Nagysebességű vasút épül Isztambul és Bulgária között

iho/vasút   ·   2022.06.14. 12:00
tehervonat

A metropolisztól Kapikuléig vezető pálya ráadásul a teherforgalmat is kiszolgálja majd, elősegítve a Középső Korridoron haladó eurázsiai áruszállítást.

Egy lépéssel közelebb került Törökország az Isztambult a bolgár határral összekötő nagysebességű vasútvonal megvalósításához: a napokban hivatalos ünnepség keretében történtek meg az első sínhegesztések. A történelmi metropolisz Halkalı vasútállomástól induló, 229 kilométer hosszú pálya várhatóan még az éven el is készülhet. Az új infrastruktúrán a személyszállító vonatok akár kétszáz kilométer per órás tempóval is száguldhatnak majd, három és fél órára csökkentve a két város közötti menetidőt. A projektből ráadásul nemcsak a személyszállítás, hanem a vasúti áruforgalom is profitálhat.

A fejlesztés több okból is különlegesnek számít. Egyrészt a pályaszakasz az Új Selyemút része, melyen egyre jelentősebb tranzitszerepet tölt be Törökország. Ezen felül mivel az eurázsiai tranzit teherforgalom egyre inkább igyekszik elkerülni Oroszországot az orosz–ukrán háború miatt, folyamatosan nő az érdeklődés az úgynevezett Középső Korridor iránt, melyen Törökország jelenti az egyik kaput Európába.

A török közlekedési és infrastruktúra-miniszter, Adil Karaismailoglu elmondta: Törökország jó úton halad afelé, hogy globális logisztikai szuperhatalommá váljon. Az ország egy olyan kereszteződéshez ért, mely egyesíti a világ nyersanyagforrásait és gazdasági központjait. Ez azt jelenti, hogy az Ázsia és Európa közötti tranzit áruforgalom Törökország közlekedési hálózatait használja, fenntartható, zavartalan és növekvő kapacitás mellett.

A beruházás azonban nem kizárólag Törökországot érinti: Európa is ugyanúgy érdekelt a megvalósításában. Ennek okán az Európai Unió és Törökország beruházási tervben állapodott meg: a bolgár határól a Rodostó (Tekirdağ) tartomány keleti szélén fekvő Çerkezköyig vezető pálya létrehozását az EU finanszírozza 25 millió euróból (vagyis körülbelül tízmilliárd forintból), a Çerkezköytől a Halkalı pályaudvarig tartó szakaszhoz pedig a török kormány ad 278 millió eurót (azaz 111 milliárd forintot).

A nagysebességű projektek legtöbbjétől eltérően – melyek kizárólag személyszállító vonatok számára épülnek – viszont ezen a vonalon tehervonatok is fognak közlekedni. Erre szükség is van, mivel a kormány célja, hogy a vasúti árufuvarozási szektor jelenlegi mindössze öt százalékos piaci részesedését 22 százalékra emelje 2053-ra. Különböző források szerint a vonal áruforgalma a mostani évi 1,53 millió tonnáról 9,6 millió tonnára, az éves utasmennyiség pedig 600 ezerről 3,4 millióra fog nőni a fejlesztésnek köszönhetően. Habár azt még nem tudni, hogy ezek az előrejelzések valóra válnak-e, és ha igen, akkor időben valósulnak-e meg, mindenesetre azt ki kell hangsúlyozni, hogy Törökország komoly összegeket fektet be vasúthálózata modernizálásába. Ezzel a beruházással az ország Bulgárián keresztül bekapcsolódik a transzeurópai közlekedési hálózatba (TEN-T), kiemelve a vasút fontosságát más közlekedési módokkal szemben.

A vonal nem teljesen új építésű, a pálya nagyrészt használaton kívül állt. A munkálatok lényegében a meglévő infrastruktúra rekonstrukcióját jelentik, a sínpárok villamosításával együtt. A bulgáriai határforgalmat jelenleg kezelő vonal Isztambultól Çerkezköyig egy már meglévő szakasz. Onnan viszont már új építésű pálya ágazik ki déli irányba az O-3 autópálya felé, majd azzal párhuzamosan halad Edirnéig, ahonnan Pehlivanköy irányában vezet Kapıkuléig – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek