Szégy és Csex pünkösdkor

iho/vasút   ·   2012.03.28. 14:40
00_1

Ma már vasút- és pünkösdi zarándokvonat-történelem: 2008 májusában indult első útjára a Székely gyors különvonat. Szervezői: az Indóház és a Kárpáteurópa utazási iroda. De nem lett volna a Székely gyors, ha 2007-ben a Budakeszi Kultúra Alapítvány tagjai nem valósítják meg szándékukat, az időközben emlékhellyé nemesedett, a történelmi Magyarország határán álló „30-as számú MÁV-őrház” felújítását Gyimesbükkön. És a zarándoklat ötletgazdái úgy vélték: a legkeletibb őrház átadására különvonatot kell indítani – magyar mozdonnyal (a koronás címeres Nohabbal), magyar vasúti kocsikkal.

A 2008-as Székely gyors a gyimesfelsőloki Tatros-völgyhídon<br>(fotó: Incze Imre)

Ezerötszáz zarándok

Kővári Zsolt, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója köszöntőjében megjegyezte, hogy öröm és büszkeség számukra, hogy a csíksomlyói búcsúra, a Kissomlyó hegyen megtartott katolikus misére és Gyimesbükkre társaságuk immár ötödik éve, ötödik alkalommal szállíthatja különvonattal az utasokat. Majd hozzátette: „Az idei az első év, hogy már nemcsak a Székely gyorsot, hanem a Csíksomlyó expresszt is mi állítjuk ki. A két vonat összesen huszonnégy kocsiból és a mozdonyokból áll majd, így több mint ezerötszáz utas választhatja a székelyek legnagyobb ünnepére való eljutáshoz a vasutat.

„Elég sok felkérést kapunk arra, hogy kifejezetten ez a mozdony vigyen valamilyen reprezentatív vonatot, amelynek mi örömmel eleget is teszünk. Így örültünk annak a felkérésnek is, hogy a Csíksomlyó expresszt is ez a mozdony továbbítsa Budapesttől Csíkszeredáig – hangsúlyozta Rácz Imre, a MÁV-Trakció Zrt. vezérigazgatója. „Igaz, hogy Romániában egy román mozdonyt is a szerelvényhez kell kapcsolni, de mozdonyunk így is viszi az üzenetet: tiszteletünket az Aranycsapat tagjai előtt, és tiszteletünket minden olyan embernek, akik valamilyen célért küzdenek, erejük teljes bedobásával szeretnének valamit újat létrehozni, maradandót alkotni” – jelentette ki a vezérigazgató.

Mező Tibor, a Kárpáteurópa ügyvezetője elsősorban a felejthetetlen székelyföldi vendéglátást emelte ki, a programokról szólva pedig kitért arra, hogy a különvonat utasai az „Egyek vagyunk!” üzenetet hordozó keresztaljával vonulnak majd a Mária-ünnepre.

A különvonatok útvonala<br>(fotó: Horváth Norbert és Incze Imre, a térképet Nagy Tamás rajzolta)

A különvonatok jelentősége

Az első, nehezen szavakba önthetően sikeres, felemelő utat időközben további három követte: az észak-erdélyi, Várad–Kolozsvár–Dés–Székelyföld útvonalon közlekedő Székely gyorshoz 2010-ben csatlakozott a Lőkösházánál kilépő, Gyulafehérvárt, Segesvárt és Brassót is útba ejtő Csíksomlyó expressz.

A két, változatlan népszerűségnek és egyre nagyobb elismertségnek örvendő különvonat jelentőségét érzékelteti, hogy a Székely gyors volt az első különvonat a magyarság legnagyobb tömeget vonzó ünnepére, a csíksomlyói búcsúra. A Székely gyors volt az, amely 64 év után az első nappali vonatként közlekedett Budapest és a Székelyföld között. A Székely gyors és a Csíksomlyó expressz szervezése közvetve vagy közvetlenül évről évre százaknak ad értelmes munkát, teendőt, ugyancsak több száz székely család fogadhat vendégeket, továbbá a két különvonat szakrális áhítattal várt gyimesbükki érkezése, a magyar mozdonyok tízezrek jóvoltából a helyszínen megéljenzett kigördülése az őrházhoz is jelentős mértékben hozzájárult egy új, erdélyi zarándokhely kialakulásához.

T. Hámori Ferenc, az Indóház Kiadó ügyvezetője tájékoztatja a Keleti 9. vágányára beállított étkezőkocsiban tartott fórumon a sajtót. Balra: Buzánszky Jenő, jobbra Kővári Zsolt a MÁV-Start Zrt. és Rácz Imre a MÁV-Trakció Zrt. vezérigazgatója, továbbá Mező Tibor, a Kárpáteurópa ügyvezetője<br>(fotó: Böhm Katalin)

Idén ötödször kerekednek fel a különvonatok. Mindkét szerelvényt a MÁV-Start Zrt. állítja ki, mindkét mozdony az államvasút kötelékébe tartozik – a Székely gyors vonógépe a 17-es Nohab, a Csíksomlyó expressz élén pompázó Aranycsapat Taurust (470 010) a MÁV-Trakció Zrt. üzemelteti. A Székely gyors menetrendje és útvonala a hagyományos: keletis indulás (május 25., 7:45), esti csíkrákos-madéfalvi érkezés. A Csíksomlyó expressz azonban minden korábbinál hosszabb utat tesz meg: május 25-én 0:10 perckor indul Szombathelyről, hogy Sopront érintve Csornán, Kapuváron, Győrben és Tatabányán is megállva fusson be Budapest-Keleti pályaudvarra, ahonnan 5:15-kor indul tovább Szolnok–Békéscsaba–Lőkösházára.

A vonatok idén már a hatezredik utasukat is elviszik Somlyóra és Gyimesbükkre. Május 29-én hajnalban, a Csíksomlyó expressz szombathelyi megérkezését követően pedig azt is elmondhatjuk, hogy immáron több mint 17 500 kilométert tettek meg. Ez éppen a Budapest–Wellington-távolság légvonalban – tudvalevő, hogy Wellington a Föld átellenben lévő pontja…

Buzánszky Jenő, a Csex kapitánya

A zarándokvonat kapitányává a közelmúltban választották meg a 87 éves Buzánszky Jenőt, az Aranycsapat legendás futballistáját. A Csíksomlyó expresszt ugyanis az ötvenes évek nagyszerű magyar aranycsapatának tablójával, Puskás, Bozsik, Grosics, Buzánszky és a többiek arcmásával feldíszített 470 010-es vontatja. Az aranycsapat jobbhátvédje a legnagyobb örömmel vállalta a „kapitányságot”. Egyrészt dombóvári vasutascsaládból származik, és a második világháborút követően két évig vasúti tisztként dolgozott, másrészt katolikus családban nőtt fel. Erdély máig a legnagyobb hívószó számára – az 1940-es visszatéréskor átvonatozott oda édesapjával. A focipályán pedig kemény küzdelmeket vívtak a szomszédos ország válogatottjával – Buzánszky Jenő is ott volt a Népstadion gyepén, amikor 1954 szeptemberében 5:1-re vertük Romániát. Ma sem tétlenkedik: minden májusban egy gyermekmentő alapítvány szervezésében Csíkszentdomokoson hetven-nyolcvan székelyföldi iskolás csapat küzd a nevükkel fémjelzett kupáért.

Az Aranycsapat jobbhátvédje és a 470 010-es gép<br>(fotó: Böhm Katalin)

A Székely gyors előképe

Az Észak-Erdély visszatérését követően rohammunkában megépített, a Szamosvölgy vasútjával az addig közvetlen vasúti összeköttetés híján maradt Székelyföldet összekötő Déda–Szeretfalva szakasz elkészültét követően 1943. július 1-jén indult el a vonatközlekedés hazánk akkor leghosszabb, 750 kilométeres viszonylatán. Az egy motor-, illetve két, egyenként négytengelyes személykocsiból álló 502/503. számú, különleges díjszabású Székely gyorsmotorvonat hétfő, csütörtök és szombati napokon a Nyugatiból 7:02-kor indult, és tizenhat (Püspökladány, Nagyvárad, Rév, Csucsa, Bánffyhunyad, Kolozsvár, Dés, Szeretfalva, Déda, Maroshévíz, Gyergyószentmiklós, Marosfő, Madéfalva, Csíkszereda, Tusnádfürdő, Málnásfürdő) megállás után 19:17-kor futott be Sepsiszentgyörgyre. A visszaindulás másnap 8:24-kor, a budapesti érkezés 20:27-kor volt. Télen a vonatot kéttengelyes fűtőkocsi egészítette ki – 1944 tavaszán a motorkocsik gépterébe fűtőkazán beépítésével kísérleteztek. Sajnos, ezt már nem használhatták, a Székely gyorsmotorvonat ugyanis a front előretörése miatt csak 1944 nyaráig közlekedett.

2012. május 25–28.

A Csex 25-én, Szombathelyről indul 0:10-kor, majd a Keletiből 5:15-kor fut ki. Este 22 órakor érkezik célállomására, Madéfalvára. A Szégy 7:46-kor indul, és biharkeresztesi kilépéssel ugyancsak 22 óra magasságában tér madéfalvi nyugovójára. Tehát a két vonat végső soron ugyanonnan indul, és ugyanoda érkezik, csak más-más útvonalon.

A Gyimesbükkre tartó Székely gyors tavalyi diadalmenete<br>(fotó: Mózes Krisztián)

A zarándokvonatok a Székelyföldön személyvonatként közlekednek: Csíksomlyó (26-a) és Gyimesbükk (27-e) napján is reggelente Madéfalváról kirajozva, északnak (Szégy), illetve délnek indulva (Csex) mennek el az egyes székelyföldi falvakba vendégeskedő utasaikért, hogy a nap végén ugyanoda vissza is vigyék a zarándokokat. Érkezésük Budapestre 28-én az esti órákban várható, de a Csex onnan még továbbmegy Szombathelyre. A részvételi díj minden zarándokvonatok ősére, a Székely gyorsra 62 900, a Csíksomlyó expresszre 64 900 forint. Az ár tartalmazza az utazás, a programokon való részvétel költségeit, továbbá a három éjszakai szállást félpanziós ellátással.

A zarándokvonatokról minden megtudható a www.karpateuropa.hu honlapon.

Kapcsolódó hírek