Nyílt levél az Ipoly-völgyi vasúti határátmenet újranyitásáért

iho/vasút   ·   2023.04.28. 14:00
vasut_galbacstamas

Balassagyarmat és Drégelypalánk, valamint a felvidéki Ipolyság és Losonc önkormányzatai Lázár Jánoshoz fordultak az ügy érdekében.

A négy település polgármestere az építési és közlekedési minisztériumot vezető Lázár támogatását kérte a Drégelypalánkot a Szlovákiában található Ipolysággal (Šahy) összekötő, Ipoly-völgyi vasúti szakasz megújítására – a 6,3 kilométer hosszú, anno 977-es számon sorolt vonalat hatvan éve, 1963-ban honvédelmi okok miatt bontották el.

Drégelypalánk polgármestere, Rigó Dávid úgy véli, turisztikai és gazdasági szempontból is nagy előrelépés lenne, ha ismét létezne vasúti összeköttetés Drégelypalánk és Ipolyság között. Kihangsúlyozta: a vasúti pálya visszaépítésével rengeteg kamionnyi áru nem közúton, hanem vasúton közlekedhetne. Szerinte a teherszállítás fenntarthatóvá is tenné a szakaszt. Hétvégente pedig akár nosztalgiavonatokkal is lehetne utazni Ipolyságra.

Szintén fontos célként emelte ki a Balassagyarmat és Losonc (Lučenec) közti nemzetközi személyforgalom újraindítását, első körben hétvégenként, melyhez a tervek és a megvalósíthatósági tanulmányok is rendelkezésre állnak, csak pénzügyi forrásokra lenne szükség – írja a Ma7.sk.

A települések vezetői a levélben úgy fogalmaznak: „Nyugat-Nógrád vasútvonalaira (75-ös és 78-as vonalak) az elhanyagoltság, a mellőzöttség a jellemző, pedig a térségnek és a fővárosi agglomerációs közlekedési rendszernek több mint 125 éve a gerincét képezik. A vidéki vasút a virágzó múltat, a stagnáló jelent, de reményeink szerint a hőn óhajtott szebb jövőt is jelenti. (…) Az Ipoly mentén élők közel negyven éves vágya a térség gazdaságának egykori motorja, a trianoni határ által két helyen (Drégelypalánk és Ipolytarnóc) elvágott Ipoly-völgyi vasút újbóli megnyitása, a nemzetközi közlekedés újraindítása a pálya megújításával és a Drégelypalánk–Ipolyság közti szakasz helyreállításával. Lelkesen figyeltük, hogy egy korábbi kormányhatározat alapján a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. elkészíttette az Ipoly-völgyi vasút felélesztésének megvalósíthatósági tanulmányát. Az UTIBER Kft. vonatkozó friss tanulmánya pedig talán már miniszter úr asztalára került, vagy a közeljövőben találkozik vele.”

A polgármesterek úgy vélik, a jövő szempontjából fontos a fővárosi elővárosi vasútvonalakra ráhordó 75-ös és 78-as vasútvonalak karbantartása is. Azt írták: „Mivel az ipolytarnóci vasúti határátmenet a szlovákiai átmenő teherforgalom számára folyamatosan működik, ezért egy másik régi vágyunk a Balassagyarmat–Losonc közötti történelmi regionális személyforgalom újraindítása. Ismereteink szerint történtek a forgalom felvétele ügyében kétoldalú egyeztetések, a menetrend is elkészült, a szlovákok jóvá is hagyták, és tervben van a két város között a vasúti személyforgalom hétvégi beindítása a közeljövőben. A forgalom felvételéhez minden adott, amelyre úgy tekintünk, mint egy újabb Ipoly-hídra.”

Másfél éve, 2021. október 27-én tartották Balassagyarmaton az I. Ipoly-völgyi Vasút Konferenciát, amin egyetértési nyilatkozatot fogadtak el az Ipoly-völgyi vasút újraindításáért. A szakmai találkozó résztvevői az általuk megfogalmazott tíz pontban többek között azt kérik, hogy regionális tarifával induljon újra Balassagyarmat és Losonc között a vasúti személyforgalom, valamint hogy építsék újra a vasúti pályát Drégelypalánk és Ipolyság között.

(Nyitóképünkön Balassagyarmat állomása. Fotó: Galbács Tamás)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek