Új vámudvarral bővült a fényeslitkei East-West Gate terminál

iho/vasút   ·   2022.07.27. 09:00
ewg_vori

A létesítmény az egyetlen olyan magyarországi vámudvar, ahova széles és normál vasúti pálya is befut.

Az országban egyedülálló vámudvart adtak át Fényeslitkén, az East-West Gate (EWG) intermodális terminálon. A létesítmény a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Adó- és Vámigazgatóságának szolgálati helyeként működik a jövőben, és az egyetlen olyan magyarországi vámudvar lesz, ahova a széles és a normál vasúti nyomtáv egyaránt becsatlakozik. Az EWG által garantált széles nyomtávú kapcsolat az eddiginél lényegesen nagyobb volumenű vasúti export-import forgalom lebonyolítását teszi lehetővé az ukrán relációban. A vámudvar a felek példamutatóan hatékony együttműködésének eredményeként készülhetett el rekordidő alatt és kaphatta meg a szükséges engedélyeket. A létesítmény nemcsak az EWG terminálra beérkező áruk, hanem bármely, harmadik országból érkező, a terminálon áthaladó szerelvény vámeljárás alá vonását, illetve vámfelügyeletét is képes ellátni.

A legmodernebb technológiákkal, adatátviteli- és telefonhálózattal, informatikai eszközökkel felszerelt vámudvar szolgáltatásait bármely, vasúton vagy közúton a terminálon áthaladó gazdálkodó elérheti. A hivatal munkatársai nemcsak az EWG terminálra beérkező áruk, hanem bármely, megfelelő engedélyekkel rendelkező gazdálkodó szervezet árujának vámeljárás alá vonását is elvégzik, illetve képesek felső küszöbértékű veszélyes áruk vámkezelésére is. A vámudvar a tranzitszállítmányok állandó vámfelügyeletét is garantálja.

Vágujhelyi Ferenc, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vezetéséért felelős államtitkára arról szólt: „A vámhatóság küldetése az egyensúly fenntartása a jogszerű kereskedelem könnyítése és a vámellenőrzések lefolytatása között. Ennek egyik fontos eleme a NAV munkájában a folyamatos vámhatósági jelenlét a vámudvarokban és a szolgálati helyeken. Rendkívül fontos, hogy a NAV munkatársai minőségi körülmények között, fejlett technológiájú épületben lássák el feladataikat, és a gazdálkodókat megfelelő környezet fogadja. Minderre jó példa a most átadott vámudvar, amely minden igényt kielégítő, modern technológia felhasználásával épült.”

Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója elmondta: „A 21. század termináljaként az a célunk, hogy a legmagasabb szolgáltatási színvonalat nyújtsuk ügyfeleinknek, és hozzájáruljunk ahhoz, hogy Magyarország aktív szereplője legyen a nemzetközi logisztikának. A terminálon működő, a maga nemében egyedülálló vámudvar lehetővé teszi a széles nyomtávon érkező áruk egyszerűsített, gyors vámkezelését és felügyeletét is, egyben lehetőséget ad arra, hogy jelentősen nőjön az ukrán-magyar viszonylatú export-import áruforgalom is.”

A rekordidő alatt elkészült EWG több hónapos sikeres technológiai-műszaki próbaüzem, valamint jóváhagyási folyamat végén megkapta a vasúti hatósági engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. Az első áruszállító konténerszerelvények és kamionok rövidesen megérkeznek a terminálra. Az EWG a magyarországi vasúti pályakapacitás függvényében évente akár egymillió húszlábas konténert (TEU) is tud kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény a kontinensen.

Az EWG független, szolgáltatásait a világ bármely vasúti és közúti árufuvarozással foglalkozó cége igénybe veheti, nyitott valamennyi fuvarszervező operátor és szállítócég előtt. A terminál beruházója júniusban kötött együttműködési megállapodást Európa vezető konténerterminál-üzemeltetője, az Eurogate Csoport hazai vasúti leányvállalatával, az Eurogate Rail Hungary (ERH) Zrt.-vel, hogy a fényeslitkei terminált bekapcsolják az európai vasúti áruszállítási útvonalhálózatba. Az ERH Hamburg, Duisburg, München, Bécs, Budapest és Arad, valamint a fényeslitkei EWG-terminál között kínál közvetlen kapcsolatot vasúti áruszállításra, ezen felül az ERH ügyfelei igénybe vehetik az EWG átrakodási és tárolási szolgáltatásait.

Az új intermodális terminál Európában egyedülálló logisztikai és technológiai megoldásokat nyújt. Fényeslitkén a széles és a normál nyomtáv között, valamint vasúti szerelvények és kamionok között lehet átrakodni a konténereket. Az EWG ezen felül alkalmas hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására is. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy az EU klímacéljaival összhangban az unió határához kamionon érkező teherforgalmat minél nagyobb arányban vasútra terelje. Az EWG működése során is nagy figyelmet fordít a környezetre. A létesítmény zöldtechnológiával működik majd, energiaellátást többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyúrendszer biztosítja, e-autókat és elektromos terminál traktorokat is használnak.

Az EWG-be a legmodernebb technológiát építették be: itt irányítják Európában elsőként távolról, 5G-technológiával a darukat, valamint egy magyar startup vállalkozás közreműködésével felépítették az EWG digitális ikertestvérét (Digital Twin) is, amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését – a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját –, ezzel a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését segíti az Ipar 4.0 elveinek megfelelően.

(Nyitóképünkön az EWG terminál egy részlete. Fotó: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

InnoTrans 2022, második nap

iho/vasút   ·   2022.09.22. 15:00

Kétévnyi kihagyást követően megkezdődött az idei berlini vasúti szakkiállítás és -vásár. A szerdai paletta részét alkotta a Stadler walesi Flirtje, a Tatravagónka farönkszállító kocsija, valamint a Plasser & Theurer pályakarbantartó járműve.