Megújult Hága központi pályaudvara

iho/vasút   ·   2016.02.08. 18:45
400px_denhaag_centraal

A fejpályaudvar új, százhúsz méter hosszú, kilencvenhat méter széles és huszonkét méter magas felvételi épületét február elején adta át hivatalosan a hágai főpolgármester Jozias van Aartsen, a holland nemzeti vasút NS vezérigazgatója, Roger van Boxtel, az infrastruktúráért felelős és környezetvédelmi minisztérium államtitkára, Sharon Dijksma valamint a holland infrastruktúra-kezelő ProRail vezérigazgatója, Pier Eringa.

Az épület mind a négy, üvegből készült homlokzatán kialakítottak bejáratokat, az előcsarnokból pedig a vonatokra, a villamosokra és a buszokra is egyaránt rá lehet látni. A beruházásnak köszönhetően a Den Haag Centraal 1973-ban épített elődjénél jóval világosabbá, tágasabbá és kevésbé zsúfoltabbá vált. A természetes fény beáramlását két focipálya méretű üvegtető segíti elő, amelyeket nyolc acéloszlop tart. Az üvegfelületet összesen 218, nyolcszor tizenkét méter oldalhosszúságú, rombusz alakú panel alkotja.

A megújult hágai főpályaudvar hatalmas csarnoka intermodális központként funkcionál. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: ProRail)

Az állomás környéke Hága kereskedelmi negyedében található, amely számos minisztériumnak is otthona. A kétezres évek elején a Centraal napi utasszáma 190 ezer körüli volt, az egyre növekvő számok alapján 2025-re 270 ezres utasforgalmat prognosztizáltak. Nyilvánvalóvá vált, hogy korábbi formájában a pályaudvar nem fogja tudni megfelelően kiszolgálni ezt az embertömeget, így az épület átépítése mellett döntöttek. A Centraal új kinézetének terveit 2003 decemberében fogadták el. A munkálatok két szakaszban zajlottak. Első lépésként a villamosvágányokat helyezték át 2006-ban, a felvételi épület átépítése azonban csak 2011-ben kezdődött meg.

Az International Railway Journal arról ír, a pályaudvar földszintjének vágányait a vasút fővonali járatai használják. Az emeleti részen négy vágány található, két középperonnal. Itt haladnak át a több holland város közlekedéséért felelős HTM villamosai, valamint a könnyűvasúti Randstadrail-vonatok. Egy másik szinten jelenleg is épül két, bakban végződő vágány, ezek a Randstadrail Rotterdamba vezető E-vonalát szolgálják majd ki. Az E-vonal jelenleg a 11-es és 12-es vágányokat használja, amelyeket a két új vágány elkészültével még az idén vissza fog venni a nagyvasúti üzem.

A projekt része a ProRail által vezetett nemzeti állomásfejlesztési programnak. A program során eddig a rotterdami központi, a delfti, valamint az arnhemi központi pályaudvarok és azok környéke újult meg, Breda, Tilburg, Eindhoven és Utrecht Centraal korszerűsített pályaudvarait pedig az idén fogják átadni az utasforgalomnak – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek