Megvitatta a társadalom, kész a 3-as metró pótlási terve

iho/vasút   ·   2017.10.05. 08:45
3-asprobfut0

Végre, 2017 novemberében elkezdődik az M3-as metróvonal felújítása, amely több ütemben mintegy három évig tart majd. A metróvonal-felújítás célja, hogy elkészültével kényelmesebben, modern, megújult állomásokon és vonalon keresztül, felújított metrószerelvényeken utazhassunk.

A Budapesti Közlekedési Központ 2017 szeptemberében tartott társadalmi egyeztetést az elsőként felújítandó északi, Újpest-Központ és a Lehel tér közötti szakasz várhatóan egy évig tartó lezárásának idejére kialakított forgalmi rendről. A BKK megvizsgálta, hogy várhatóan miként rendeződik át a forgalom az érintett hálózaton és mindezek alapján lakótérségekre lebontva részletes mobilitási tervet dolgozott ki.

A több évig tartó felújítási munka előkészületeként október 15-én (vasárnap) az első járatindulástól reggel 8 óráig a teljes M3-as vonalon, valamint az október 28–29-i hétvége mindkét napján Újpest-Központ és a Deák Ferenc tér között pótlóbusz közlekedik majd. Ezzel kapcsolatban a BKK hamarosan részletesebb tájékoztatást ad.

Pótlóbusz és alternatív útvonalak Újpest és a Lehel tér között

Az Újpest-Központ és a Lehel tér közötti szakasz lezárása idején az M3-as metró munkanapokon a reggeli üzemkezdettől estig rövidített útvonalon, Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik. Esténként, valamint szombaton és vasárnap a metró helyett a teljes vonalon pótlóbusz jár majd.

Az Újpest-Központ és a Lehel tér közötti metrószakaszon kizárólag alacsonypadlós, klimatizált, csuklós metrópótló buszok közlekednek, amelyek a lezárt metróállomásokat érintik. Egyes pótlóbuszokkal – az Újpesti lakótelep jobb kiszolgálása érdekében – nem Újpest-Központig, hanem egészen az Árpád Üzletházig lehet utazni. A pótlóbuszok gyorsabb haladását, előnyben részesítését a teljes vonalon forgalomtechnikai módosítások – például buszsáv – segítik majd, továbbá egyes végállomáson és fontosabb csomópontokban esetleges torlódások, vagy járatsűrítési igények esetén forgalomba állítható tartalékbuszok is várakoznak majd. A pótlóbuszok a rendelkezésére álló közúti kapacitás maximális kihasználásával a csúcsidőben rendkívül gyakran, átlagosan 45 másodpercenként indulnak majd. Fontos tudni azonban, forgalmukra a városi felszíni közlekedés sajátosságai is hatással lesznek, azaz menetidejük a metróéhoz képest megnövekszik.

A fent leírtak miatt a belváros gyorsabb elérése érdekében az utasoknak érdemes lesz a BKK által ajánlott, forgalomtechnikai fejlesztésekkel és járatsűrítésekkel is vonzóbbá tett alternatív eljutási lehetőségeket, utazási irányokat választaniuk.

A BKK megerősíti az észak-pesti térségben a metró lezárt szakaszát elkerülő kötöttpályás közlekedési lehetőségeket: a 12-es villamos hétköznap 12B jelzéssel a Lehel térig meghosszabbítva, háromkocsis szerelvényekkel közlekedik majd. A 14-es villamos a szokásosnál sűrűbben és hétvégén is nagyobb befogadóképességű szerelvényekkel jár. A villamosok menetideje pedig – lámpaprogramja áthangolásának köszönhetően – két perccel csökken majd a Lehel tér és Újpest-Központ közötti szakaszon. Mindennek köszönhetően Észak-Pest felől a 12-14-es villamosvonalon csúcsidőben három-négy perces közös járatsűrűséget kínálva jelentősen javul a belvárosba vezető utazás ideje.

  • Szintén az újpesti és angyalföldi térség belvárosi utazási kapcsolatát javítja a Keleti pályaudvarig közlekedő, ezáltal az M1-es, M2-es és az M4-es metróra is közvetlen átszállási lehetőséget nyújtó 20E és a 30-as járatcsalád gyakoribb, öt helyett három-négy percenkénti indulása.
  • Az Óbuda felől a belvárosba utazók számára kieső Árpád hídi metrókapcsolatot a 34-es és a 106-os busz pótolja: mindkét buszjárat útvonalát a Lehel térig hosszabbítják meg. A III. kerület Vörösvári úti, Bécsi úti környékéről a 19-es és a 41-es villamosjárattal a budai fonódó villamoshálózaton, a kerületi északi feléből, illetve a Szentlélek tér vonzáskörzetéből a H5-ös HÉV-vel, arról az M2-es metróra átszállva is megközelíthetik a belvárost.
  • Rákospalota és Újpalota felől is sűrűbb követéssel közlekedik majd az 5-ös, illetve a 7E busz.

Mind a metrópótló busszal közlekedőknek, mind az alternatív útirányt választóknak hosszabb, tíz–tizenöt perccel megnövekedő utazási időre kell számítaniuk.

A felsorolt fontosabb változásokról a BKK minden rendelkezésre álló tájékoztatási felületen – többek között a külön erre a célra létrehozott aloldalon, helyszíni utastájékoztatással, hangosbemondásokkal, a médián keresztüli és szórólapos tájékoztatással – felhívja majd a figyelmet, hogy a szükséges információk minden érintetthez eljussanak. A tervezett forgalmi rendről a BKK szakmai egyeztetéseket folytatott az elővárosi közlekedés ellátásáért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal is.

A BKK fontosnak tartja, hogy minden lehetséges eszközzel támogassa a metrópótlásban érintett térségek mobilitását, ezáltal a kerékpározásra is fontos szerep hárul. Azokat, akik biciklire ülnek, célzott helyi forgalomtechnikai beavatkozások segítik majd, hogy céljukat minél jobb körülmények között közelíthessék meg. Jelenleg is tartanak egyeztetések a Magyar Kerékpárosklubbal az infrastruktúra további fejlesztéséről, hogy a kijelölt biciklis útvonalak a kerékpárosok számára vonzóbb, versenyképesebb alternatívát jelentsenek. A BKK vizsgálja a MOL Bubi közbringarendszer bővítésére vonatkozó lehetőségeket is.

A társadalmi egyeztetés során érkezett javaslatok

A változásokkal kapcsolatos előzetes társadalmi egyeztetés ideje alatt összesen 1750 észrevétel érkezett. A BKK minden egyes észrevételt megfontolt és a megvalósítható, a metrópótlás gördülékenységét elősegítő javaslatokat a terv véglegesítésekor figyelembe vette.

A véleményezők nagy számban támogatták az észak-pesti térségből érkező villamosjáratok kínálatának bővítését, a villamosok sűrítését és gyorsítását. A BKK biztosítja a sűrűbb közlekedést, és az Újpest – Lehel tér közötti útvonal lámpahangolását a Budapest Közúttal együttműködve úgy módosította, hogy a villamosok menetideje mintegy két perccel rövidebb legyen.

A véleményt alkotók egyetértettek az óbudai 34-es és 106-os buszt érintő útvonal-hosszabbítással is.

A 20E és a 30-as buszcsalád sűrítésére és gyorsítására számos észrevétel érkezett, amelyek megerősítették a BKK tervezetét. Ezzel összhangban forgalomtechnikai beavatkozások segítik majd a buszok gyorsabb haladását, továbbá a 30A és a 230-as járat a jövőben a Verseny utcai megállópár kihagyásával, a Thököly úton át éri el a Keleti pályaudvar végállomást; ezzel irányonként mintegy két-három perccel csökken az utazási idő.

Jellemző javaslat volt a kerékpáros közlekedési lehetőségek, a Mol Bubi közbringarendszer fejlesztése. A kerékpáros infrastruktúra-fejlesztésről jelenleg is tartanak a tárgyalások. A közbringarendszer idén nyáron bővült tizenegy új gyűjtőállomással a XIII. kerület különböző pontjain, emellett a biciklik száma is nőtt.

A véleményezők egy része kérte, hogy a metrópótló buszok a Lehel tér helyett a Nyugati térig közlekedjenek. A csomópontok áteresztőképessége miatt azonban a pótlóbuszok kapacitása korlátozott, ezért az alternatív utazási irányok is kiemelt szerephez jutnak a pótlás során. A pótlóbuszok nagykörúti kapcsolata esetén az említett alternatív irányok jelentősége a háttérbe szorulna, így a pótlóbuszok kapacitása nem lenne elegendő. A Lehel tér és a Nyugati pályaudvar között a sűrűn közlekedő metrószerelvényekkel lehet majd utazni.

Igény van a 122-es busz Lehel térig történő meghosszabbítására is; a terv véglegesítésekor a BKK ezt nem támogatta, mert az a szűkös közúti kapacitásokat túlterhelve Újpest-Városkaputól párhuzamosan közlekedne a metrópótló buszokkal. A 122-es buszról Újpest-Városkapunál átszállási lehetőség lesz a metrópótló buszokra, emellett Káposztásmegyer északi részéről a bővített kapacitással közlekedő 14-es villamost és 30-as buszt érdemes igénybe venni azoknak, akik közvetlenül szeretnék elérni valamely metróvonalat.

Többen felvetették a 15-ös vonal sűrítését is; ennek bevezetését a BKK a járatcsalád speciális vonalvezetése, a belvárosi forgalomban történő lassú haladása miatt nem tartotta célszerűnek.

Teljes vonalas metrópótlás esténként és a hétvégén

Az M3-as metróvonal felújításának idején a munkanapok estéjén és minden hétvégi napon a teljes vonalon, Újpest-Központ és Kőbánya-Kispest között nem közlekednek a metrók, a pótlóbuszok az Árpád üzletház – Újpest-Központ – Kőbánya-Kispest között viszik az utasokat. A metróvonal kisebb forgalmú időszakában történő teljes vonalas pótlás célja, hogy a rekonstrukció – amely az elkövetkező évek legnagyobb fővárosi közlekedési beruházása – a lehetőségekhez képest a leggyorsabban elkészüljön, ezáltal ügyfeleink kényelmesebben, biztonságosabban, modern, megújult állomásokon és vonalon keresztül, felújított metrószerelvényeken utazhassanak.

Jegy- és bérletvásárlási lehetőségek

A BKK a metrópótlás idején is biztosítja a kényelmes jegy- és bérletvásárlási lehetőségeket. A lezárt metróállomásoknál található jegy- és bérletautomaták egy részét a metrópótló busz megállóiba telepítik át, másik részük az ismertetett alternatív utazási irányokban, a jellemző átszállási pontokon bővítik majd a jegy- és bérletváltási lehetőségeket A BKK értékesítési pontjai továbbra is megtalálhatók lesznek a www.bkk.hu/pontkereso oldalon, és felkerülnek majd a felújításhoz kapcsolódó aloldalra is, így akár helyszínre, akár nyitvatartási időre is keresve könnyen, gyorsan megtalálható a legközelebbi ügyfélközpont, pénztár vagy jegy- és bérletkiadó automata.

Korlátozások a közúti közlekedésben

Az M3-as metró autóbuszos pótlása a pótlóbuszok gyors haladása érdekében szükségszerűen jelentős forgalomtechnikai módosítások bevezetésével jár a IV. kerületi Árpád úton, valamint a Váci út Árpád út és Lehel tér közötti szakaszán, továbbá a Lehel téren. Az Árpád úton szakaszosan, a Váci út érintett szakaszán pedig végig buszsávokat jelölnek ki mindkét irányban, a gépkocsival közlekedőknek tehát csökkent forgalmi kapacitásra kell számítani. Ezért aki úti célja megközelítésére nem tud más útvonalat választani, annak – különösen a forgalmasabb időszakokban – érdemes lesz a megszokottnál legalább negyed órával korábban elindulni.

Több csomópontban nagyobb beavatkozásokat kell végrehajtani, hogy a metrópótló autóbuszok közvetlenül át tudjanak haladni a felüljárók alatt, és a metrómegállók közelében kijelölt pótlóbusz-megállót gyorsan elérjék:

  • A Róbert Károly körút–Váci út csomópontban a pótlásban résztvevő autóbuszok sem a felüljárón keresztül, sem a csomópontban kanyarogva nem vezethetők át, ezért azok a főcsomóponton keresztül (azaz a felüljáróval párhuzamosan, de szintben) közlekednek. Ennek biztosíthatósága érdekében ideiglenesen megszűnik a Váci út északi ágáról a Róbert Károly körútra vezető balra kanyarodási lehetőség, amely helyett a Váci út–Forgách utca, illetve a Váci út–Fiastyúk utca balra kanyarodási lehetőség áll rendelkezésre; érdemes megfontolni egy másik, külsőbb területen található sugárút használatát a Váci út helyett. Ezen forgalomtechnikai módosításnak köszönhetően a Róbert Károly körút–Váci út kereszteződésben a buszok közlekedése a csomópont többi haladási irányát nem befolyásolja.
  • A pótlóbuszok belső végállomásának a Lehel tér ad helyet, ahol biztosítani kell a forgalomból időszakosan kiálló buszok várakozási lehetőségét, továbbá a forgalomban lévő járművek megfordulásának lehetőségét. A járművek a Lehel teret körülvevő úthálózat több pontján várakoznak majd, emiatt többek között a Lehel utca befelé vezető oldalán is időszakosan sávkorlátozásokra kell majd számítani. A buszok egy új jelzőlámpás kordonnál fordulnak majd meg a Csanády utca torkolata mellett, a főcsomópont forgalmát nem akadályozva.
  • Az esti, hétvégi teljes vonalas metrópótlás idején a Lehel tértől délre eső szakaszokon a pótlóbuszok közlekedését csak egyes pontokon segítik forgalomtechnikai beavatkozások, új buszsávokat nem jelölnek ki. Lényegesebb forgalmirend-változásra a Nyugati téren, az Üllői úton a Népliget mellett, valamint a XIX. kerületi Vak Bottyán utca–Lehel utca csomópontban kell számítani:
  • A Nyugati téren – a Róbert Károly körúti csomóponthoz hasonlóan – a buszok nem a felüljárón, hanem azzal párhuzamosan, de szintben haladnak át a csomóponton. Ennek biztosítása érdekében a Bajcsy-Zsilinszky útról a Szent István körútra való balra kanyarodási lehetőség ideiglenesen megszűnik. A csomópont többi iránya továbbra is járható lesz.
  • A Népliget mellett az Üllői úton új jelzőlámpás csomópont létesül, amely azt szolgálja, hogy a ligeten keresztül közlekedő pótlóbuszok biztonsággal ki tudjanak kanyarodni balra az Üllői útra, dél felé.
  • A Vak Bottyán utca–Lehel utca csomópontban kisebb korrekcióként módosul a Vak Bottyán utca északi ágán lévő jelzőlámpát és a hozzá tartozó helyzetjelző vonalat áthelyezik, ezzel biztosítva a Lehel utcáról jobbra bekanyarodó pótlóbuszok manőveréhez szükséges helyet.

A felsorolt forgalmirend-változások, forgalomtechnikai beavatkozások miatt elsősorban a Váci út újpesti szakaszán kell legalább a kezdeti időszakban nagyobb fennakadásokra számítani. Az Árpád utat keresztező egyéb sugárutak forgalmi kapacitása várhatóan nem változik. A csökkent kapacitású utak helyett más útvonalakat választó járművek miatt növekedhet a Pap Károly utca–Göncöl utca útvonal, a Béke út és a Reitter Ferenc utca, valamint az M3-as autópálya városi szakaszának forgalma.

A felújítás előrehaladása

Az M3-as metróvonal rekonstrukciójának előrehaladásáról, az aktuális forgalmi rendről a BKK rövidesen külön aloldalt hoz létre, amelyen keresztül folyamatosan tájékoztatást nyújt a metrófelújítással kapcsolatos forgalmi információkról. Ezen az oldalon a BKK minden információt megad ahhoz, hogy akár a közösségi közlekedést, akár a gépkocsit használók, akár a kerékpárral közlekedők megtervezhessék utazásukat.

A véglegessé vált módosítások részletesen a BKK honlapján ismerhetők meg.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.