Pesti ZIU-9-esek alkonya
Gőzerővel folyik az utóbbi hónapokban azon trolik többé-kevésbé átfogó felújítása és hatósági vizsgáztatása, amelyeket a BKV 2012. december 31-e után is utasforgalomban kíván tartani. Ennek köszönhetően több olyan korszerű elektronikával felszerelt Ikarus 412T, Ikarus 435T vagy Solaris Trollino 12 típusú troliba is sikerült életet lehelni, amelyek előtte hónapokig vagy akár évekig le voltak állítva. December 3-án vázjavítás után az egyke Ikarus 411T is ismét forgalomba állt a 78-as viszonylaton. Emellett az Eberswaldéból használtan vásárolt MAN / Gräf & Stift NGE 152-es csuklósok honosítása és üzembe helyezése is folyamatban van. Utóbbiakból december elején hét darab van állományban.
Ezen erőfeszítéseknek köszönhetően a kocsikiadás 2013-tól előreláthatólag már a korszerűtlennek számító és igen elhasználódott szovjet eredetű ZIU-9B (vagy ZIU-682) típusú trolibuszok nélkül is megoldható. Ezek újbóli vizsgáztatása a vázszerkezet és a laprugók rossz állapota miatt csak költséges felújítást követően kerülhetne egyáltalán szóba. Visszatápláló villamosfék hiányában azonban a ZIU üzemeltetése a budapesti trolibusz-család többi tagjához viszonyítva amúgy sem gazdaságos. Így érthető, hogy a BKV ezt a típust nem kívánja tovább közlekedtetni.
December elején még tizennyolc darab ZIU-9-es szerepel a BKV járműállományában. Ezek közül a múzeumi megőrzésre kiszemelt 840-es tanulókocsi nem közlekedik utasforgalomban, a 927-es pedig vázra lecsupaszított állapotban várja felújítását a trolibuszgarázsban – a jelek szerint ezt kívánják nosztalgiajárműként helyreállítani. Az említett két példányt leszámítva még tizenhat ZIU-val találkozhatunk a pesti utcákon, pályaszám szerint: 904, 909, 912, 920, 926, 929, 931, 933, 934, 938, 941, 945, 955, 967, 969 és 972. A múzeumi 840-es és a nosztalgia 927-es mellett még néhány további kocsi is megmenekülhet. Télen továbbra is ZIU-9-esekkel fognak töretni, tudniillik a korszerűbb trolibuszok vezérlőelektronikája kifejezetten érzékeny a lejegesedett felsővezetékre. Utasokat ezek a járatok azonban nem fognak szállítani.
Aki még el szeretne búcsúzni a menetrend szerint közlekedő ZIU-troliktól, ezt év végéig még megteheti. December elején munkanapokon még nagy számban közlekednek a 74-es, 74A és 78-as viszonylaton. Egy kis szerencsével ezeken kívül még a 70-esen is találkozhatunk egy példánnyal; szombati napokon pedig a 76-os vonalat érdemes figyelni, ahova munkanapokon az alacsonypadlós trolik mellé ZIU-k helyett már évek óta Ikarus-GVM csuklósokat adnak ki. Itt azonban vegyük figyelembe, hogy a szombati menetrend decemberben már csak 8-án, 22-én, 29-én valamint várhatóan 24-én a délutáni órákig és 31-én lesz érvényben, míg 15-én munkanap-áthelyezés miatt az iskolaszünetben érvényes pénteki menetrend szerint közlekednek a BKV járművei.
A járműfotósok számára a 74-es és a 74A közös, Amerikai út és Csáktornya park közötti szakasza lehet a legizgalmasabb vadászterület.
Akármi is a véleményünk erről a járműtípusról, valljuk be: ZIU-n ülni élmény, különösen azok számára, akik nem napi rendszerességgel utaztak és utaznak ezekkel a kemény rugózású és induláskor rángató trolikkal. Pesten jelenleg a világ legnagyobb darabszámban gyártott trolibusztípusának legrégebbi még napi forgalomban közlekedő példányai üzemelnek. Az említett tizenhat ZIU-9-es közül a 904-es a rangidős: December 28-án lesz 34 éve, hogy állományba vették. A többiek ezt az életkort menetrend szerinti utasforgalomban már biztos nem fogják megérni, mivel 1979 és 1984 között készültek. A ZIU-trolibuszok történetéről és magyarországi pályafutásáról itt olvashatnak bővebben.