Tőlünk keletre se nagyon haladnak az autópályákkal

MTI/iho   ·   2017.12.27. 18:45
eszak-erdelyi_autop0

A Magyarországról Erdélybe utazók a Csanádpalota–Nagylak határátkelő után Aradot, Temesvárt és Lugost érintve százhatvankét kilométert haladhatnak autópályán a bánsági Marzsináig (Margina). Innen ötvennyolc kilométert kell országúton autózniuk, hogy Dévánál ismét felkanyarodhassanak a gyorsforgalmi útra, és ezen tehessenek meg további százharminchét kilométert Nagyszebenig. Innen a tervek szerint délre kanyarodik majd a pálya, és az Olt völgyén szeli át a Kárpátokat. Ahhoz, hogy Bukarest autópályán legyen megközelíthető, Nagyszeben és Pitesti között további százötvenöt kilométer gyorsforgalmi utat kell megépíteni.

A romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) honlapján elérhető decemberi kimutatás szerint 2018 második felében már tizennégy kilométeresre apadhat a hézag a dél-erdélyi pályán. Ekkor kell ugyanis átadni egy huszonegy kilométeres szakaszt, amelyen mostanig a munkálatok hetvenkilenc százalékát végezte el a kivitelező, és egy huszonkét kilométeres másik szakaszt, amelyen hetven százalékig jutott az építő. A kimaradó problémás tizennégy kilométer átadását csak 2020 márciusára tervezi a CNAIR.

A Nagyvárad és Brassó közé tervezett észak-erdélyi autópályának továbbra is csak a Kolozsvár mellett elhaladó ötvenkét kilométeres Gyalu–Aranyosgyéres szakasza vehető igénybe. A CNAIR ugyan közölte, hogy novemberben megtörtént a Gyalu és Magyarnádas közötti 8,7 kilométeres szakasz műszaki átvétele, de ezt várhatóan csak 2018 augusztusában nyitják meg a forgalom előtt. Ekkorra készül el ugyanis az a Szamos-híd, amely összeköti az új pályaszakaszt a meglévővel.

Az észak-erdélyi pályán a meglévő szakasztól keletre, Aranyosgyérestől Marosvásárhelyig folynak még építési munkálatok. Az ötvenkét kilométeres távot a CNAIR öt szakaszra osztotta, és mindegyik megépítésére más-más céget keresett. A kivitelezési szerződéseket 2015 márciusában írták alá, de az állam csak 2017 novemberében hárította el a bürokratikus akadályokat az építés útjából. Ekkorra sikerült ugyanis pótolni az idő közben lejárt környezetvédelmi engedélyt, és kiállítani az építési engedélyt a teljes szakaszra. Az egyik kiválasztott útépítő már 2016-ban megunta a várakozást és felbontotta a szerződést, így a Marosvásárhelyhez legközelebb eső szakasznak még mindig nincs kiválasztott építője. A többi szakaszon – a decemberi kimutatás szerint – a munkálatok 19–49 százaléka valósult meg.

A CNAIR december 15-ére ígérte a magyar–román államhatárhoz legközelebb eső Bors–Berettyószéplak szakasz építőinek a kiválasztását, de a versenytárgyalás győzteseit még nem hirdette ki. A társaság ezt a szakaszt is három részre bontotta, és más-más útépítőt keresett az egyes szakaszokra. A hatvan kilométeres szakaszon még a Bechtel társaság kezdte el a pálya építését. Az amerikai cég a munkálatok mintegy ötven százalékát végezte el 2013-ig, amikor a román kormány szerződést bontott vele. A munkálatok befejezésére már korábban is versenytárgyalást írtak ki, ám a 2015-ben kihirdetett győztes neki sem látott a munkának. 2016 novemberében a szerződés felbontását kérte.

A dél-erdélyi és az észak-erdélyi pályát Szászsebes és Torda között összekötő gyorsforgalmi úton várható a leghamarabb egyes szakaszok átadása. A hetven kilométeres pálya négy szakaszát más-más cég építi. Amint a CNAIR közölte, a Nagyenyed és Marosdécse közötti tizenkét kilométeres szakaszt már 2018 januárjában megnyitják a forgalom előtt, és várhatóan még az első félévben elkészül a Torda és Marosdécse közötti szakasz is. Ezen a munkálatok kilencvennégy százalékával készült el decemberig az építő. A társaság előrejelzése szerint a 2018-as év végéig Tordától Gyulafehérvárig lehet majd ezen az autópályán haladni.

Felix Stroe román szállításügyi miniszter a folyamatban lévő útépítésekre hivatkozva jelentette be októberi beiktatásakor, hogy 2018-ban legkevesebb százötven kilométer autópályát adnak át Romániában. Hivatali elődje, Razvan Cuc kilencven kilométer pálya átadását ígérte 2017-re. Jelenleg hétszáznegyvennyolc kilométer gyorsforgalmi utat vehetnek igénybe a Romániában utazók.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek