Becsengettek
Huszonegy leendő mozdonyvezető kezdte meg tanulmányait a budapesti Baross Gábor Oktatási Központban. Egyharmaduk nő, ami merőben új fejlemény a korábban csak férfiak előtt nyitott mozdonyvezetői szakma történetében.
A tanfolyam évnyitóját jelentős médiaérdeklődés övezte, hiszen a kurzus megindításának őszi bejelentése komoly vihart kavart, pontosabban például a Mozdonyvezetők Szakszervezete a női mozdonyvezetők megjelenésétől tartva kifejezetten Orbán Viktorhoz fordult segítségért, és a témával az iho is több megközelítésben foglalkozott.
Szabaddá vált tehát az út a gyengébbik nem előtt, többek között azzal összefüggésben, hogy a tanfolyamot meghirdető MÁV Csoport és a GYSEV Zrt. jövőbeli járműbeszerzési stratégiája a motorvonatok beszerzésére fókuszál, és a korszerű járműveknél a szerelvények esetleges össze-, illetve szétkapcsolásához már nem kell a terhes csavarkapcsot emelgetni. A tanfolyamra 1100-an jelentkeztek – köztük körülbelül háromszáz nő –, és a többlépcsős, szigorú felvételi procedúrát követően a MÁV-Trakció Zrt. 12 férfit és három nőt, míg a GYSEV két férfit és négy nőt iskolázott be.
Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a tanévnyitón kijelentette, a vasúttársaságnak minden területen célja a képzések életben tartása, mert szükség van vasutas szakemberekre. Ungvári Csaba, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója ezzel kapcsolatosan megjegyezte, hogy jelenleg jegyvizsgálóképzés folyik az intézmény falain belül 25 fővel. Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója pedig a női munkavállalók emancipációját áttekintő felszólamlásában többek között 1991-et is megemlítette: az első női mozdonyvezetőt a jelzett évben, Svájcban iskolázták be.
A vasúti tisztképzés 1994 óta Baross Gábor nevét viselő fellegvárában a most indult mozdonyvezető-tanfolyam központilag kiadott képzési program alapján folyik. A kurzus a korábbi 16 helyett 13 hónapig tart, és ezúttal újonnan kidolgozott, tíz modulból álló képzési rendszer keretei között sajátítják el a tanulók a vonatkozó ismereteket.