Nyugdíjba küldik a „zubacskát”

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2018.06.18. 11:15
zub_01

Nem újdonság, hogy az 1970-ben leszállított fogaskerekű szerelvények lassan, de biztosan elérik a nyugdíjkorhatárt. A szerelvényeket az azóta már megszűnt svájci SLM Wintertur járműgyártó gyártotta. A Csehszlovák Államvasutak (ČSD) összesen három, motorkocsiból (EMU 29.0) és vezérlőkocsiból (R 29.0) álló szerelvényt vásárolt (az új jelölési rendszer szerint 405.95/905.95-ös sorozat). A fogaskerekű mindmáig szinte hibátlanul működik.

A Zubacskák Csorba állomáson pihennek<br>(fotó: vagonweb.cz)

A napokban megjelent közbeszerzési pályázatot a ZSSK, szlovák személyszállítási vasúttársaság hirdette ki, amivel a „zubacskák” kiváltását célozzák. A kontraktus értéke 39,5 millió euró, öt fogaskerekű szerelvény és egy úgynevezett multifunkciós motorkocsi beszerzését tartalmazza. Az, hogy mit takar a multifunkciós kocsi kifejezés, még nem derült ki, részleteket nem közölt a vasúttársaság, de valószínű, hogy hókotróval felszerelt műszaki kocsiról lehet szó. A beszerzési szerződés a pótalkatrészekre, diagnosztikai berendezésekre, műszaki dokumentációra és a személyzet oktatására is kiterjed. A pályázaton indulók 2018. július 23-ig tehetik meg ajánlataikat. A tender tárgyát teljes mértékben hazai pénzekből térítik, uniós részfinanszírozásról nincs szó.

Az egyik lehetséges utód<br>(forrás: Stadler Rail)

A hírek szerint az öreglányokat kivonnák a forgalomból, s eladásra kínálnák. A ZSSK azt tervezi, hogy az új szerelvényeket nem kizárólag a Csorba állomás és Csorba-tó közötti fogaskerekű vasúton használná, hanem a Tátrai Villamos Vasút vonalán is, Csorba-tóról Ótátrafüred és Tátralomnic, vagy Poprád felé. Ez technikailag lehetséges, hiszen a Fogaskerekű Vasút és a Tátrai Villamos Vasút ugyanolyan, 1 000 milliméter nyomtávú. A járműbeszerzéssel egyidejűleg szeretnék felújítani a vasúti pályát is, valamint összekötővágányokat is építenének Csorba-tó állomáson, lehetővé téve az átjárást a két pálya között.

Most még át kell szállni a zubacskából az elektricskába<br>(fotó: vlaky.net)

Mivel a világban nem sok fogaskerekű vasúti járművet gyártó vállalat létezik, ezért szinte adja magát, hogy a tenderben a jelentkezők számát tekintve nem lesz nagy tolongás, a műszaki követelményeknek lényegében a Stadler Rail svájci járműgyártó tesz eleget. A meghirdetett pályázat szerint 1,5 kilovoltos, váltakozó áramnemű, 1000 milliméter nyomközű fogaskerekű járműveket vásárolnának, amik maximális sebessége 80 kilométer per óra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek