. Olaszország példája jól mutatja, hogy az ambiciózus német célkitűzése igenis megvalósítható – hangsúlyozta Domanovszky Henrik. A tanácskozáson részt vevő gyártók elkötelezettsége azt is jelenti, hogy a következő években számos új földgázhajtású típussal gazdagodik a járműgyártók ma még szegényes palettája. Új motorok, technológiák és típusok sorának érkezésével lehet csak azt elérni, hogy Európa legnagyobb autópiacának a tavaly 3,2 milliós német piacnak négy százalékát a földgázos modellek adják.
A Zukunft Erdgas szerint a német gazdaságügyi minisztérium kész arra, hogy 2018 után is biztosítsa a földgáz alacsony adótartalmát. Az alternatív üzemanyagokkal hajtott járművek elterjedését nemcsak az alacsony adóteher, hanem a dinamikusan fejlődő töltőhálózat is segítheti.
– Németország ezzel a lépéssel közelebb kerülhet a 2020-ra kitűzött emissziós célok megvalósításához, nem utolsósorban pedig jelentős mértékben csökkentheti a környezetszennyezésből fakadó légúti megbetegedéseket – tette hozzá az MGKKE elnöke.
A LNG és a CNG töltőhálózat hazánkban is jelentős fejlődés előtt áll. Idén ugyanis elindul a PAN-LNG Projekt, amelynek köszönhetően Magyarország becsatlakozhat az európai LNG-hálózatba. A projekt keretében legalább öt – a távolsági áruszállítást épp úgy, mint a helyi közlekedést kiszolgáló – cseppfolyósított és sűrített földgázt kínáló töltőállomás létesülhet 2017-ig hazánkban, 85 százalékos uniós támogatással. Mint ismeretes az Európai Unió 2020-ra szeretné megteremteni a tagállamokban egységesen, a jelentős károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében a szükséges alternatív üzemanyag töltő infrastruktúrát.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!