Több mint nyolcszáz méter hosszú vonatot tesztelt a TX Logistik
A megrendelő Coop Logistikkal és a svéd közlekedésiinfrastruktúra-hatóság Trafikverkettel együttműködésben elindított szerelvény Svédországban, Malmö és Frövi között kétszer is leközlekedett.
A 838 méteres szerelvényhossz a TX Logistik AB szerint jelentősen növelheti a szállítási kapacitást, még hatékonyabbá, a fuvarozók számára pedig még vonzóbbá téve a vasúti áruszállítást.
A 48, a Coop megrendelésére élelmiszert szállító félpótkocsival megrakodott tesztvonat a napokban kétszer is teljesítette az ötszáz kilométeres távot. Az egyetlen négytengelyes mozdony által továbbított szerelvény a menetek során többször elérte a százhúsz kilométer per órás sebességet, vagyis gyorsabban ment, mint az egyéb tehervonatok a más országokban végzett hasonló tesztek során.
Habár a TX Logistik tehervonatának 838 méteres hossza megdöbbentőnek hangzik, főleg azt tekintve, hogy az európai szárazföldi vasúti szállítmányozásnak szigorú korlátai vannak a vonatok hosszát érintően, nem az első olyan vonat a svéd síneken, mely meghaladja a nyolcszáz métert. Tavaly tavasszal a DB Cargo, a német vasúti infrastruktúra-kezelő DB Netze, a Trafikverket és a dán vasúti infrastruktúra-kezelő Banedenmark közösen próbálta ki egy 835 méteres tesztszerelvény közlekedtetését a németországi Maschen és a svédországi Malmö között, áthaladva Dánián és az Öresund-hídon. Az esemény történelmi jelentőségűnek számít, mivel először haladt át ekkora vonat a Dániát a szomszédos Svédországgal összekötő hídon.
Svédországban a tehervonatok hosszúságát alapvetően 630 méterben korlátozzák. Ez alól kivétel a svédországi Luleåt a norvégiai Narvikkal összekötő, 473 kilométer hosszú Malmbanan (vagyis ércvasút), ahol 750 méteres vonatok is közlekedhetnek.
Abban viszont semmi meghökkentő nincs, hogy a szolgáltatást megrendelő Coop részt vesz egy ilyen tesztben: a vállalat már egy jó évtizede, 2009 óta szállít vasúton, a Stockholm közelében fekvő Bro és Malmö közötti vonalon pedig 2012 óta fuvaroztat a TX Logistikkal. Ezt a szolgáltatást két éve pörgették fel: a heti oda-vissza fuvarok számát 2020-ban tízről húszra növelték.
A Coop Logistik nyilatkozata alapján jelenleg a szállításaik harminc százaléka vasúton zajlik. A vállalat azonban még nagyobb mértékben be akarja vonni a kötöttpályás közlekedési ágat az ellátási láncaiba, ezért is vett részt egy ilyen speciális projektben. A Coopnál azt remélik, hamarosan megnőhet a szerelvényeik hossza – számol be a Rail Freight.
(Nyitókép forrása: railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!