Még több ukrán árut szállíthat vasúton az RCG

iho/vasút   ·   2022.08.31. 12:00
00_rch_gabonavonat

Az ukrán export-import vasútforgalomban való szerepvállalásának növeléséről egyeztetett a napokban Ukrajnában az ukrán állami vasút Ukrzaliznicának (UZ), annak lembergi leányvállalatának és az UZ CTL leányvállalatának menedzsmentjével Kovács Imre, az ÖBB RCG Igazgatóságának tagja, az RCH Igazgatóságának elnöke, valamint Körös Norbert, az RCH Igazgatóságának tagja és vezérigazgatója.

A tárgyaláson a felek megállapodtak az együttműködés további erősítéséről, az ukrán áruk továbbításának gyorsítását szolgáló intézkedésekről, valamint a közlekedést segítő állandó kétoldalú munkacsoport felállításáról. Többek között egyeztettek az adatcsereforgalomról szóló együttműködési megállapodás kibővítéséről, valamint a fuvarozási volumenek tervezési rendszerének egységes elektronikus felületre történő átállításáról. Mindezek a lépések elősegítik majd az úton levő küldemények ütemezett, az aktuálisan szabad átrakókapacitásokhoz igazított átadását, a határátmenetek menetvonalainak hatékonyabb kihasználását.

Az ÖBB Rail Cargo Group (RCG) a háború kezdete óta kiemelten azon dolgozik, hogy az ukrán áruk eljussanak rendeltetési helyükre. A vállalatcsoport minden uniós határon jelen van és garantálja a gabona mellett más ukrán áruk eljutását magyarországi, olaszországi, németországi, ausztriai, szlovákiai és szlovéniai célállomásukra.

A vállalatcsoport az érintett magyar, szlovák és lengyel határállomásokról 2022. március elejétől 430 ezer tonna gabonát fuvarozott Ukrajnából, és ezekre a forgalmakra irányítja gabonás kocsiflottájának jelentős részét, azért, hogy az árufolyam továbbításához biztosítani tudja a szükséges kapacitást. A Rail Cargo Hungaria (RCH) az év eleje óta közel 390 ezer tonna gabonát fogadott Eperjeskén és Záhonyon keresztül.

Az Ukrajnából érkező valamennyi küldeményt tekintve 2022 első hét hónapjában 1,9 millió tonna áru lépte át a határt az RCH-val, ebből 1,7 millió tonnát továbbított vasúton a társaság. A záhonyi körzetet tradicionálisan a konvencionális tömegáruk kezelésére alakították ki, ezek dominanciája máig megmaradt: a belépő áruk hetven százaléka vasérc. Az energiahordozók (szén, koksz) jelenléte mellett a szóródó termékek közül a só, a cement és a műtrágya belépése jellemző. Az idei év meghatározó árucsoportja a gabonafélék és a növényolaj, kukoricából már több mint 200 ezer tonna érkezett.

A vállalatcsoport folyamatosan innovatív technológiai és alternatív fuvarozási megoldásokat fejleszt a küldeménytovábbítás hatékonyságának és volumenének növelésére.

A Rail Cargo Logistics – Hungaria egy rendhagyó új technológia alkalmazásával optimalizálja a szemestermény fuvarozását, amelynek köszönhetően az árut Ukrajnából rövidebb idő alatt nagyobb mennyiségben lehet eljuttatni felvevőpiacaikra. A gabonát Ukrajnában szabványos konténerekbe rakják, amelyeket normál nyomtávú kocsikra helyezve szállítanak Magyarországra, egy nyírbátori silóba. A megoldás feleslegessé teszi a széles nyomtávú gabonakocsik átrakását, így ezzel a technológiával az elkövetkező időszakban több tízezer tonna termény fuvarozását tervezik.

Az RCH emellett a forgalmak gyorsítása érdekében ismét alkalmazza a vasúti kocsik tengelyének átszerelési technológiáját, mivel az ukrán széles nyomtávú vagonok nem alkalmasak az európai normál nyomtávú közlekedésre.

Továbbá tekintettel arra, hogy a blokkolt fekete-tengeri kikötőkből nem lehet elszállítani az ukrán konténereket, a Rail Cargo Operator – Hungaria (RCO-HU) új, korábban ebben a viszonylatban nem használt útvonalat nyitott meg az ukrán áruval töltött konténerek adriai kikötőkbe történő eljuttatása érdekében. A társaság által kezelt vonatokon április óta Eperjeskéről a Rail Cargo Terminal – BILK, illetve a Budapesti Szabadkikötő érintésével összesen 1350 egységkonténer (TEU) érkezett Koperbe, további százhúsz pedig Triesztbe, ahonnan az ukrán árukat hajókon továbbítják különböző tengerentúli desztinációkba. A vállalat szerelvényei egyúttal üres konténereket is juttatnak vissza Ukrajnába. Legújabban pedig az Ukrajnába irányuló rakott konténerforgalom is megindult a Távol-Keletről, így az RCO-HU szervezésében jutnak el az ukrán gazdaság működtetéséhez szükséges áruk az adriai kikötőkből ukrán ipari körzetekbe.

A megnövekedett fuvarigények gördülékeny teljesítésén túl az ÖBB és a Rail Cargo Group törekszik arra is, hogy segítséget nyújtson a nehéz sorsra jutott ukránoknak: az ÖBB térítésmentesen garantálja a menekültek utaztatását, a Rail Cargo Group pedig díjmentesen továbbít segélyszállítmányokat Ukrajnába, amelynek részeként a Rail Cargo Hungaria 2022 első félévében a Záhonyba kamionon érkező adományokat fuvarozta Csapra. A vállalat emellett augusztus végén az ukrán vasutasoknak egyéni védőeszközöket (bakancsokat, sisakokat, láthatósági mellényeket és kesztyűket), a Kárpátaljai Katolikus Karitász Szervezetnek pedig műszaki eszközökből, használati cikkekből és textíliákból álló csomagot juttatott el.

Az RCG és az UZ delegációi méltatták az együttműködés eddigi tapasztalatait, és a tárgyaláson feltárt lehetőségeket összegezve azok közös kiaknázásában állapodtak meg.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: ÖBB RCG)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek