Rétegvizek megjelenése okozta nem várt altalajmozgások tették ingataggá az M30-as autópálya helyzetét
Komoly a gond, a kivitelező jótállás keretében javítja a hibákat, de a helyreállítás utáni, tartósan megfelelő műszaki megoldás kialakítása további 10–11 hónapot is igénybe vehet.
További, mert: az M30 autópálya 2021 októberében a forgalomnak átadott Miskolc–Tornyosnémeti közötti szakaszán a tervezési és kivitelezési munkálatokat a Strabag Építő Kft. és a Strabag AG alkotta STR M30 Konzorcium végezte el nettó 39,9 milliárd forintért, ám az autópályaszakasz üzemeltetője, az MKIF Zrt. változó nagyságú és intenzitású burkolatrepedéseket, süllyedéseket jelentett a jobb pályán, valamint a bal pályán a két belső sávban, ezért február 17-én a Miskolc és Szikszó közötti szakaszt teljes szélességében lezárták. Az Építési és Közlekedési Minisztérium arra utasította a kivitelezőt, hogy tárja fel a hiba keletkezésének okát, adjon javaslatot a hiba helyreállítására és a műszakilag szükséges legrövidebb időn belül végezze azt el.
Ennek megfelelően a konzorcium az elmúlt időszakban részletes helyszíni (geodéziai, geoelektromos, nagymélységű talajfúrás, vízszintfigyelés) vizsgálatokkal, mérésekkel tárta fel a feltételezetten rétegvizek megjelenése okozta felszín alatti állapotot, illetve a tervezés során általa nem várt altalajmozgásokat. Ezek alapján megállapítható, hogy az érintett területen lévő altalaj felső részét tíztől harminc méterig terjedő vastagságú, mind „helyszínrajzilag, mind a mélység tekintetében változékony telítettségű áthalmozott, mérsékelt nyírószilárdságú, összenyomható talajrétegek alkotják, amelyben a víz megjelenése és mozgása kiszámíthatatlan”. Ezért a talajszerkezet instabillá vált.
A kivitelező javaslata szerint a töltést a jobb pálya alatt a teljes szakaszon és teljes magasságban, továbbá a bal pálya alatti szakaszon a károsodott mélységig, de legalább az úttükör szintje alatti négyméteres vastagságig el kell bontani. A különböző mélységben megjelenő rétegvizek elvezetését a bal oldalon mélyszivárgó rendszerrel oldják meg, a süllyedést is okozó altalaj elmozdulásának megakadályozása érdekében pedig hét sorban elhelyezett, az alapkőzet mélységétől függően, mintegy 20–25 méter hosszúságú cölöpökből álló hézagos cölöpfal kialakítására tett javaslatot.
A javaslatra vonatkozó mérnöki, üzemeltetői, megrendelői állásfoglalást szeptemberben adták ki, a folyamatba az Építési és Közlekedési Minisztérium független szakértőként a BME Geotechnikai Tanszékének szakembereit is bevonta – tette mindezt annak érdekében, hogy a lehető legjobb műszaki megoldás szülessen. A feltárt adatok alapján azonban a probléma jelentősebb, mint az sejthető volt, így a helyreállítás és a tartósan megfelelő műszaki megoldás kialakítása is hosszabb időt vesz igénybe: jelenleg mintegy 10–11 hónapos átfutási idő várható a teljes helyreállításig. A javítást a kivitelezőnek a jótállási kötelezettsége keretében kell elvégeznie. Az M30-as sztráda a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) és a Via Carpathia (Carpatia), vagyis a kelet-európai gyorsforgalmi folyosónak is része.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!