Nosztalgiahétvége gumikeréken Budapesten: a szombat egy ZiUé, a vasárnap egy Ikarus 60-asé

iho/közút   ·   2022.05.21. 12:00
r70troli

Az N19-es nosztalgiavillamos ernyedetlenül közlekedik, ezen a hétvégén gumikerekes társai is csatlakoznak a retrohullámhoz.

Egy ZiU-9 trolibusszal találkozhatnak a budapestiek ma a 70-es trolibusz vonalán. Az elmúlt évtizedek egyik meghatározó járműve R70-es jelzéssel újra kigördül a garázsból, és az Erzsébet királyné útja, aluljáró és a Kossuth Lajos tér között közlekedik. A retró trolira érvényes jeggyel, vagy bérlettel lehet felszállni.

A fővárosban már a II. világháborút megelőzően is járt trolibusz, de a jelenlegi rendszer kiépítése csak a negyvenes évek második felében kezdődött meg. Az első, jelenleg is üzemelő vonal 1949-ben nyílt meg, és a 70-es számot kapta.

(fotók: BKK)

Az Erzsébet királyné útja, aluljáró és a Kossuth Lajos tér közötti vonalon a hetvenes évek közepétől üzemeltek a ZiU-9 típusú trolik, amelyek tíz évvel ezelőttig, egészen 2012-ig szolgálták a fővárosi utasokat. Jellegzetes hangjuk és külsejük miatt évtizedeken keresztül a budapesti utcák meghatározó szereplőjévé váltak.

A R70-es trolibusz menetrendje az alábbi linken érhető el.

És ha már 70-es, vasárnap egy közel hetvenéves autóbusszal utazhatnak az érdeklődők. Az Ikarus 60 típusú autóbusz azon az útvonalon jár majd, ahol az első útjait is megtette a típus: Kőbánya alsó vasútállomás és Rákoskeresztúr, városközpont között, Rákoscsaba érintésével az N62-es vonalon próbálható ki az ötvenes évekbeli jármű. A járatra nosztalgiajeggyel lehet felszállni, amely a helyszínen is megváltható.

Az ötvenes évek elején, a Rákosi-rendszer iparosítási tervei miatt hatalmas tömegek utaztak a fővárosi járatokon, mivel csak kivételezett személyeknek lehetett autója, ráadásul az üzemanyaghoz sem volt egyszerű hozzájutni abban az időben. A fővárosi üzemek dolgozóit többi között a Fővárosi Autóbuszüzem, a FAÜ szállította a munkahelyükre, vagy onnan haza.

Az Ikarus 60 típusú autóbuszt a hatalmas tömegek elszállítására, az első ötéves terv alatt tervezték meg a mátyásföldi Ikarus gyárban, majd a jármű prototípusa 1952-ben kezdte meg a próbafutásokat. A tesztek sikeresek voltak, később az Ikarus 60-as típusú autóbuszból több mint ötszáz futott a főváros utcáin, de többi között az NDK-ban és a Szovjetunióban is szolgálták a magyar gyártású járművek az utazóközönséget, sőt trolibusz is épült belőle.

A hatvanas évek végén vonták ki őket a forgalomból Budapesten, és hosszú éveken keresztül nem volt működőképes példány a buszból. A BKV Zrt. az elmúlt évtizedben újított fel egy járművet, ami e hét vasárnap ismét megmutatja magát az utasoknak az N62-es vonalon.

A nosztalgiabusz 11:00-kor, 13:00-kor, 15:00-kor és 17:00-kor indul Kőbánya alsó vasútállomásról, Rákoskeresztúr városközpontból pedig 12:00-kor, 14:00-kor, 16:00-kor és 18:00-kor indul vissza. A járműre csak a végállomásokon lehet felszállni, és csak érkezési sorrendben, mivel az idős autóbusznak korlátozott a befogadóképessége.

A nosztalgiatroli és nosztalgiabusz mellett ezen a hétvégén is közlekedik az N19-es nosztalgiavillamos a Deák Ferenc tér–Szent Gellért tér–Katinyi mártírok parkja útvonalon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek