Telefon-tilalom: megint az akkumulátorok!

iho   ·   2016.10.17. 16:15
li_ion_dc8cim

A tavaly beköszöntött „kütyü-szabadság” ellenére életbe lépett az Egyesült Államokban a lehető legszigorúbb telefon-tilalom – egy meghatározott típusra, amely meglepően sokszor okozott veszélyhelyzetet repülőgépeken.

A tilalom a Samsung Galaxy Note7 okostelefonra vonatkozik, amelyet nemcsak használni nem szabad a gépen, de a fedélzetre hozni is tilos. A közlekedési tárca és az amerikai légügyi hatóság közös közleménye hangsúlyozza: azok az utasok, akik megpróbálják kijátszani a rendelkezést, büntetésre számíthatnak, különösen azok, akik megpróbálják feladott poggyászukban elrejteni a készüléket, mert ezzel katasztrofális esemény bekövetkeztét kockáztatják – vagyis egy olyan tüzet, ami nem az utaskabinban, hanem valahol egy poggyásztérben keletkezik. Aki mégis ilyesmivel próbálkozik, az büntetőjogi eljárással és akár börtönnel kell, hogy számoljon.

Amikor az akkumulátorok szállítmányként okoztak balesetet: a kiégett DC-8-as

Az ATW idézi a közleményt, amely szerint az amerikai légitársaságok alkalmazottainak becsekkoláskor és beszállításkor is figyelniük kell, és meg kell tagadniuk a gép fedélzetére lépést, ha az utas nem hajlandó akár a bőröndjéből, akár a kézipoggyászából eltávolítani a készüléket.

Ha viszont valakinek mégis sikerül felcsempésznie, akkor a repülőszemélyzetnek utasítania kell az utast arra, hogy kapcsolja ki a készüléket, az olyan funkciókat is, mint az ébresztés. A telefont pedig az illetőnek magánál kell tartania, hogy megakadályozza a véletlen bekapcsolódását, és nyilván azért is, hogy ellenőrizze, nem kezd-e füstölni: a telefont nem szabad sem a fej feletti rekeszbe, sem az ülészsebbe, sem a kézipoggyászba tenni, ott kell lennie az utasnál, gyakorlatilag a kezében, végig a repülés alatt. – Elismerjük, hogy mindez kényelmetlenséget okozhat, de a legfontosabb a gépen lévők biztonsága, és akár egyetlen incidens is komoly kockázatot jelent – nyilatkozott az üggyel kapcsolatban a washingtoni közlekedési tárca államtitkára.

A UPS 747-es roncsai Dubainál...

Az FAA már korábban is kiadott figyelmeztetést a készülékre vonatkozóan, de mostantól komoly konzekvenciái vannak annak, ha valaki a fedélzetre hoz egy ilyen telefont. Az ok természetesen jónéhány alkalom volt, amikor a Galaxy füstölni kezdett egy gépen, legutóbb október 5-én a Southwest egyik Louisville repülőterén felszállni készülő 737-esén, amit a kigyulladt illetve füstölő készülék miatt ki kellett üríteni. A Galaxy által okozott incidensek száma közelít a százhoz, olyan eset is előfordult, hogy a repülés közben felforrósodó illetve kigyulladó készülék égési sérülést okozott egy utasnak.

A Samsung egyébként már két ízben is visszahívta a szóban forgó készülékét és néhány napja felhagyott a gyártásával is. A visszahívások mintegy 5,3 milliárd dolláros költséget jelentenek a vállalatnak, a készülékek cseréje Magyarországon is megtörténik.

...és az Asiana 747-esének egy darabja a tengeren

A lítium-ionos akkumulátorok, amelyek a Galaxyban is felforrósodhatnak, már több katasztrófát is okoztak, igaz, nem utasszállítók, hanem teherszállítók pusztulását, amikor a cargogép rakterében egy szállítmány összecsomagolt akkumulátor gyulladt ki és okozott lokalizálhatatlan tüzet, ami a tehertérből továbbterjedve a gép lezuhanására vezetett. A UPS egyik DC-8-asa szerencsére a repülőtéren, Phidalphiában gyulladt ki, és a személyzet megúszta, de két 747-es is lezuhant, az egyik 2010-ben ugyancsak a UPS gépe volt Dubai repülőtere közelében, az Asiana cargo-Jumbója pedig 2011-ben Dél-Korea körzetében a tengerbe csapódott, miután kormányozhatatlanná vált a tűz miatt.

Az Ethiopian 787-ese Heathrow-n

Emlékezetes volt két japán üzemeltetésben működő korai 787-es saját lítium-ionos akkumulátorainak leolvadása, ami hónapokra a földre kényszerítette a Dreamlinereket. Más típusú volt az a tűz, ami egy Heathrow-n parkoló 787-esen okozott kárt, mint kiderült, az Ethiopian gépén elhelyezett vészjeladó akkumulátora gyulladt ki és égette át a burkolatot a farokrésznél.

A lítium-ionos akkumulátorok szállításáról hatalmas a vita a hatóságok, a repüléssel foglalkozó nemzetközi szervezetek, a légitársaságok illetve a repülőszemélyzetek érdekvédelmi szervezetei között. Az ICAO 2016. április elsejétől érvényes rendelkezése egyelőre csak azt tiltotta meg, hogy teheráruként feladott, összecsomagolt akkumulátorokat utasszállítók rakterében szállítsanak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek