Luxemburgban pereskednek<br />az amerikai légitársaságok

Hörcher Dániel   ·   2011.07.25. 13:00
kiskep

Az Európai Unió 2005-ben indította kibocsátáskereskedelmi rendszerét. A koncepció lényege az, hogy a legnagyobb kibocsátók (ipari létesítmények, gyárak, erőművek) csak kibocsátási engedélyek birtokában végezhetik tevékenységüket. Ezzel az adminisztratív megkötéssel nyomon lehet követni, hogy az egyes tagállamok mennyiben járulnak hozzá az Unió összes károsanyag-kibocsátásához. A tagállamok méretük és lakosságuk alapján előre meghatározott kereten belül értékesíthetik az ipari szereplőknek a kibocsátási kvótáikat. A tagállamok nem léphetik át a rájuk szabott limitet, így környezetszennyező anyagok kibocsátását egyre drágábban engedélyezik.

Öt évvel a kibocsátás-kereskedelmi rendszer ipari bevezetését követően az EU ki szeretné terjeszteni a szabályozást a kontinenst érintő légitársaságokra. Tehát az Európába belépő összes repülőgép után a környezetszennyezés mértékétől függően fizetnének a szállítók az érintett tagállamoknak.

A légiközlekedés kibocsátáskereskedelmi rendszere nemcsak az EU-n belül tevékenykedő légitársaságokra, hanem a tagállamok légterébe belépő összes járatra vonatkozna. A kezdeményezés heves ellenállást váltott ki több Európán kívüli országban is.

Jogi lépésekre szánta el magát az Amerikai Légiközlekedési Szövetség (Air Transport Association, ATA) az American Airlines-szal és a United Continental csoporttal karöltve. Luxemburgban, az Európai Bíróságon támadják a szabályozást, mivel az „ellentétes a nemzetközi szokásjog alapelveivel”. Az ATA ügyvédei szerint az EU figyelmen kívül hagy több nemzetközi egyezményt is, melyek szerint „minden államnak teljes körű szuverenitása van a saját légtere felett”.

Mire alapozzák tiltakozásukat az amerikai ügyvédek? Az ATA ügyvédeinek példáját a Financial Times-ban olvashattuk: minden repülőgépnek, ami San Franciscóból Londonba repül eleget kell tennie az EU környezetvédelmi előírásainak, noha útjának 29 százalékát az USA, 37 százalékát Kanada, további 25 százalékát pedig nemzetközi tengerek légterében tölti.

Szigorú környezetvédelmi normáknak eleget tenni költséges mulatság a légiközlekedésben: korszerű járműre, hajtóműre és fedélzeti berendezésekre van szükség. A repülő útjának európai légtérben töltött kilenc százaléka miatt az amerikai légitársaságnak költséges beruházásokba kell bocsátkoznia. Az Amerikai Légiközlekedési Szövetség állásfoglalása szerint az EU egyoldalúan és önkényesen megalkotott szabályozása olyan nemzetközi megállapodásokat rúg fel, mint az 1944-es Chicagói Egyezmény.

Az Egyesült Államok képviselőházának Közlekedési Bizottságának több tagja törvényjavaslatot nyújtott be az elmúlt héten, amely a kormányt a légitársaságok érdekképviseletére késztetné Brüsszellel szemben. Az alsóház indítványa ellenére a szenátus egyelőre kivár, minden bizonnyal az Európai Bíróság ítéletét követően fognak állást foglalni.

Becslések szerint az amerikai légitársaságok számára már az első évben 1,3 milliárd dolláros veszteséget eredményezhet a kibocsátáskereskedelmi rendszer bevezetése. Tíz éven belül ez az összeg éves szinten 3,5 milliárd dollárra emelkedhet.

Connie Hedegaard, az Európai Bizottság klímapolitikáért felelős dán biztosa szerint a kibocsátáskereskedelmi rendszer 2020-ig 183 millió tonnányi szén-dioxidtól fogja megszabadítani az légkört. Ez a jelenleg érvényes tendenciákhoz képest 46 százalékos megtakarítást jelentene.

Az Egyesült Államokban sem támogatja minden politikai erő a Luxemburgban pereskedő légitársaságokat. „Egyszerűen elképesztő, hogy ezek a jogalkotók keményen dolgoznak azon, hogy az Egyesült Államok légitársaságai gazdaságtalan gépeket és idejétmúlt technológiát használva a sötét korokban ragadjanak” – mondta Annie Petsonk, az Environmental Defence Fund jogtanácsosa. A zöld szervezet egy másik képviselője a következőket nyilatkozta a Financial Times kérdésére: „a légitársaságoknak inkább az új szabályozásnak való megfelelésért kellene versengeniük […] ahelyett, hogy a bíróságon versengenének egy elfogadható és jól megalkotott törvény ellen”.

Merőben eltérő eszközökkel lobbiznak a kínai légitársaságok az EU jogalkotása ellen: az európai repülőipar, pontosabban az Airbus távol-keleti megrendeléseinek visszaesésével fenyegetőznek a hír hallatán.

Kapcsolódó hírek