Nagy Futam az égen, vasárnap a Duna fölött

iho   ·   2016.04.29. 16:15
cim

Kialakult a május elsejére délutánra a Duna fölött elsősorban az Erzsébet-híd és a Lánchíd közötti (esetenként Lánchíd alatti...) légtérbe tervezett repülőbemutató programja. Amit persze az időjárás még befolyásolhat, de reméljük, nem változtat rajta semmit... Esőnap ugyanis sajnos ezesetben nincs. Tehát:

A nyitó program 14.15-től Besenyei Péter műrepülése lesz, természetesen megspékelve a Lánchíd alatt áthúzásokkal, de az ínyencek számára nyilván az lesz azért a legizgalmasabb, hogy milyen figurákat álmodik az égre világbajnokunk az Extra 330-assal. Ezután érkezik az első Flying Bulls-kötelék, a műrepülő formáció. A kötelék a tavalyi, szerencsésen végződött indiai összecsúszás óta alaposan átalakult, de most is négy cseh pilóta repül, a Z-50-esek helyett a cseh lajstromban szereplő XA42-es német gyártmányú műrepülő gépekkel.

A tavalyi futam képeiből (fotók: MTI)

A klasszikus Flying Bull-formáció két második világháborús vadászgéppel és egy ma is használt sugárhajtású kétüléses kiképző géppel érkezik: a B-25-ös, a gyönyörű kétmotoros bombázó, az F4U4 Corsair, a csendes-óceáni hadszintér sirályszárnyú, dögerős csillagmotoros vadásza és a két apró gázturbinával felszerelt AlphaJet. (Az ugyancsak gyönyörű ikertörzsű P-38-as Lightning sajnos motorprobléma miatt nem jöhet.)

Ezután a légtér a Red Bull helikoptereié: a Bell Cobra a vietnami háború óta használt, a világon elsőként kifejezetten földi támadó szerepkörre tervezett harci helikopter, klasszikusan klappogó kétágú rotorjával. A másik a legendásan jó műrepülő Bo-105-ös: igen, nem túlzás műrepülésről beszélni, hiszen a gép adott pillanatban a merevszárnyúaktól megszokott, de forgószárnyasoknál valóban különleges figurákkal szórakoztatja a nagyérdeműt.

Ezután következik a délutáni show legnagyobb résztvevője, a Wizz Air A321-ese áthúzása nyilván rendkívüli látványosság lesz más nagygépes áthúzásokhoz képest is, hiszen a keskenytörzsű Airbus-család leghosszabb tagjáról van szó a jól sikerült új festésben, ami még inkább kiemeli a karcsú, hosszú törzs megjelenését. A gépet David Morgan és Arday András repüli, megfelelő távolságban pedig egy Cessna 210-esből videózzák, fényképezik majd a rendkívüli látványt, az utasszállítót, amint száz méter magasan húz a Duna felett a várossal a háttérben.

A modern utasszállító után a klasszikus, sok évtizedes utasszállító, a magyar légiközlekedés hőskorából: a Goldtimer zászlóshajója, a Li-2-es (pilótái: Krauth Péter és Sajtos Zoltán), és az alapítvány két remek öreg motoros masinája is megjelenik, Rohács Tamás repüli a duplafedelű, varrógép-hangú nyitott kabinos Po-2-est és Bakai Csaba a pilótája Rubik Ernő remek ötvenes évekbeli kanárisárga Kánya vontatójának.

Az öreg gépekkel természetesen csak finoman szabad manőverezni, ennek ellentéteként igazi kemény műrepülés következik ismét, ezúttal az advanced-világbajnok Illés Tamás előadásában, megintcsak extra 330-assal. Majd bemutatkoznak a Pannon Air Service „gyémántjai”: öt remek Diamond-könnyűgép repüli a köteléket, a kétüléses DA 20-asok és DA 40-esek között ott lesz a két dízelmotoros elegáns DA-42-es is, a pilóták: Uray György és Borosnyai Károly, Kristóf Tamás, Körömi József és Szász Gábor.

Ha a Bo-105-ös helikopterként lepi meg a közönséget, a Kiskunfélegyházán állomásozó HeliForce Mi-2-esének programja a repülésimádók számára még fantasztikusabb bemutató: Imreh Lajos ugyanis egy olyan helikoptert tett alkalmassá számos különleges feladat és számos különleges figura megrepülésére, amelyről korábban kevesen hitték, hogy ennyire mozgékony lehet, ennyire látványosan képes viselkedni a levegőben. Persze ehhez kell „Lujó” kivételes pilótatudása is, aki rendszerint füstölővel adja elő a légibalettet, amitől az ugyancsak izgalmas fekete-vörös festésű „csirkecomb” vízszintes és függőleges figurái még érdekesebbek lesznek a víz fölött.

Meglepetésre készül egy másik magyar ász, Veres Zoltán: egy hármas kötelék élén húz majd át többször is a Lánchíd alatt, és csak ezután következik a szokásos, olykor kifejezetten humorral kombinált egyéni műrepülő bemutató a rendkívül ütőképes, erős és nagy túlterhelésre készült MXS műrepülő géppel. Kísérői: egy dél-afrikai páros, Janson Roland Beamish és Robert Larry Beamish.

A délutánt háromnegyed ötkor a Red Bull gépeinek látványos áthúzása zárja, és közben eltávolodik a Duna-szakasztól a bemutatót végig videózó másik Bo-105-ös helikopter, a Mirko Filming gépe is.

A program tehát gazdag és érdekes, most már szinte csak a kék ég és a napsütés kell a Nagy Futam égi részének teljes sikeréhez.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek