Szabad az út a Gravita 15L előtt
A német szövetségi vasúti hatóság, az Eisenbahn-Bundesamt (EBA) a napokban hagyta jóvá a tolató- és fővonali teherszállításra kifejlesztett, dízel-hidraulikus Gravita 15L BB mozdony közlekedési engedélyét. A Gravita mozdonycsalád a 2008-as InnoTranson mutatkozott be nemzetközileg, a 15BB verzióról a két évvel későbbi vasúti kiállításon rántották le a leplet. A német gyártó az elmúlt hetek során számos bizonyítékot szolgáltatott az EBA-nak arról, hogy az 1800 kilowatt teljesítményű MTU-motorral hajtott dízelgépek féltengelyei már nem melegednek túl. Ezt követően a hatóság eltörölte azt a korlátozást, ami eddig hetvenezer kilométerre limitálta a 15BB-k éves maximális futásteljesítményét.
A német Voith Turbo Lokomotivtechnik 2006-ban jelent meg a mozdonygyártás területén a szintén dízel-hidraulikus Maxima-sorozattal. A Gravitákból is számos verziót hozott létre a Voith, így azokat lényegében bármilyen tolatási vagy tehervonati feladatkörben be lehet vetni. A kéttengelyes, 400 kilowattos 5B és annak háromtengelyes, 700 kilowattos 5C kivitele képviseli a könnyebb (40-67,5 tonnás) mozdonyok kategóriáját. A nehezebb vontatási feladatokra pedig a nagyobb, négytengelyes 10BB, 15BB és 20BB típusok állnak rendelkezésre, 1200, 1800 és 2200 kilowatt teljesítményű dízelmotorjaikkal.
A Deutsche Bahn eredetileg száz 10BB-t rendelt a Voith-tól, ám mivel közben megjelent az erősebb „nagy testvér”, módosította a szerződést, és inkább a 15BB-k mellett tette le a voksát. Az International Railway Journal arról ír, hogy a DB Schenkernél tizenegy Gravita 15L BB már munkába állt: 265-ös sorozatként a Ruhr-vidéken vontatnak tehervonatokat. A Hohenzollerische Landesbahn (HzL) januárban vette át egyetlen Gravita-mozdonyát, amivel a Holcim palaolajat szállító tehervonatait tervezik továbbítani a Baden-Württembergi Dotternhausenből a Svájcban található Eclépens-ba és Untervazba. A Northrail lízingcég pedig a 15L BB-verzió első két legyártott példányát vette meg még 2010-ben.
A DB 2008-ban százharminc 10BB-re is leadott egy 250 millió euró értékű megrendelést. A Német Vasút a 260-as sorozatba sorolt dízelgépekkel a kiöregedő 290-es (korábban V90-es) szériát váltja le. A 10BB-re 2010-ben szerezte meg a típusengedélyt a Voith, a járművek azóta Németország-szerte mindenhol előfordulnak. A szinkronüzemben is használható 15BB-kkel a DB Schenker jórészt a hattengelyes 232-es sorozatú Ludmillákat szeretné kiváltani a tehervonatok éléről – számol be a RaillyNews.