Napi huszonhétezer kocsi

Arnold Balázs   ·   2012.04.19. 11:00
kiskep_novoszibirszk

Novoszibirszk (oroszul Новосибирск) Moszkva és Szentpétervár után Oroszország harmadik legnépesebb városa. A Transzszibériai vasútvonal fontos csomópontja mind a személy-, mind pedig az áruforgalom terén. A város Moszkvától 3335 kilométerre keletre fekszik, a 82. földrajzi hosszúsági fok közelében.

Novoszibirszk-Inszkaja rendező-pályaudvara madártávlatból<br>A képre kattintva galéria nyílik!<br>(fotók: Slava Stepanov)

A város léte szorosan összefügg a Transzszibériai vasútvonallal. Az akkoriban még Novonyikolajevszknek nevezett település a korridor Ob folyót keresztező hídjának építésekor kialakított munkástelepből fejlődött ki, igen gyors ütemben. Városi rangot 1903-ban szerzett, 1917-re pedig komoly kereskedelmi és könnyűipari központtá fejlődött.

Később a bolsevik hatalom, majd 1925-ben Szibéria közigazgatási központja lett. Ekkortól nevezik Novoszibirszknek, és ekkortájt kezdődött meg a tudományos élet kialakulása is. Ez idő tájt indult fejlődésnek a város nehézipara is, és e téren ma is jelentős üzeme például a V. P. Cskalovról elnevezett repülőgép-tervező és -gyártó bázis. Az iparnak újabb lökést a második világháború jelentett, ekkor rengeteg nehézipari – s így természetesen nagy számú hadi célokat is szolgáló – üzemet telepítettek keletre az ország európai térségéből.

A rendező-pályaudvaron naponta huszonhétezer kocsi fordul meg

Novoszibirszk létének tehát a kezdetektől meghatározó eleme a vasút. Itt található az ország egyik legnagyobb vasúti rendező-pályaudvara is, Novoszibirszk-Inszkaja. Ez a fontos közlekedési csomópont biztosítja az összeköttetést a Kuznyetszk-medence, az Ural vidéke és Közép-Ázsia főbb vasútvonalai között. A rendező-pályaudvar építését 1928-ban kezdték meg, a Transzszibériai vasútvonal továbbépítéséhez kapcsolódóan.

Az első, urali bányákból származó nyersanyagokkal megrakott ércvonat 1934. április 20-án indult el Inszkaja állomásról. Az Ob folyó fölött átívelő vasúti híd a mai napig is fontos eleme a Kuznyetszk-medencét a Transzszibériai vasúttal összekötő vonalnak. A térség vasútvonalain bonyolódik Oroszország távolsági áruszállításának igen nagy hányada.

Az állomás egyik végében helyezkedik el a hatalmas vontatási telep és járműjavító

Novoszibirszk-Inszkaja állomása három vágányon bonyolít személyforgalmat, ám az állomás területén, a személypályaudvartól körülbelül 1200 méterre egy megállóhely is található. A csomópont két fő eleme a két rendező-pályaudvar. A rendezők forgalmát egy-egy, számítógéppel vezérelt biztosítóberendezéssel irányítják a forgalmi központokból.

Az egymás mellett párhuzamosan elhelyezett gurítódombos rendező-pályaudvarok irányvágányaira gurulnak le a kocsik. A két rendezőnek az átellenes végein található egy-egy automatizált gurítódomb. Egyiken a páros, másikon a páratlan irányból érkező vonatok kocsijait rendezik. A kocsik fékezésére pneumatikus vágányfékeket használnak. Természetesen ezeket is számítógép vezérli.

A pályaudvaron természetesen éjszaka sem áll le az élet. Vonatok jönnek és mennek szinte minden percben

A két irányvágánycsoport között egy megkerülő vágány fekszik, ezen általában a vonattal érkezett mozdonyok térnek vissza gépmenetben a fűtőházba. A pályaudvar keleti végében ugyanis egy hatalmas, több műhelyt is magába foglaló vontatási telep helyezkedik el. De ezen a vágányon történhet egy-egy félvonat átállítása is a másik rendező-pályaudvarra.

A rendezőben naponta 27 000 kocsi fordul meg. Öt irányba, harminchét vasúti csomópontra indulnak innen a tehervonatok a hét minden napján. Az állomás alapterülete meghaladja a 800 000 négyzetmétert, vágányhálózatának hossza pedig körülbelül 183 kilométer. Az állomás 423 váltója közül 410 központi állítású.

Aki esetleg Novoszibirszk főpályaudvarát is megnézné, ellátogathat oda a virtuális Transzszibériai expressz utasaként.

Panorámakép Novoszibirszk-Inszkaja állomásról

A nagy mérerű panorámakép ide kattintva érhető el.

Novoszibirszk (oroszul Новосибирск) Moszkva és Szentpétervár után Oroszország harmadik legnépesebb városa. A Transzszibériai vasútvonal fontos csomópontja mind a személy- mind pedig az

áruforgalom terén. A város Moszkvától 3335 kilométerre keletre fekszik, a 82. földrajzi hosszúsági fok közelében.

A város léte szorosan összefügg a Transzszibériai vasútvonallal. Az akkoriban még Novonyikolajevszknek nevezett település a korridor Ob folyót keresztező hídjának építésekor kialakított

munkástelepből fejlődött ki, igen gyors ütemben. Városi rangot 1903-ban szerzett, 1917-re pedig komoly kereskedelmi és könnyűipari központtá fejlődött. Később a bolsevik hatalom, majd 1925-ben

Szibéria közigazgatási központja lett. Ekkortól nevezik Novoszibirszknek, és ekkortájt kezdődött meg a tudományos élet kialakulása is. Ezidőtájt indult fejlődésnek a város nehézipara is, és e téren ma is

jelentős üzeme például a V. P. Cskalovról elnevezett repülőgép tervező és gyártóbázis. Az iparnak újabb lökést a második világháború jelentett, ekkor rengeteg nehézipari - s így természetesen nagy

számú hadi célokat is szolgáló - üzemet telepítettek keletre az ország európai térségéből.

Novoszibirszk létének tehát a kezdetektől meghatározó eleme a vasút. Itt található az ország egyik legnagyobb vasúti rendező-pályaudvara is, Novoszibirszk-Inszkaja. Ez a fontos közlekedési

csomópont biztosítja az összeköttetést a Kuznyetszk-medence, az Ural vidéke és Közép-Ázsia főbb vasútvonalai között. A rendező-pályaudvar építését 1928-ban kezdték meg, a Transzszibériai

vasútvonal továbbépítéséhez kapcsolódóan. Az első, urali bányákból származó nyersanyagokkal megrakott ércvonat 1934. április 20-án indult el Inszkaja állomásról. Az Ob folyó fölött átívelő vasúti híd

a mai napig is fontos eleme a Kuznyetszk-medencét a transzszibériai vasúttal összekötő vonalnak. A térség vasútvonalain bonyolódik Oroszország távolsági áruszállításásnak igen nagy hányada.

Novoszibirszk-Inszkaja állomása három vágányon bonyolít személyforgalmat, ám az állomás területén, a személypályaudvartól körülbelül 1200 méterre egy megállóhely is található.
A csomópont két fő eleme a két rendező-pályaudvar. A rendezők forgalmát egy-egy, számítógép vezérelt biztosítóberendezéssel irányítják a forgalmi központokból. Az egymás mellett párhuzamosan

elhelyezett gurítódombos rendező-pályaudvarok irányvágányaira gurulnak le a kocsik. A két rendezőnek az átellenes végein található egy-egy automatizált gurítódomb. Egyiken a páros, másikon a

páratlan irányból érkező vonatok kocsijait rendezik. A kocsik fékezésére pneumatikus vágányfékeket használnak. Természetesen ezeket is számítógép vezérli.

A két irányvágány-csoport között egy megkerülő vágány fekszik, ezen általában a vonattal érkezett mozdonyok térnek vissza gépmenetben a fűtőházba. A pályaudvar keleti végében ugyanis egy

hatalmas, több műhelyt is magába foglaló vontatási telep helyezkedik el. De ezen a vágányon történhet egy-egy félvonat átállítása is a másik rendező-pályaudvarra.

A rendezőben naponta 27 000 kocsi fordul meg. Öt irányba, harminchét vasúti csomópontra indulnak innen a tehervonatok a hét minden napján. Az állomás alapterülete meghaladja a 800 000

négyzetmétert, vágányhálózatának hossza pedig körülbelül 183 kilométer. Az állomás 423 váltója közül 410 központi állítású.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Életbe lépett az idei vasúti menetrend első komolyabb módosítása

MÁV/iho   ·   2025.05.14. 12:00

Május közepétől pénteken és vasárnap új expresszvonatok járnak a főváros és Pécs, Nyíregyháza/Záhony, továbbá Kazincbarcika között. Románia schengeni övezethez történt csatlakozásának köszönhetően a nemzetközi vonatok tartózkodási ideje lecsökken a nyírábrányi és a kötegyáni határállomásokon, Nagyszalonta pedig már napi hét vonatpárral is elérhető.