Nyitott kapukkal várja az érdeklődőket a BKK és a BKV
Az 1984-ben Franciaországból induló kezdeményezés mára a „Baltikumtól a Balkánig, Izlandtól az Ibériai-félszigetig” 48 országot felölelő rendezvénnyé nőtt, ami így túllépte már az Európai Unió határait is. Magyarország 1999-ben csatlakozott, és azóta évről évre egyre több helyszín nyitja meg kapuit az érdeklődők előtt. A cél, amely a hagyományt életre hívta, a BKV számára is kiemelten fontos: megismertetni és közelebb hozni az embereket kulturális örökségükhöz és felhívni figyelmüket az örökség folyamatos megőrzésére, védelmére, hiszen a BKV amellett, hogy Budapest közlekedésének fontos szereplője, a főváros – közlekedéstörténeti – múltjának őrzője és gondozója is egyben. Ennek szellemében idén is több érdekes helyszínen is várják színes programokkal azokat, akik bepillantanának a kulisszák mögé. A „kinyitott” helyszíneknek ráadásul az idén 125 éves budapesti HÉV- és villamosközlekedés évfordulója is különleges aktualitást ad.
Kerek évfordulón nyitja meg kapuit a látogatók előtt a kelenföldi kocsiszín. A Városi Tömegközlekedési Történeti Egyesület, a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV közös szervezésében történeti és járműbemutatókkal várja az érdeklődőket az idén 100 éves remíz.
Üzemtörténeti tárlat lesz a II. csarnokban, a 10. vágány melletti falazaton, ahol az érdeklődők – korabeli fotók, épülettervrajzok, oldal iránytábla reprodukciók segítségével – megismerhetik a 47-es, 49-es és 19-es viszonylatokat kiszolgáló kocsiszín történetét. A IV. csarnokban emelőgépeken, valamint a tetőpódiumról és a vizsgálóaknából tekinthetők meg az ipari csuklós kocsik. Láthatóak lesznek továbbá kiszerelt forgóvázak és egyéb alkatrészek, valamint a BKV munkatársai rövid beszámolót tartanak a karbantartási folyamatokról is.
Az udvaron járműkiállításon ismerhetik meg a remíz járműállományát: meg lehet majd tekinteni a kocsik utasterét, vezetőfülkéjét, valamint az érdeklődők rövid típusismertetőt kapnak.
A kiállított járművek között a jelenleg is közlekedő kocsik – Ganz ipari csuklós, KCSV-7, Tatra T5C5-K, TW6000, Combino – a nosztalgiaflotta jeles darabjai – egy UV-szerelvény, az FVV-csuklós, a 436-os és a 611-es favázas villamos és egy hóseprő mozdony – is megjelennek.
A nyitvatartási idő alatt nosztalgiajáratok is közlekednek majd. Ezen a napon lehetőség lesz BKV-s ajándéktárgyak, relikviák megvásárlására is.
Mindezek mellett pedig igazi különlegesség is várja a fotósokat: 49É jelzéssel szeptember 16-án 0 óra 30 perckor UV szerelvény indul a kocsiszínből, amely 0 óra 55 perckor érkezik meg a Széll Kálmán térre – tíz perc múlva pedig visszaindul és várhatóan 1 óra 30 perckor érkezik vissza Kelenföldre. A fotósjárat különlegessége, hogy a járat egészen 1996-ig közlekedett ezzel a típussal.
A Bartók Béla út 137. szám alatti, a 19-es és 49-es villamosok Csóka utcai megállója mellett fekvő kocsiszínt szeptember 15-én, szombaton és 16-án, vasárnap 10-től 14 óráig kereshetik fel az érdeklődők.
A fogaskerekű is színes programokkal készül. A városmajori végállomáson megtekinthető a Budai Svábhegyi Vasút 2-es pályaszámú, eredetileg 1874-ben gyártott és a BKV által felújított személykocsija, valamint a fogaskerekű vasút 1928-as gyártású, szintén korhűen felújított 30-as pályaszámú mozdonya és 40-es pályaszámú Rowan pótkocsija. A programok mellett lehetőség lesz BKV-s ajándéktárgyak, relikviák megvásárlására is.
A remíz szeptember 15-én, szombaton: 10-től 14-ig tart nyitva. Megközelíthető az 59-es, 61-es villamosok, valamint az 5-ös, 22-es, 91-es, 155-ös, 156-os és 222-es autóbuszok Városmajor megállójától.
A BKV múzeumai is készülnek a látogatók fogadására. A BKV idén 20 éves szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeuma – az egykori HÉV-kocsiszín ma már műemléki épületében közel 70 járművel és állandó kiállítással várja a látogatókat a Kulturális Örökség Napján. A múzeum szeptember 15-én, szombaton és 16-án, vasárnap 10-től 17-ig tart nyitva. A Dózsa György út 3. szám alatti helyszín megközelíthető a H5-ös HÉV szentendrei végállomásától.
A kontinens első kéregvasútjának emléket állító Földalatti Vasúti Múzeumban történelmi, műemléki környezetben, a földalatti egykori alagútszakaszában fogadja látogatóit. A korhűen felújított kocsik mellett fényképek, iratok, makettek kalauzolnak végig a földalatti történetén, de betekintést nyerhetünk a metróépítésekbe is.
És most vagy soha – de legalábbis még nagyon sokáig nem lesz újra lehetőség rá: a KÖN-napokon lesz utoljára megtekinthető a BKV plakáttörténeti kiállítása. A tárlat a BKV, illetve jogelődjeinek grafikai és szöveges plakátjaiból, hirdetményeiből mutat be válogatást. A kiállításon a fővárosi közösségi közlekedés múltjának két korszakából: egyrészt az 1923-ban egyesített Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság (BSZKRt) negyed évszázadából, másrészt az 1950-es, 1960-as évek világából és a Budapesti Közlekedési Vállalat első évtizedének plakátjai tekinthetők meg.
A Deák téri aluljáróban, szeptember 15-én, szombaton és 16-án, vasárnap 10-től 17-ig várják a látogatókat.
A helyszín az M1-es, M2-es és M3-as metróval, a 47-es és 49-es villamossal, valamint a 16-os, 105-ös és 109-es autóbusszal érhető el a Deák Ferenc tér megállótól.
A programokon a részvétel ingyenes.