Új gyorsforgalmi út és a V0-vasútvonal egy szakasza is megépülhet Fejérben

iho/vasút   ·   2025.11.04. 15:00
v0_2022

Az M1-es, M7-es és M8-as autópályákat összekapcsolni hivatott M200-as nyomvonaltervén a vasúti teherszállítási folyosóval is számolnak a vármegyében. A helyiek egy részének azonban nem tetszik a vasútépítés ötlete.

A gyorsforgalmi út Fejér vármegyében Iszkaszentgyörgy és Moha között vezetne, az érintett településeke ezért lakossági fórumokon ismertették a közúti és vasúti infrastrukturális terveket – számol be a Feol.hu.

A száztíz kilométer per óra legnagyobb engedélyezett sebességű, kétszer két sávos M200-as célja, hogy tehermentesítse az M0-s körgyűrű és a 81-es főút forgalmát, továbbá az M1-es, M7-es és M8-as sztrádák összekötése: előbbi autópályától indulva Székesfehérvár nyugati elkerülőjét érinti, majd Sárbogárd környékén éri el az M8-ast.

Az eredeti tervek szerint a mára túlzsúfolt forgalmú 81-es főutat bővítették volna kétszer két sávosra, ehelyett azonban egy új, néhány évvel ezelőtti ötletet vettek elő, mely alapján M200-as néven egy teljesen új utat építenek.

Iszkaszentgyörgy polgármestere, Gáll Attila a településen megtartott lakossági fórumon elmondta, a minisztérium arra kérte a tervezőket, hogy vegyék figyelembe a V0 vasútvonal elhelyezését, mely a leendő autóúttal nagyjából párhuzamosan futna. „Emiatt Mohára rátolták az autóutat, Iszkaszentgyörgy határára meg ráhúztak egy vonalat, hogy ha majd egyszer megépül a V0 vasútvonal tartalék sínpályája, akkor az itt fut majd az iszkaszentgyörgyi szélső házak kertjében.”

Az úttal kapcsolatosan a helyiek azt szeretnék, hogy hosszabb legyen a zajvédő fal annál, mint amit jelenleg a tervek tartalmaznak. A vasútépítéssel kapcsolatban viszont többen ellenérzésüknek adtak hangot, egyesek petíciót is indítottak a megépítés ellen.

A V0 vasúti teherszállítási folyosó célja, hogy az országon áthaladó tranzit teherforgalom délről elkerülje a fővárost, és ezzel tehermentesítse az egyre zsúfoltabb elővárosi vonalakat. A kétvágányú, végig villamosított, 22,5 tonna tengelynyomást, 740 méteres vonathosszt és százhúsz kilométer per órás sebességet engedélyező korridor a legutóbbi, 2022-es tervek szerint számos hazai, a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) részét képező fővonalat kapcsolna össze. Kelet felől a 100-as Budapest–Debrecen–Záhony vonalból indulna Szolnoknál, Kecskemét térségében keresztezné a szegedi 140-es, majd Kunszentmiklós-Tass magasságában a kelebiai/belgrádi 150-es vonalakat. Ezt követően egy új építésű hídon vágna át a Dunán, majd Székesfehérvár környékén elérné az ugyancsak jelentős nemzetközi teherforgalmat kezelő dunaújvárosi 42-es, pécsi 40-es és nagykanizsai 30-as vonalakat, majd az 5-ös vonal alternatívájaként – vagy akár éppen azt felhasználva – csatlakozna be a győrihegyeshalmi 1-es vonalba.

(Nyitóképünkön a V0 tervezett nyomvonala. Kép forrása: VG / ITM)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek