Még az idén elkezdődik az IC+-kocsik sorozatgyártása

MTI/iho   ·   2016.06.10. 15:02

Még ebben az évben megkezdődik az IC+ vasúti kocsik sorozatgyártása - közölte a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója, Csépke András pénteken a beszállítói tájékoztatón, Szolnokon. Húsz, nemzetközi közlekedésre alkalmas kocsi gyártását tervezik, amelynek előkészületei, közbeszerzési eljárásai már megkezdődtek. 2018-tól elindulhat a száz, belföldi közlekedésre szánt IC+-személykocsi sorozatgyártása, amit a magyar kormány harmincmilliárd forinttal támogat. A MÁV-Start belső forrásaiból is jelentős számban tudja folytatni 2020-tól a járműgyártást, de mindent megtesznek, hogy további támogatásokat, forrásokat vonjanak be, és számítanak külső megrendelésekre is, amelyekre jó esélyek mutatkoznak. Bár húsz plusz száz kocsiról van szó, a közbeszerzési eljárásokat még plusz kétszáz kocsira fogják indítani.

Csépke András kihangsúlyozta: a vasúttársaság az egyetlen olyan személyszállító Európában, amelyik saját járműgyártási képességgel rendelkezik, ráadásul az IC+ lesz az első olyan ülőhelyes kocsitípus Európában, amely megfelel az új európai szabványrendszer összes követelményét. A MÁV-Start szakemberei által kifejlesztett, Szolnokon gyártott IC+ két prototípusa 2014 októberétől próbaengedéllyel szállított utasokat, majd 2015 júniusában megkapta a típusengedélyt a magyar és nemzetközi közlekedésre.

Az unió döntése értelmében 2020-tól részlegesen megnyílik a vasúti személyszállítási piac, így bárki közlekedtethet vonatokat a másik ország területén. Egy új szolgáltató megjelenése ugyanakkor komoly bevételi problémát okozhat. 2023-ra az unió a teljes vasúti piac megnyitását irányozta elő, ami azt jelenti, hogy az államok már csak európai közbeszerzés keretében szerződhetnek a belföldi közszolgáltatási feladataikra. Ennek értelmében a MÁV-Startnak 2023-ig van szerződése a magyar állammal, ezt követően meg kell mérkőznie "Európa nagyjaival". A vezérigazgató elmondta: a társaság 2020-ig látványos fejlesztéseket tervez, fő bevételi forrásuk a Budapest elővárosi és a távolsági intercity közlekedés. Az elővárosi közlekedésbe a tervek szerint emeletes vonatokat szereznek majd be, hatszáz férőhellyel. A stratégia lényege, hogy 2020-ig a teljes szolgáltatási szegmensben vadonatúj járművek közlekedjenek. Stósz István, a MÁV-Start műszaki fejlesztési vezetője elmondta: a prototípusok üzemeltetési tapasztalatai kedvezőek, megfelelnek az uniós követelményeknek. Az IC+-kocsik GPS-vezérelt rendszere mindig pontos tájékoztatást ad a vonat helyzetéről, a biztonságról belső videó-felügyeleti rendszer gondoskodik. Támis Norbert beszerzési igazgató arról beszélt, hogy 98 milliárd forint értékben írnak ki beszerzési pályázatokat: húsz IC+-kocsihoz a forgóváz és fék beszerzésére már kiírták a pályázatot, további 77 eljárás még hátra van, ebből 69 közbeszerzés.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek