Szingapúr: egy optimista gyártó, egy kritikus légitársaság
A Boeing és az Airbus kihívója, a Bombardier ugyan nem hozta el a tesztgépei egyikét a szingapúri repülőszalonra, viszont a kanadai cég kereskedelmi repülőgépeket gyártó divíziójának elnöke optimista hangú nyilatkozatot adott a berepülés állásáról. A Flightglobalban közöltek azért érdekesek, mert amint arról az iho/repülés is beszámolt, az új utasszállító, a CSeries programjának épp januárban jelentették be (legújabb) féléves csúszását.
Mike Arcamone Szingapúrban úgy fogalmazott, hogy a Bombardier legfőbb célja a 2400 órányi légi teszt teljesítése, de nem tért ki arra, hogy az első két gép ebből hány órát tudott lerepülni. Viszont leszögezte, hogy a harmadik példány heteken belül teljesíti szűzfelszállását, és az eddigi két repülő prototípus igazolta az előzetes ígéreteket, mind a gép súlyát, mind üzemanyag-fogyasztását és egy ülésre számított üzemeltetési költségeit illetően. Ezt egyébként két hete a Lufthansa-csoport elnöke is megerősítette, hozzátéve, nagyon várják már a Swiss számára rendelt harminc gép első példányainak leszállítását.
Arcamone most Szingapúrban igyekezett cáfolni azokat a feltételezéseket, amelyek a szaksajtóban a berepülési program elhúzódásával és a gép esetleges komoly problémáival kapcsolatban felbukkantak. Mint erről is hírt adtunk, amikor az első CSeries 100-as néhány repülés után visszakerült a földi vibrációs tesztekre, a szakértők flatterjelenségre gyanakodtak, amit netán nem jeleztek az előzetes számítások és szélcsatorna-kísérletek. Arcamone szerint azonban a gépnek nincs szerkezeti problémája, és az első felszállás óta nem kellett semmiféle áttervezést, strukturális módosítást végrehajtani.
A Bombardier polgári gépekkel foglalkozó részlegének elnöke Szingapúrban azt is elmondta: jelenleg tíz példányon dolgoznak az összeszerelés, illetve a tesztek különböző fázisaiban, és a következők részegységei is készülnek már a gyártási partnereknél.
Kevésbé volt optimista az egyik remélt nagy megrendelő, a Qatar Airways vezére. A szókimondásáról ismert, és a gyártókra meglehetősen komoly befolyással rendelkező Akbar Al Baker ugyancsak a szingapúri show helyszínén nyilatkozott, és úgy fogalmazott: kezd elfogyni a türelem a programmal kapcsolatban. A dohai központú társaság korábban a gép nagyobb, 120–160 személyes változatát tervezte nagy tételben megvásárolni, de erre a vezér szerint nem biztos, hogy sor kerül, a csúszás és a kevés megrendelés miatt a Qatar Airways lehet, hogy máshonnan szerez be gépeket ebben a kategóriában.
Mint korábban is jeleztük, a Bombardier azt mondja, azért érdemes a CSeries beszerzése, mert ez teljességgel erre a géposztályra lett tervezve, nem pedig nagyobb gépek rövidebb változata, ellentétben az Airbus és a Boeing keskeny törzsű típusainak kisebb verzióival. Al Baker ugyanakkor leszögezte, csak akkor hajlandó a kanadai gépet megvenni a Qatar flottájába, ha annak eladási száma meghaladja a háromszázat: nos, jelenleg a CSeriesekből 201 példányra van érvényes megrendelés. Más esetekben a Qatar-vezér nem ragaszkodott ilyen feltételekhez, hiszen a Szingapúrban a nagyközönségnek először testközelben is bemutatott A350-esnek az ő társasága lesz az első üzemeltetője.
Nem bánt kesztyűs kézzel Al Baker a konkurenciával sem: nyilatkozatában rövid úton elvetette, hogy társasága akár a megnövelt felszálló súlyú Airbus A330-ast, akár a Boeing 787-esének nagyobb, 10-es változatát vagy a 777-es jövendő kisebb 8-as változatát beszerezze. A Qatarnak ugyanakkor érvényes szerződése van a nagyobb 777-9-es ötven példányára, és hamarosan várható az első kétszintes Airbus-óriás A380 leszállítása, ennek forgalomba állítása feltehetően az új dohai repülőtér megnyitásától függ.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!