Nincs drót és dízellel sem lehet? Akkor gurulunk!
A leendő hollandiai Gelderland terminálnál nem épül ki felsővezeték-hálózat, környezetvédelmi okok miatt viszont dízelmozdonyok sem pöföghetnek. A megoldás: a vonatok lendületből érkeznek majd.
A szén-dioxid-kibocsátás csökkentését szem előtt tartó technológia részleteit a hollandiai Gelderland tartomány és az ország infrastruktúra-kezelője, a ProRail együtt dolgozza ki.
A tartomány projektmenedzsere, Patricia van Eijndthoven elmondta, a valburgi RTG terminál lesz az első olyan hollandiai létesítmény, ahol ezt a módszert alkalmazni fogják, vagyis hogy a villamos mozdonnyal továbbított tehervonatok a kizárólag teherforgalmat kezelő Betuwe-vonalon összegyűjtött lendületet kihasználva gurulnak majd be a terminál területére.
A vasúti terminálok gyakran nem rendelkeznek villamosított vágányokkal, mivel az megnehezítené az áruk be- és kirakodását. Az RTG-nél viszont egy-egy vágányszakasz fölé azért kihúznák a drótot: itt állnának meg a tehervonatok. A terminál két végén építenének ki egy-egy szakaszt, így bőven marad elég szabad hely a be- és kirakodáshoz.
A technológia nem újkeletű: Németországban és Ausztriában már egy ideje alkalmazzák, Hollandiában viszont eddig még ismeretlen. A ProRail projektmenedzsere, Gerben Leskens arról beszélt: a módszer sokkal hatékonyabbá teszi a tolatási műveleteket a teherterminálokon, mivel a helyszínre begurulva nem kell a villamos mozdonyt dízelre cserélni a belépés előtt, valamint fordítva, a be- és kirakodási műveletek befejeztével. Ezért is támogatja a ProRail a projektet, mely előremutató lesz más terminálok előtt is.
A tervezett valburgi terminál további előnyökhöz is jut majd. A tolatási műveletek számának csökkenése például időt fognak megtakarítani. A tehervonatoknak kevesebbet kell fékezni, ez a zajt csökkenti. Továbbá mivel a szerelvényekhez nem kellenek majd dízel tolatómozdonyok, a műveletekkel jelentős mennyiségű szén-dioxid kibocsátását lehet majd megelőzni. Vagyis a technológia alkalmazásával olyan jövőbiztos vasúti terminált lehet létrehozni, ami megfelel a vasúti árufuvarozás hatékonyabbá és zöldebbé tételét céljául tűző európai célnak. A módszernek gazdasági szempontból is van értelme. A rövidke felsővezetékes szakaszok kiépítése természetesen egyszeri befektetést igényel, de a dízelmozdonyok igényének megszüntetése jelentős és hosszútávú előnyöket nyújt az üzemeltetőknek.
A ProRail és a tartomány kormánya jelenleg a 2026-ra üzembe állítani tervezett rendszer vonatbefolyásolási részletein, valamint a Betuwe-útvonalon és a leendő terminálnál használt rendszerek összekapcsolásán dolgozik. Gondoskodni kell arról, hogy mindenki időben értesítést kapjon egy érkező tehervonatról, és hogy szó szerint minden akadály el legyen távolítva az útból. Ez a beruházás nem igazán látható, viszont az egyik leglényegesebb része – jelenti a Rail Freight.
(A Gelderland terminál látványterve. Kép forrása: railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!