A Stadler építheti meg Szicília első hidrogénüzemű motorvonatait

A két keskeny nyomközű szerelvényt a Ferrovia Circumetnea (FCE) vasúttársaság rendelte az Etna-környéki vasúthálózatra.
A milánói Expo Ferroviaria vasúti szakkiállításon és -vásáron aláírt keretszerződéssel a Stadler tovább erősíti jelenlétét Olaszországban. A megállapodás a két jármű egyedi igények alapján történő megtervezésén és megépítésén felül azok ötévnyi teljeskörű karbantartását és alkatrészellátását is magába foglalja, sőt, opcionálisan további tizenhárom szerelvény vásárlását is lehetővé teszi.
A beruházás célja a sziget szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése és regionális közlekedésének korszerűsítése, tiszta alternatívát kínálva a hagyományos dízelüzemű járművekkel szemben. A Stadlertől elmondták, az FCE által rendelt vonatok beszerzése jelentős lépés a fenntartható mobilitás felé az ország déli részén, mivel hozzájárul a regionális vasúti közlekedés dekarbonizációjához.
A korszerű, környezetbarát motorvonatokat teljes mértékben svájci, bussnangi központjában építi meg a gyártó. A szerelvények két, személyszállításra alkalmas részegységből, valamint egy középső, hajtott modulból fognak állni, utóbbiban kapnak helyet a hidrogéntartályok és az üzemanyagcellák.
Egy szerelvényre összesen 147 utas férhet majd fel, közülük 87-en találhatnak maguknak ülőhelyet. A fedélzeten univerzális, mozgáskorlátozottaknak is megfelelő WC-ket lehet használni, az alacsonypadlós konstrukciónak köszönhetően a mozgáskorlátozott vagy idős utasok, de a kerékpárral vagy babakocsival utazók is könnyebben szállhatnak fel és le a szerelvényekre/ről.
A hidrogén-üzemanyagcellás szerelvények Szicília szigetén, Paternò és Randazzo között fognak közlekedni, a védett Etna természetvédelmi parkon áthaladva. A kifejezetten az FCE keskeny, 950 milliméteres nyomközű hálózatára tervezett járművek tengelynyomása rendkívül alacsony: tizenegy tonnánál is kevesebb lesz, így a teljes Circumetnea-hálózaton közlekedhetnek. Mivel a vasúthálózaton számos meredek emelkedő található, különös figyelmet fordítottak a vontatási rendszerre: a statikus átalakítót és a vontatási akkumulátorokat a hajtott egység tetején helyezték el, így bármilyen időjárási körülmény között optimális tapadást és vonóerőt képesek leadni.
A vasúttársaság megrendelésével a Stadler már tizenkilenc hidrogénüzemű, keskeny nyomközű motorvonatot értékesített Olaszországba: a mostani két szerelvényen felül a szardíniai Azienda Regionale Sarda Trasporti (ARST) nyolc, a Ferrovie della Calabria (FdC) pedig kilenc vonatot rendelt korábban. Ezek a járművek a világ első, egyéni igények alapján épített, keskeny nyomtávú, hidrogénüzemű motorvonatai – a jövőbe mutató technológia kiemeli Olaszország növekvő elkötelezettségét a zöld vasúti technológia iránt, valamint a Stadler vezető szerepét az innovatív, kibocsátásmentes gördülőállomány fejlesztésében – jelenti a Railway Pro.
(Nyitóképünkön a szicíliai Stadler-hidrogénvonatok látványterve. Kép forrása: Stadler Rail / railwaypro.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!