Megállapodtak Belgrád első két metróvonaláról

iho/vasút   ·   2021.01.26. 12:00
belgrad_metrohalozat

Az építkezések várhatóan még az éven meg is kezdődhetnek. A járművekről és az infrastruktúra nagy részéről az Alstom gondoskodik.

A szerb pénzügyminisztérium és a belgrádi metróvállalat képviselete, a kínai Power Construction Corporation (PowerChina) nehéz- és mélyépítőipari vállalat, a francia Alstom, valamint az Egis Rail nemrégiben egyetértési megállapodást írt alá a szerb főváros első metróvonalainak létrehozásáról. A szerbek és a franciák az elmúlt év végén egy 581 millió euró (jelenlegi árfolyamon több mint kétszázmilliárd forint) értékű államközi megállapodást kötöttek infrastrukturális beruházások létrehozásáról. Az összegből 127 millió eurót (bő 45 milliárd forintot) a villamosenergia-elosztó hálózat fejlesztésére különítettek el, a fennmaradó 454 milliót (bő 160 milliárd forintot) pedig az első metróvonal építésére szánják. A megállapodás értelmében az Alstom felel a beruházás túlnyomó részéért, a francia cég többek között megépíti és szállítja a metrószerelvényeket, telepíti a digitális irányítórendszereket, a peronkapukat, létrehozza a szükséges infrastruktúrát (vasúti pálya építése, energiabetáplálás) valamint a közlekedési rendszerek integrációját is.

Belgrád első metróvonalainak építési munkálatai várhatóan ez év végén kezdődhetnek meg, miután az összes érintett hatóság aláírta a szerződést. A két metróvonal összesen körülbelül 40,5 kilométert tesz majd ki, 43 megállóval. Az első, 21,3 kilométer hosszú vonal a Száva mentén halad majd végig, 23 megállót felfűzve, összekötve a főváros északkeleti külvárosát, Mirijevót a belvároson át a délnyugati Makiš városrésszel. A második, 19,2 kilométeresre tervezett vonal nyugat–kelet irányban szeli majd át a város északi részét, húsz megállóval: a zimonyi vasútállomást köti majd össze Újbelgrád városrészen át haladva Mirijevóig, ahol átszállási lehetőség lesz az 1-es vonalra.

A szerb főváros polgármester-helyettese, Goran Vesic tavaly júliusban kötött szerződést az Egis Grouppal a megvalósíthatósági tanulmány megalkotásáról, melyet várhatóan 2021 végén mutathatnak be. A szerb közlekedési minisztérium tavaly októberben tárgyalt az Alstommal, valamint Franciaország szerbiai nagykövetével a két metróvonal létrehozásáról.

A hatóságok szerint a metróhálózat teljes hossza elérheti a hatvan kilométert, és összesen hatvan megállót tartalmazhat. A teljes beruházás hatmilliárd eurót (körülbelül 2150 milliárd forintot) kóstálhat, ebből csak az első két vonal négymilliárd euróba (bő 1400 milliárd forintba) fog kerülni.

A szerb elnök Aleksandar Vučić tavaly jelentette be, hogy 1,7 milliárd eurót (bő 600 milliárd forintot) szánnak a főváros metróhálózatának létrehozására a 2025-ös vasúti stratégia részeként – számol be a Railway Pro.

(Nyitókép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Szintet lép az Alstom

iho.hu   ·   2024.04.14. 17:00

Hozzávetőlegesen hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom vasúti forgóvázkereteket előállító gyára Mátranovákon.