Több mint 190 milliárd forintot költ a ČD járműparkjának karbantartására

Korcsmáros Gábor   ·   2023.11.17. 12:45
zosvrutky

Folyamatosan kell szinten tartani a járművek kiváló műszaki állapotát, ami mostanában elég nehéz feladat, és egyre drágább is.

Nem kevesebb, mint 12 milliárd cseh koronát, azaz 192 milliárd forintot tervez elkölteni a Cseh Vasutak (ČD) az elkövetkezendő négy évben járműparkjának karbantartására és különböző fokozatú javításaira. Annak ellenére, hogy a cseh nemzeti vasúttársaságnak vannak saját járműjavító műhelyei, továbbra is szorosan együtt fognak működni a nagyobb járműjavító-üzemekkel Csehországban és Szlovákiában is. Nagy hangsúlyt fognak fektetni a jövőben a járműjavítói üzletáguk digitalizálására is, a mérőműszerek és műszaki segédeszközök korszerűsítésére, mert csak így lehet elérni az egyre nehezebbé váló kihívásokat a járművek karbantartása és javítása terén.

Felismerték, hogy karbantartási folyamatok digitalizálása lehetővé teszi a járművek futásteljesítményének valós idejű nyomon követését, a karbantartási igények előzetes azonosítását és a járművek üzemen kívüli idejének minimalizálását. A vasúttársaság, valamit a járműjavítói és karbantartási szektor képviselői októberben tartottak egy közös egyeztetéssel egybekötött találkozót, ahol megvitatták, miként lehetséges megoldani a modernkori kihívásokat, hogyan lehetne gyorsítani és egyszerűsíteni a karbantartási folyamatokat.

Jelenleg a Cseh Vasutak leltárjában összesen 3410 vasúti jármű van (ide értve mozdonyokat, vasúti kocsikat és motorvonat-egységeket is), amiből 2024 és 2027 között több mint kétezer jármű esik majd át különböző fokozatú javításokon, illetve karbantartáson. Ennek a tervezett összköltsége haladja meg a már említett 12 milliárd cseh koronát.

A világjárvány, az energiaárak ingadozása és a háború megbízhatatlanná, kiszámíthatatlanná tette az ellátási láncot a vasúti járműjavítói ágazatban is. A késedelmes szállítások és a határidők elmulasztása bonyodalmakat okozott, és továbbra is okoz, ami negatív hatással van nemcsak magára a vasúttársaságra mint megrendelőre, hanem az utasokra is, akik megbízható és korszerű szolgáltatást várnak el. Éppen ezért a ČD garanciát, magas színvonalú munkát és a határidők betartását követeli meg a járműjavításokat végző alvállalkozóitól. 2020 óta azonban a javítóknak és beszállítóiknak gondjaik vannak a határidők betartásával. Az idei évet a tavalyi évvel összehasonlítva a vontatójárművek átlagos javítási ideje 87 napról 98-ra, míg a személykocsik átlagos javítási ideje 35 napról 48-ra nőtt. Ez az állapot fenntarthatatlan, ezért igyekezni kell az ellátási lánc mielőbbi regenerálására.

Nyitókép: České dráhy (ČD)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.