Száz vonatot, ezeret! Vegyetek, vegyetek!

Flottaerősítési elképzelések a magyar államvasutakon. Jellemző a feltételes mód.
Megerősítette magát Lázár János abban a véleményében, hogy az év elején megfogalmazott közlekedés-fejlesztési pályaívet jól számították ki. Az ÉKM-ben tartott legutóbbi közlekedési-lázárinfón a vasúttal összefüggő merő újdonság nem hangzott el, de azon tételek összegzése, amelyeket korábban önmagukban közreadva csöpögtettek el a köztudatban, igen. Az időben egymást követő, azonos témájú közlések tartalma közötti olykor észlelhető ellenmondás, netán a tűpontos megfogalmazás hiánya miatt a helyzet azonban a közöltek után is kétségtelenül kissé konfúz.
A fórumon ezúttal is körvonalazódott, a vasúti közszolgáltatások fejlesztése érdekében a gördülőállomány fejlesztése, korszerűsítése, valamint az infrastruktúra, a pályaállapotok javítása egyaránt fontos kérdés. A gördülőállomány fejlesztésének egyes elemei a legutóbbi közlés szerint:
- Elindítják az elmúlt évtizedek legnagyobb motorvonat-beszerzését. A részben bérlés, részben vásárlás útján beszerzendő járművek a mind az intercity-, mind a vidéki városok közötti szegmensben érdemi szolgáltatás-javulást hozhatnak néhány éven belül.
- (Értelmezésünkben a GYSEV szükségleteire való tekintettel is) száz használt motorvonatot szereznek be, a miniszter szerint ezek a járművek várhatóan Németországból vagy Svájcból (de Ausztriát is megemlítette) érkeznek majd. (Zárójel. Egy korábbi, még januári közlés szerint Lázár konkrétan svájci tárgyalásokat említett, és az ottani járműbeszerzések hatásai, illetve járműgazdálkodás megfontolások alapján első generációs Flirt-ök, továbbá ugyancsak Stadler GTW 2/6-osok jöhetnek számításba. A járművek túlnyomó többsége azonban csak a 15 kV 16,7 Hz-es váltakozó áramot ismeri, ám a hazai követelményeknek megfelelő átalakításuk nem bonyolult/kivitelezhetetlen procedúra.)
- Uniós forrásból 25 motorvonat érkezhet. A részletek nem ismertek.
- Tárgyalnak Kínával ötven–hetven távolsági (villamos) motorvonat beszerzéséről is, a járművek beszerzése két évbe telhet. Ezeket a hosszabb vonalakon (pécsi, kassai irány) rendszeresítenék. (Zárójel: magunk is hírt adtunk a Westbahn-féle, kínai, CRRC ZELC-gyártmányú, emeletes villamos motorvonat itthoni próbafutásairól… Lázár korábban azt mondta, „…eddig a Stadler tűnt favoritnak, de most újdonságként a kínaiakkal is folynak egyeztetések a MÁV-nak történő motorvonat-szállításról”. Jelzésérték: a kínaiak Magyarországon gyártóbázist hoznának létre, ez pedig jelentősen csökkentené a motorvonatok árát, egyúttal megkönnyítené a karbantartást – egy ilyen jellegű beruházás járműgyártási képességének megvalósulása azonban még kínai léptékkel is hosszú időt ölel fel.)
- További hetven dízel motorvonat bérlését is tervezik.
- Kétszáznyolcvan új IC-kocsit rendelhetnek, erősítenék és támogatnák a magyar gyártókapacitást. Arról, hogy ezek új tervezésű, netán licence alapján készülő, vagy a már ismert IC+ kocsik lennének, nem hangzott el információ.
Az útkeresést érzékeltetendő, itt pedig arról írtunk, hogy a MÁV még 2023 júliusában indított előzetes piaci konzultációt, tekintettel arra, hogy nyílt közbeszerzési eljárás részeként, keretmegállapodással összesen nyolcvan, villamos motorvonatot szerezne be. Az akkori felhívás szerint a százhatvan kilométer per órás legnagyobb üzemi sebességre képes járművek egy része kétszáz, a többi háromszáz 2. osztályú ülőhelyes kivitelben készült volna.
Nyitóképünkön: a Westbahn 401-es pályaszámú, CRRC gyártmányú DDMU villamos motorvonata a nyár eleje óta járja a hazai vaspályákat (általában az 1-es és 70-es vonalakat) a hazai futásengedélyek megszerzésének érdekében. Bernát Zoltán augusztus 14-én készült felvételén a motorvonat a Keleti-pályaudvart hagyja el
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!