A NABI nem, a Kravtex és az Ikarus túlélte: 2013 buszos eseményei, 1. rész
Bár a jelek kezdetben nem erre mutattak, félő volt, a 2012-es negatív tendencia folytatódik. A hazai buszos szakma éves seregszemléje, a tököli Buszfesztivál például igen visszafogott hangulatban telt májusban. Számos kiállító nem is képviseltette magát, a hiányzó helyeket a szervezők egy ügyes megoldással veterán autóbuszokkal töltötték meg. Apropó régi buszok, a szokásos polgári veterántalálkozó például remek hangulatban telt.
Közben a buszos szakma a két éve befagyasztott MFB-hitelek feloldását várta. Persze azért addig is voltak beszerzések, de csak minimális mértékben. A Borsod Volán például öt plusz öt Scania Touringot vásárolt, saját forrásból. Mivel a kocsikat nem hitelből vették, ezért erre nem vonatkozott a beszerzési stop, de így is csak különengedéllyel jöhetett létre a vásárlás. Felmerül a kérdés, hogy az ország legszegényebb régiójában szolgáltató cégnek honnan van annyi pénze, hogy saját maga finanszírozza a buszvásárlásait. A válasz pedig a szerződéses járatok működtetése, a Borsod Volán ugyanis jelentős számú kocsival végez munkásszállítást a megyében.
A Kisalföld Volán pedig bérléssel cselezte ki a tiltást: öt IC12-est és egy Econellt is bérbe vettek a Kravtextől. Kicsivel később egy Optinellel és négy EC12-essel bővült a sor. A Volánbusz pedig alvállalkozóin keresztül szerzett be használt buszokat, valamint vett bérbe távolsági kocsikat.
Felmerült, hogy a két évre befagyasztott MFB-tenderek mögött az állhat, hogy a megrendelések visszafogásával megpróbálják kivéreztetni a Kravtexet és az Ikarust, hogy a majdani Rába-Volvo buszoknak ne legyen konkurenciája. Végül ez elmaradt, nyártól lassan elindultak a Volános tenderek, a Kravtex udvarán álló mintegy 200(!) busznak végre lett gazdája. A győri cég szokásához híven szeret előre dolgozni, de ebben az esetben kicsit elszámolták magukat, pontosabban a két éves moratóriumra nem számítottak. Ugyan a kocsik félkész állapotban voltak, de félelmetes belegondolni, hogy így is több milliárd forint állt évekig a gyár udvarán gazdára várva.
De nemcsak itt ért el sikereket a Kravtex, a siófoki kocsikra kiírt tendert is ők nyerték el, ráadásul Pécs is őket választotta a régóta halogatott buszcsereprogramjukhoz: első körben tíz kocsit vettek bérbe, majd érkezett további tizenöt busz. Közben a Jászkun Volán is modernizálta járműparkját néhány használt busszal.
Az Ikarus mérsékelt sikerekkel zárta az évet. Elkészült ugyan az első Ikarus-Skoda trolibusz, igaz mintegy húsz hónapos csúszással, ráadásul a többi kocsi szerelése is lassan halad. Jó hír viszont, hogy a BKV CKD-buszokra kiírt tenderén ők győzedelmeskedtek, így 3+15 félkész Ikarus V127-est szállíthatnak a fővárosi közlekedési cégnek.
Nem mindenkinek volt ilyen derűs a 2013-as év. Két hazai buszgyár is bezárt, egy pedig megnyitotta kapuit. A NABI-nál májusban elkészült az utolsó autóbusz, a cég pedig bezárta magyarországi üzemeit, a termelést ezentúl kizárólag Amerikában folytatják. A NABI hazai bázisaira meglepő módon hamar lett vevő: Kaposváron egy török cég fog a jövőben kompozit szélkerekeket gyártani, a budapesti telephelyet pedig az új hazai buszgyártó, az Evopro vásárolta meg, amelyik a NABI-hoz hasonlóan szintén kompozit buszokat készít.
A külföldi gyártók közül egyedül a Mercedes könyvelhetett el sikereket hazánkban: a 159 budapesti Mercedes Citaro C2 mellett elvitték a kecskeméti tenderen is a pálmát. Az első kocsik december végén érkeztek meg az alföldi városba, a forgalombaállás tavasszal valószínű.
A következő részben a fővárosi történéseket vesszük górcső alá.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!