Május 17-étől előszezoni menetrend: sűrűbb eljutást és minőségibb szolgáltatást nyújt a MÁV-Start a Balatonhoz utazóknak

iho/vasút   ·   2021.05.04. 09:00
00_balaton_eloszezon

Nemcsak a vakáció idejére, hanem már előtte egy hónappal sűríti a Balaton partjához tartó járatok indulását és magasabb szintű szolgáltatást nyújt a járműfejlesztéseknek, felújításoknak köszönhetően a MÁV-Start.

Május 17-étől a nyári menetrend kezdetéig, június 19-éig előszezoni menetrend szerint közlekednek a vonatok Budapest és a Balaton között. A szezonon kívüli időszakhoz képest gyakoribb eljutást kínál a MÁV-Start, Intercity-kocsik is közlekednek és a déli parton étkezőkocsi teszi teljesebbé a komfortot. Az előszezonban a Siófok és Balatonmáriafürdő környéki üdülőövezetek kisebb forgalmú megállóiban is sűrűbben állnak meg vonatok, és közvetlenül elérhetővé válnak Budapestről: Balatonaliga, Balatonvilágos, Szabadisóstó, Szabadifürdő, Balatonszéplak alsó, Balatonszéplak felső, Zamárdi felső, Szántód, Balatonlelle felső, Fonyódliget, Bélatelep, Alsóbélatelep, Balatonfenyves alsó, Máriahullámtelep, Máriaszőlőtelep megállóhelyeket érinti.

Idén május második felétől az időjárás javulásával és az átoltottság előrehaladásával, illetve a járványügyi korlátozások enyhítésével, feloldásával valószínűsíthető, hogy a belföldi turizmus és az ezzel járó mobilitási igény ismét magas lesz. A vasúttársaság új előszezoni menetrendje lehetővé teszi, hogy Balatonhoz utazók közül minél többen a kényelmes, versenyképes és környezetbarát vasúti utazást válasszák.

Déli part

Az utasokat a korábbihoz képest sűrűbb közlekedéssel, intercity-kocsikkal és a déli parton már az előszezonban is étkezőkocsival várja a vasúttársaság. Tavaly ősz óta Budapest és a Balaton déli partja között óránként indulnak a Tópart és Balaton Intercity-vonatok felváltva Keszthely, illetve Nagykanizsa felé. Az előszezoni menetrend bevezetésétől a Budapest és Keszthely között kétóránként közlekedő Balaton Intercity-vonaton május 17-étől már étkezőkocsi – és a főszezontól első osztályú kocsi – is lesz, így az utazás még kényelmesebbé válik. A vonatok 1. és 2. osztályú intercitykocsijába kedvező árú, 300 forintos helyjegy váltható, amelyet a hétvégi csúcsidőszakban elővételben érdemes megvenni.

Az étkezőkocsi-szolgáltatás a hatályos járványügyi szabályok alapján indul el a Balaton Intercity vonatokban. A védettségi igazolvánnyal rendelkező utasok a fedélzeten is fogyaszthatnak a frissített étlap kínálatából. A tavalyi szezon tapasztalatai alapján olyan új ételek kerülnek a kínálatba, amelyeket az utasok a tapasztalatok szerint több alkalommal kerestek és szívesen fogyasztottak volna, ilyen például a balatoni halászlé vagy a paprikáscsirke. Másrészt a szerviz, a kiszolgálás színvonala is javul, valamint az egészséges életmódot kedvelők és az alapanyag-intoleranciával élők is találhatnak számukra megfelelő fogást az új kínálatban (például tonhalsaláta, gluténmentes Start Burger).

Az április 11-i menetrend-módosítástól a Helikon InterRégió vonatokkal már nem csak Kaposvár, hanem napi egy vonatpárral Pécs felől is a korábbinál jóval könnyebben érhető el a Balaton déli partja alacsonypadlós, klímás Desiro motorvonatokkal. A vonatok az előszezoni menetrendtől Balatonfenyves alsó helyett Máriahullámtelep megállóhelyen fognak megállni, jobban kiszolgálva az üdülőövezeteket.

Északi part

A Balaton északi partján a vasúti közlekedés május 30-ig szünetel, Székesfehérvár és Balatonfüred között pótlóbusz szállítja az utasokat a villamosítás miatt. Az előszezon további részében, május 31-étől már nem kell átszállni, közvetlen vonatok közlekednek majd Budapesttől Tapolcáig. Ekkortól a nyári menetrend kezdetéig az északi partra a korábbi évekből jól megismert járatokkal lehet utazni. A Kék Hullám sebesvonatok kétóránként közlekednek Budapest-Déli és Tapolca között, a Katica sebesvonatok hétvégén kétóránként közlekednek a Déli pályaudvar és Balatonfüred között, hétköznap naponta két pár vonat közlekedik. Pénteken és hétvégén Tekergő gyorsvonatok is közlekednek a Déli és Tapolca között.

A felsővezeték bekapcsolásáig a villamos mozdonyokat Székesfehérváron cserélik dízelre, ezen műveletet a nyári menetrend bevezetésétől, június 19-étől már Balatonfüreden végzik el. Így akkortól negyed órával rövidül majd a menetidő, és a dízelmozdony helyett csendesebb, környezetbarátabb villamosvontatással, valamint korszerű Flirt motorvonatokkal lehet eljutni a Balaton északi fővárosába. A villamosítás eredményeképpen sűrűbb és gyorsabb eljutást kínál a vasútvállalat június 19-étől.

Javasolt járatok a kerékpárosoknak

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából a Magyar Közút által végzett forgalomszámlálás alapján, míg korábban a szabadidős és turisztikai célú biciklizés lendületes bővülése volt jellemző, a 2020-as mérés szerint negyedével-harmadával többen pattantak nyeregbe a hétköznapokon. A legnagyobb, hetvenhat százalék feletti átlagos növekedést a Balatonnál és a Tisza-tónál tapasztalták. A felmérés látványosan visszaigazolja a kerékpáros infrastruktúra-fejlesztések indokoltságát, a környezetkímélő közlekedési módot népszerűsítő hatásaikat is. A nagy kiterjedésű síkvidéki területekkel és tömegeket vonzó turisztikai célpontokkal rendelkező megyékben továbbra is az átlagosnál magasabb a kerékpáros forgalom, Fejér, Somogy és Zala megyékre a szabadidős kerekezés túlsúlya jellemző. Mint az elemzés is rávilágít, sokan veszik célba a balatoni kerékpárutakat, számukra is kedvező ajánlatokkal készül a MÁV-Start.

A Déli->Parti sebesvonatokon legalább nyolc kerékpárhely áll rendelkezésre. Ezen felül egyes vonatok a hétvégi időszakban nagy befogadóképességű (32–36 kerékpár szállítására alkalmas) kocsival közlekednek az előszezonban. Ezekkel a vonatokkal érhető el a balatoni bringakörút, a legkönnyebben, Balatonaligáról indulhatnak kerékpározni. Elsősorban ez a vonat javasolt a kerékpárosoknak, csoportoknak.

Budapest és a Balaton déli partja között óránként indulnak a Tópart és Balaton Intercity-vonatok, amiken nyolc-nyolc kerékpár szállítása lehetséges. Ezeken a vonatokon kötelező a kerékpárhely foglalása, ezért javasolt a jegyek megvásárlása elővételben, akár az utazást megelőző napon.

A Balaton északi partján a vasúti közlekedés május 30-áig szünetel, Székesfehérvár és Balatonfüred között az utasokat a villamosítás miatt pótlóbusz szállítja, amelyeken a kerékpárszállítás nem lehetséges. Az északi part települései kerékpárral a Déli->Parti sebesvonatokkal érhetőek el Balatonaliga és Szántód (Tihanyrév) felől kerékpározva, vagy a Göcsej és Bakony Intercity-vonatokkal Veszprém felől, a Veszprém–Balatonalmádi kerékpárúton át.

Május 31-étől Budapest és Balatonfüred között kétóránként nagy befogadóképességű kerékpáros kocsival közlekedik a Kék Hullám Intercity. A vasúttársaság a kerékpárosoknak ajánlja a hétvégenként nagy befogadóképességű kerékpáros kocsival közlekedő Tekergő gyorsvonatok igénybevételét, melyekkel a keleti medence települései, Balatonakarattya, Balatonkenese és Balatonfűzfő érhetők el.

A Budapest és Balatonfüred közötti Katica sebesvonatokon a kerékpárszállítás kevésbé javasolt, a rendelkezésre álló vonatonkénti négy–nyolc hely csak kerékpárhelyjeggyel vehető igénybe.

A Velencei-tavat érintő fontos fejlesztés, hogy kifejezetten a kerékpárosok számára május 22-étől plusz vonatot indít a Déli pályaudvarról Székesfehérvárra a MÁV-Start a hétvégi napokon G30 jelzéssel. Ezekben nagy befogadóképességű kerékpárszállító kocsi is közlekedik, így a kerékpárosoknak, csoportoknak ezen vonatok igénybevételét javasolja a vasúttársaság, mivel a G43-as és a Z30-as vonatokon a kerékpáros férőhelyek száma korlátozott. A közvetlen G30-as vonatok 8:40-kor és 9:40-kor indulnak a Déli pályaudvarról, visszafele Székesfehérvárról 17:23-kor és 18:23-kor (Velencéről 17:41-kor és 18:41-kor).

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Az energiatakarékos vasút

iho/vasút   ·   2021.05.02. 15:00

Olvasónk a vasúti közlekedést energetikai szempontból elemzi a mozdonytól a pályáig, bemutatva, hogy a vasút a legzöldebb közlekedési ágazat a szárazföldön.