Megújult vágányokkal lendül fel a larviki kikötő áruforgalma

iho/vasút   ·   2022.05.13. 12:00
larvik_kikoto

A norvégiai kikötőben még 2012-ben állt le a vasúti üzem. A megnövekedett áruforgalom kiszolgálása érdekében megvalósított pályafelújítás elősegíti a modális váltást.

A megújult sínpárokon elsősorban faárut és faforgácsot fognak továbbítani. A norvég infrastruktúra-kezelő Bane Nor közleménye alapján a Larvik közelében található amundrødi Bergene Holm AS faipari vállalattól érkező faforgács vasúton jut majd el a haldeni Norske Skog Saugbrugs AG papírgyárba. A Norse Skog célja, hogy teljes mértékben kihasználja az új vasúti árufuvarozási lehetőségeket, körülbelül évi 7500 teherautós fuvartól mentesítve ezzel a Larvik és Halden közötti utakat. A vállalat a gyakorlatban is alkalmazza a „zöld váltást”: mostantól a faáru és a faforgács Haldenbe történő távolsági szállítása vasúton fog zajlani.

A larviki kikötő vasúthálózatának helyreállítását a kikötőbe érkező és onnan továbbinduló áruknak a vasúton történő szállítása iránti egyre növekvő kereslet eredményezte. A Bane Nor szerint ez hozzájárul a kibocsátás és a nehéz közúti szállítás csökkentéséhez – az infrastruktúra-kezelő 2021-ben tizenkét százalékkal több tehervonatot számolt a norvég vasúthálózaton, mint az azt megelőző évben.

A larviki kikötő eddig is kapcsolódott a norvég vasúthálózathoz, a síneken azonban már tíz éve, 2012 óta nem közlekedtek vonatok. A Bane Nor 2018-ban 18,6 millió norvég koronát, vagyis körülbelül 700 millió forintot invesztált az évek óta használaton kívüli sínpárok felújításába. A rekonstrukciós munkálatok során kicserélték az ágyazatot és a keresztaljakat, felújították a kitérőszerkezeteket, továbbá kiépítettek két új vágányt, valamint a hozzájuk kapcsolódó új kitérőket.

2020 őszén a Bergene Holm, a Norske Skog és a Greencarrier azzal a céllal kereste meg a larviki kikötőt, hogy faáru és faforgács szállításához vehessék igénybe a vágányokat és a terminálterületet. A vasúti pályát mostanra már hivatalosan is átadták a forgalomnak: a sínpárokon a Grenland Rail menetrend szerint, hetente egy éjszakai fuvar keretében indít tehervonatokat a faipari üzemből – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünkön a larviki kikötő madártávlatból. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Jön a DAC, megszaladnak a vasútvállalati kiadások

iho/vasút   ·   2024.05.05. 15:00

A Digital Automatic Coupling európai bevezetését sürgető német nyelvű országok közlekedési miniszterei „Jön a DAC!” jeligére közös nyilatkozatot írtak alá, ezzel is jelezve elkötelezettségüket a vasúti teherszállításban a digitális automata csatlás gyors bevezetése és közös finanszírozása iránt.