Megérkezett Dombóvárra az első Thyssen-Henschel nagydízel
Annak rendje és módja szerint megérkezett Dombóvárra a MÁV első, SU 175 002 pályaszámú Thyssen-Henschel dízelmozdonya, hogy a szükséges műszaki átalakítást követően esedékes hatósági engedélyeztetési eljárás után, várhatóan ősszel forgalomba álljon.
A gépészeti telephely szakembereinek dolga abból a szempontból könnyűnek ígérkezik, hogy a mozdony műszaki rendszerei kifejezetten jól dokumentáltak. Az eredeti dán műszaki leírások fordítása megtörtént, illetve folyamatban van, ezekből is kiviláglik, hogy a tervezők az üzembiztonságra törekedtek, a gépezet felépítése egyszerű, a felhasznált anyagok minőségét nem érheti kifogás. A vezetőállások zajszigeteltek, alapfelszerelés a klíma és a szélvédőmosó. Ha a távvezérlési UIC-kábel, illetve a fűtési kábel nincs használatban, akkor azok levehetők, és a mozdonyon külön tárolóhelyük van. (Nálunk fix beépítésűek, és ezért jobban tönkremennek az időjárás, és járműmosás miatt.) Praktikus a hűtési rendszer: amikor áll a motor, a tetőventilátorok felett elhelyezett hűtőkből a víz egy, a géptérben lévő tartályba folyik, így csökkentve az elfagyás veszélyét. Él a mozdonyon a távvezérlés rendszere.
Figyelemre méltó megoldás, ha valamiért kiesik a vonatfűtési feszültség – amit a főgenerátor segédtekercselése szolgáltat –, akkor nem az történik mint nálunk, hogy széttárja a kezét a jegyvizsgáló: "mit csináljak, sajnos ez van", hanem létezik egy szükségüzemi megoldás: a 6. számú vontatómotornak a kívánt mértékben csökkenti a rendszer az áramát, és ezzel helyettesíti a fűtési csatlásra jutó, kieső feszültséget.
Azokat az eredetileg ME, majd TME sorozatú mozdonyokat, amelyek ugyancsak bérgépként egy ideig Lengyelországban szolgáltak, a lengyel magánvasút saját színeire átfestette, de nem sokat adtak a látszatra: a festéket a rozsdás kasznira hordták fel, amit a magyarországi matricázás előtt el kell majd tüntetni. Amint az tudott, a dízelgépeket EVM-120 elektronikus vonatmegállító berendezéssel látják el – ennek a költségeire és az átalakítás tervezett időtartamára vonatkozó kérdéseinket még annak idején elküldtük a MÁV sajtóosztályának, várjuk a választ.
A magyar közlekedési hatóság 30 ezer kilométer futást ír elő a honosításhoz.
Előzmény: a vasúttársaság a német Thyssen–Henschel által gyártott tizenöt jó állapotú, megbízható dízelmozdony igénybevételét tervezi a fentebb említett svéd lízingcégtől. A Svédországban TMe sorozatú dízelmozdonyokat korábban a Dán Állami Vasúttársaság (DSB) használta távolsági intercity-forgalomban, onnan érkeztek a svéd Nordic Refinance-hoz. Utóbbival a MÁV–Volán-csoport leányvállalata, a MÁV Rail Tours köt szerződést, jelen állás szerint öt évre. A Start a mozdonyokat a MÁV Rail Tours Kft.-vel meglévő hatályos együttműködési megállapodás keretében veszi igénybe.
(Nyitóképünkön a MÁV Rail Tours M40 114-es Púposa vontatja a Magyar Vasúttörténeti Parkból Dombóvárra az elsőnek érkezett Henschel-gépet. Simon Zsolt felvétele Újpalotanál készült)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!