Pozitív modális váltás a HHLA-nál
A hamburgi központú logisztikai vállalatnál az idei év első felében nőtt a vasúti és csökkent a közúti árufuvarozás mértéke.
Ennek köszönhetően nőtt a Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) teljes vasúti piaci részesedése is, a vasúti árufuvarozási szektorra jelenleg hatást gyakorló kihívások ellenére.
Az intermodális szegmens terén a cég konténerszállítási aránya 2,2 százalékkal nőtt, ez 851 ezer TEU (húsz láb, vagyis 6,2 méter hosszú) konténerkapacitást jelent a 2021-es év hasonló időszakában mért 832 ezer TEU-hoz képest. A vasúti szállítás 4,6 százalékkal, 678 ezer TEU-ról 709 ezerre emelkedett.
A jó eredményhez az észak-németországi tengeri kikötőket érintő forgalom mérsékelt javulásán felül a lengyelországi és a német nyelvű piac forgalmának jelentős növekedése is hozzájárult.
A közúti árufuvarozás viszont jelentős mértékben visszaesett 2022 első felében. Egy folyamatosan kihívásokkal teli piaci környezetben a fuvarozási mennyiségek 8,2 százalékkal, 155 ezer TEU-ról 142 ezer TEU-ra csökkentek.
A bevételek növekedése még erősebb volt, mint a szállítási volumené: 11,4 százalékkal, 252,9 millió euróról (közel 99 milliárd forintról) 281,6 millióra (cirka 110 milliárd forintra) nőtt. Ennek okai között szerepel a vasútnak a HHLA teljes intermodális fuvarozásából kivett részesedésének 81,4 százalékról 83,3-ra történő növekedése, valamint az energiaárak megugrásának részleges ellensúlyozása érdekében szükséges átmeneti pótdíjak.
A működési eredmény kamat és nyereségadó-ráfordítások levonása előtti értéke (EBIT) a 2021. első félévi 46,0 millió euróról (közel 18 milliárd forintról) 42,8 millióra (körülbelül 16,5 milliárd forintra) csökkent, ez 7,1 százalékos visszaesést jelent. Az EBIT margin – vagyis hogy az árbevétel mekkora részéből lesz profit – 3,0 százalékponttal esett: 18,2 százalékról 15,2-re.
A gyenge EBIT-teljesítményhez elsősorban a viharkárok miatt fellépő közlekedési zavartatások, az ellátási láncok folyamatos zavarai, valamint az energiaárak hirtelen megugrása járult hozzá, amit csak némi késéssel sikerült átvinni a piacra.
A HHLA általánosságban véve pozitív teljesítményt ért el a bevételek terén 2022 első félévében. A vállalat különösen a konténerszegmensben profitált a tárolási díjak további emelkedéséből, ami abból fakad, hogy a konténerek sokkal hosszabb ideig tartózkodnak a HHLA létesítményeiben, de a vasút piaci részesedése is az egyik legfőbb ok.
Angela Titzrath, a HHLA igazgatótanácsának elnöke elmondta: a vállalat már több mint két éve tapasztalja a logisztikai szektor ingatagságát. A koronavírus-pandémia elleni küzdelem során hozott korlátozások, az időjárási körülmények, az út- és vasútépítési munkák, továbbá most az ukrajnai háború és az azt követő, Oroszország ellen hozott szankciók masszív hatással bírnak a globális ellátási láncokra. Habár a HHLA sikerrel vette 2022 első felét, az ellátási láncok zavarai továbbra is jelentős kihívásokat helyeznek a vállalat működése elé. Jelenleg még nem látszik, hogy ez a helyzet mikor tér vissza a normális kerékvágásba, vagy hogy a globális válság milyen következményekkel jár a gazdaságra és a társadalomra nézve. A HHLA mindent megtesz annak érdekében, hogy hozzájáruljon a vállalkozások és a fogyasztók megbízható ellátásához. A cég továbbra is összpontosít a növekedésen és a fenntarthatóságon alapuló stratégiájának megvalósítására, különösen ezekben a bizonytalan időkben – jelenti a Rail Freight.
(Nyitóképünk forrása: HHLA)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!