Nyílt versenypályázat győztese lehet a Prága–Havlíčkův Brod–Brno vasútvonal szolgáltatója

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2021.08.19. 18:25
HB

A nyertes szolgáltató tizenöt évre kap közszolgáltatási szerződést a vonalra. 

A vasúti személyszállítás liberalizálása már évek óta forró téma Csehországban. A közszolgáltatási szerződés értelmében közlekedtetett távolsági járatok esetében eddig mindössze két alkalommal írtak ki nyílt versenypályázatot (2010-ben az Ostrava–Krnov–Olomouc vonal esetében, amit később érvénytelenítettek; 2015-ben pedig Plzeň–Most vonal esetében – ezt a Gazdasági Versenyhatóság érvénytelenítette), de azt sem sikerült végig vinni. Mindig csak az utolsó pillanatban sikerült úgynevezett „villámkérdéses játék” alapján kiválasztani a megfelelő szolgáltatót. Ennek lényege, hogy az győzött, akinek éppen volt elegendő és aránylag jó minőségű járműparkja az adott vonal kiszolgálására. Sok esetben csak néhány hónap állt rendelkezésre a szolgáltatás átvételére, így csak az indulhatott, akinek már megvoltak a megfelelő járművei, emberei, háttere. Szeptemberben vagy októberben viszont egy teljesen más dimenziójú versenypályázatot készül kihirdetni a cseh közlekedési minisztérium: tizenöt évre szóló közszolgáltatási szerződést kínál a Prága–Havlíčkův Brod–Brno vasútvonal kiszolgálására. 

Jelenleg még hírzárlat van a részletekkel kapcsolatosan, viszont a cseh közlekedési tárca szóvivője a sajtónak elárulta, hogy új járművekkel szeretnék lefedni a vonalat. Jelenleg az említett szakaszon a Cseh Vasutak a szolgáltató, s a járműparkot illetően lenne mit javítani a szolgáltatás színvonalán. Régebbi, a hetvenes és nyolcvanas években épített, már két alkalommal is modernizált kocsikról van szó, amelyet České Velenicében gyártottak (Aee, Bee). A vonalon hétköznap kétóránként közlekednek a vonatok, a reggeli és délutáni csúcsban óránként is követik egymást a járatok. A most tervezett versenypályázati kiírás lényege, hogy a nyertes csak 2024 decemberétől szolgáltathat majd, így elegendő ideje lesz felkészülni a korszerű járműpark beszerzésére. 

És ezzel még nincs vége, hiszen jövő tavasszal a Prága és München, illetve a Prága és Cheb közötti vasútvonal kiszolgálását is versenypályázat alapján döntik majd el. A csehek szoros összmunkában vannak e téren a bajorországi megrendelővel (BEG). 

Jelenleg a következő tervek vannak terítéken Csehországban a távolsági járatok versenyeztetése terén: 

  • R26 Prága–Příbram–České Budějovice: 2022. decemberétől öt évre szóló szerződés (jelenleg az Arriva vlaky a szolgáltató)
  • R29 Cheb–cseh-német államhatár: 2023. decemberétől kilenc évre szóló szerződés (a versenypályázat viszont Bajorországban zajlik)

Tizenöt évre szóló közszolgáltatási szerződés odaítélése nyílt versenypályázat alapján 2026. decemberétől: 

  • Ex6 Prága–Plzeň–Cheb;
  • R16 Prága–Plzeň–Klatovy

Tizenöt évre szóló közszolgáltatási szerződés odaítélése nyílt versenypályázat alapján 2027. decemberétől: 

  • R14 Pardubice–Liberec–Ústí nad Labem;
  • R21 Praha–Turnov–Tanvald;
  • R22 Kolín–Česká Lípa–Nový Bor;
  • R24 Praha–Rakovník;
  • R25 Plzeň–Žatec–Chomutov–Most;
  • R26 Praha–Příbram–Písek–České Budějovice;
  • R27 Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc

A következő vasútvonalakon pedig úgynevezett közvetlen odaítéléssel (minisztériumi döntés alapján) választják majd ki a szolgáltatót, 2023. decemberétől, tíz éves időtartamra: 

  • Ex7 Praha–České Budějovice–(Ausztria felé);
  • R11 Brno–Jihlava–České Budějovice;
  • R17 Praha–Tábor–České Budějovice/České Velenice;
  • R31 Plzeň–České Budějovice;
  • Ex32 Praha–Pardubice–Ústí nad Orlicí–(Lengyelország felé).

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek