Metróépítés Isztambulban: arrafelé haladnak vele
Isztambul lakossága 1980-ban még nem érte el a 3 millió főt, mára viszont a 14 milliót is meghaladta. A hatalmas lakosságnövekedés és a megalomán városfejlesztés miatt a török világváros az ökológiai eltartóképességének határait feszegeti. A közeljövő két legfontosabb közlekedési fejlesztése a harmadik Boszporusz-híd, és a város harmadik repterének megépítése lesz. Ezek még nagyobb városexpanziót jelentenek.
Három éve Isztambulnak két metróvonala volt. Ezek nem „találkoztak” egymással, de volt két fontos nagykapacitású jármű, amely összekötötte őket (és a város többi részét): az autópályán, BRT rendszerben közlekedő Metrobus, valamint a korábbi T1-es és T2-es villamos összevonása után indított modern T1-es villamos. Ezek mellett volt még egy az északi külvárosokba kifutó villamos, a T4-es, valamint két, a mi HÉV-einkhez hasonlítható nehézkes és lassú felszíni gyorsvasút, egy az európai, egy az ázsiai oldalon. Európa és Ázsia között a Metrobuson kívül az egyetlen kapcsolatot a szárnyashajók jelentették. Azonban 2012 augusztusától máig hatvannyolc kilométernyi metróvonalat adtak át.
A sor az M4-essel, az ázsiai oldal első metróvonalával indult, amelyet 2012 augusztusban adtak át. A Kadiköytől, az ázsiai oldal belvárosától Kartalig futó vonal 26,5 kilométer hosszú, a harminc, négykocsis szerelvényt a CAF gyártotta. Egy hónap múlva múlva, átadták az M3-as metró vonalát Kirazli későbbi M1B csomóponttól egészen Metrokentig. A vonalhoz egy leágazás is csatlakozott 2013 novemberében, Olimpiyat végállomásig. Az M3-as metró összesen 15,9 kilométer hosszú vonalán húsz, négyrészes Alstom Metropolis szerelvény közlekedik.
A kezdetben szigetüzemként futó M3-ashoz csatlakozó, az M1-es metró kanyarulatából kiépült M1B szárnyvonal 2013 júniusában készült el, amely Esenlertől a T1-es Bagcilari végállomását is érintve, egész Kirazliig hosszabbodott. A vonalon az addig is megszokott ABB-gyártmányú szerelvények közlekednek, szintén négyes csatolásban. Így az eddig meglevő M1 21,1 kilométeres vonala a szintén meglevő Otogar-Esenler 1,5 kilométeres kiágazáson túl további 4,4 kilométerrel hosszabbodott.
A következő átadott gyorsvasút a régóta csúszó a Marmaray volt. A 2013 októberében átadott vonal az ázsiai és európai oldalon futó felszíni gyorsvasutakat köti össze, valamint vasúti kapcsolatot teremt Isztambul, és egész Törökország európai és ázsiai oldala között. A felszíni gyorsvasutak felújításáig a vonatok Ayrılık Çeşmesitől Kazlıçeşméig járnak, majd azok elkészülésével 76,3 kilométer hosszan Gebzétől Halkaliig futnak. A vonalon az isztambuli M2-esre is járművet szállító Hyunday-Rotem ötkocsis szerelvényei közlekednek.
Tavaly februárban helyezték üzembe az M1-es vonalat hosszabbítását Aksaraytól Yenikapiig. A mindössze hétszáz méteres hosszabbítással a vonal összekapcsolódott Marmaray-jal, és később az M2-vel is. Ezután következett 2014 novemberében az M2-es metró hosszabbítása szintén Yenikapiig. A 3,5 kilométeres hosszabbításban benne van egy híd az Aranyszarv-öböl felett, amelyen a metró meg is áll, valamint a vonalat Veznecilernél összekötötték a T1-es villamossal is. Majd idén áprilisában átadták az M6-os rövidke vonalát: az M2-es Levent állomásától fut két közbenső megállót érintve, 3,3 kilométer hosszan Bogazici Üniversitesi végállomásig.
A fentieken túl most építik az alábbi vonalakat, vonalszakaszokat:
- a már említett Marmaray projekthez kapcsolódó gyorsvasutakat felújítják Gebzétől Halkaliig,
- az M4-es vonal hosszabbítását Kartaltól Kaynarcaig,
- az ázsiai oldal második metróvonalát, az 5-öst, a csúszások miatt várhatóan 2016 májusi átadással,
- az M7-est, amely a külvárosokat köti össze, az első fázisban Mahmutbey M3 állomástól Mecidiyeköy Metrobus és M2 csomópontig, majd onnan a következő ütemben Kabatas T1 végállomásig fut majd. A vonal metrókocsijaira is kiírták már a tendert.
Még csak papíron szerepel, de meg akarják valósítani:
- az M3-as hosszabbítását Bakirköyig, az M1A és a Halkali-gyorsvasút érintésével,
- M8-as metró Bakirköytől a nyugati végekig, Beylikdözüig,
- M1B hosszabbítása Halkaliig.
Van mit csinálni: Isztambul 2019-re 430 kilométer hosszú metró- és villamoshálózatot szeretne kiépíteni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!