Nem kispályáznak az ukránok, ha mozdonybeszerzésről van szó

Károly Szabolcs   ·   2021.05.17. 15:00
ady_az8a

Az Ukrán Vasút és az Alstom a napokban állapodott meg százharminc tehervonati villanygép vásárlásáról.

A körülbelül 900 millió euró, vagyis jelenlegi árfolyamon bő 300 milliárd forint értékű keretszerződést a napokban írta alá Kijevben Denisz Anatolijovics Smihal ukrán miniszterelnök, valamint Bruno Le Maire francia gazdasági, pénzügyi és helyreállítási miniszter – az üzlet értelmében egy gép közel két és fél milliárd forintot kóstál. Az ukrán nemzeti termelésfejlesztési stratégiának megfelelően a mozdonyok alkatrészeinek 35 százalékát Ukrajnában állítják majd elő – számol be a Railway Gazette.

Az Ukrán Vasút (Ukrzaliznyitszija, UZ) arra számít, hogy az Alstom a Prima T8-as mozdonyplatformját kínálja majd fel; a jól bevált kétszekciós típus százhúsz kilométer per órás tempóra képes és akár kilencezer tonnás szerelvényekkel is megbirkózik. A vasúttársaságnak égető szüksége van új, korszerű villamos mozdonyokra a tehervonatok továbbításához: számításaik szerint 2025-ig ötven, 2033-ig pedig további 265 új gépet akarnak beszerezni. A franciákkal kötött megállapodás kormányzati szinten is támogatja a sürgős flottafrissítést, elősegítve az ukrán gazdasági potenciált, megerősítve az ország vasúti tranzit áruszállítási piacon betöltött helyzetét.

Az UZ az elmúlt évek során nagy hévvel vágott bele elavult, leginkább a szovjet időkből származó mozdonyparkjának lecserélésébe. 2018-ban kötöttek megállapodást az amerikai GE Transportationnel harminc az USÁ-ban készülő, valamint opcionálisan akár további 195, már Ukrajnában készre szerelendő, Evolution ES44ACi típusú dízelmozdony beszerzéséről; az ET33A sorozatú gépekből már 2019-ben le is hívtak további negyvenet.

A franciák jelentős gazdasági lehetőségeket látnak Ukrajnában; a mozdonybeszerzésen felül másik három megállapodást is aláírt a két ország, többek között tűzoltófelszerelések beszerzéséről, valamint a vízellátás fejlesztéséről Luhanszkban és Kijevben.

Az Alstom a T8-asokból előzőleg Kazahsztánba és Azerbajdzsánba is értékesített széles, 1520 milliméteres nyomtávú gépeket. A kazah vasút KTZ 2011-ben kétszáz kétszekciós, nyolctengelyes, 8800 kilowatt teljesítményű, KZ8A sorozatú tehergépet rendelt az Alstomtól – azt megelőzően, 2010 elején 95 KZ4AT sorozatú, Prima M4-es személyvonati villamos mozdonyt is vettek. Az azeri ADY pedig 2014-ben vásárolt negyven kétszekciós, szintén 8800 kilowattos, AZ8A sorozatú T8-as tehergépet, valamint tíz egyszekciós, AZ4A személyvonati villamos mozdonyt.

(Nyitóképünkön az azeri ADY számára gyártott egyik kétszekciós Prima T8-as, jó eséllyel hasonlóan fog majd kinézni az ukrán verzió is. Kép forrása: Railway Pro)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

V0: hamarosan indul a nyomvonalsáv környezeti vizsgálata

iho/vasút   ·   2022.05.16. 15:00

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület közbeszerzési eljárást írt ki az élővilág előzetes felmérésére és környezeti hatástanulmány készítésére, valamint az új nyomvonal környezetvédelmi engedélyének megszerzésére, melyek a leendő teherforgalmi vasútvonal nyomvonalának kijelöléséhez szükségesek.