Újabb Bombardier-emeletes: itt az Omneo!

iho   ·   2013.09.28. 10:30
400px_bombardier_omneo

Egy, a francia Rhône-Alpes régiónak készülő hatrészes szerelvény formájában mutatkozott be hivatalosan a gyártó crespini üzemegységében az Omneo, a Bombardier Transportation új regionális járműcsaládja. A szeptember 25-én megtartott ceremóniát nagy érdeklődés kísérte, Franciaország nemzeti vasútjának (SNCF) elnöke, Guillaume Pepy, a Bombardier Transportation elnöke, Pierre Beaudoin, valamint a vonatokból eddig rendelő hat régió megbízottjai is tiszteletüket tették. Omneo-szerelvényen a bemutatón résztvevő illusztris társaság utazhatott először egy tesztút keretében.

Az Omneók az SNCF és a Bombardier által 2010-ben aláírt, hétmilliárd euró értékű, 860 emeletes motorvonat beszerzéséről szóló keretszerződés egyik csomagjaként érkeznek a vasúttársaság regionális szolgáltatásért felelős leányvállalatához, a TER-hez (Transport Express Régional). Az első szerelvények Aquitania, Bretagne, Centre, Nord-Pas-de-Calais, Provence-Alpes-Côte d'Azur és Rhône-Alpes régiók vasútjaira kerülnek.

Az Omneóknál szokatlan megoldással élt a Bombardier: az emeletes szerelvények egy rövid szakaszon egyszintesek, ide építették be az összes műszaki rendszert<br>(fotó: Wikipedia)

A TER kötelékében Régio2N elnevezést szerző motorvonatcsalád különböző változataiból kilenc nullszériás szerelvény készült el, a bemutatott Omneo a nyolcadiknak legyártott vonat. A sorozatgyártás előtt a járműveknek minden részletre kiterjedő teszteken, majd engedélyezési procedúrán kell átesniük. A folyamat heteken belül a végéhez ér, mindössze az elektromágneses zavartatás, a légkondicionálás és a szinkronüzem területén kell apróbb módosításokat elvégezni. A kilenc vonatot eddig 220 héten át tesztelték. A statikai tesztfázis 2012 februárjában kezdődött, ezt követte ősszel a dinamikai nyúzópróba a csehországi Velimben található, tizenhárom kilométer hosszú, ovális tesztpályán. A nullszériás vonatok önállóan több mint százezer kilométert, szinkronüzemben pedig húszezer kilométer tettek meg csak 2012-ben.

A keretszerződésben foglalt maximális mennyiségből hat francia tartomány eddig 129 Omneót hívott le: Aquitania huszonnégyet, Bretagne tizenhetet, Centre tizennégyet, Nord-Pas-de-Calais tizennyolcat, Provence-Alpes-Côte d’Azur tizenhatot, valamint Rhône-Alpes negyvenet. A nullszérián felüli százhúsz vonatot két éven belül kell leszállítania a Bombardier-nek. A crespini üzem jelenleg havonta egy szerelvényt szerel készre, októbertől azonban havi kettőre, januártól pedig havi háromra emelik a teljesítményt. Százhúsz beszállítójából negyvenötöt ellenőrzött a Bombardier annak érdekében, hogy a termelést a megfelelő ütemben fel lehessen gyorsítani. A Régio2N-vonatok kivitelezésének oroszlánrészét a crespini gyártóegység végzi: a tervezés, az összeszerelés, valamint több főbb részegység, köztük a forgóvázak tesztelése is az üzem feladata.

Az egyszintes rész padlózata magasabban van az alá épített műszaki berendezések miatt<br>(forrás: Railway Gazette)

Az International Railway Journal információi szerint az első három szériavonatot decemberben szállítják le Rhône-Alpes régióba, ahol a Bourg–St. Maurice vonalon téli körülmények között is végezhetnek majd próbákat a szerelvényekkel, a tervek szerint 2014 februárjában.

Napjainkban a vasúti szolgáltatások megfelelő színvonalának biztosításához gyors alkalmazkodás szükséges, ezért a Bombardier is többféle funkciójú és utaskapacitású kivitelben kínálja új emeletes vonatait. Az Omneók nem teljes mértékben, de nagyrészt kétszintes kialakításúak, így ötvözik az egy- és kétszintes vonatok tulajdonságait. Mivel a motorikus rendszereket az egyszintes betétkocsikba építették be, összességében 35 százalékkal nagyobb férőhely-kapacitást érhettek el. A betétkocsik hossza és szélessége nem egyforma: az egyszintes kocsik rövidebbek és hat centiméterrel szélesebbek, mint az emeletes részek, ezeknél oldalanként két széles ajtó segíti az utascserét. A vonat két végén található emeletes motorkocsik hajtottak, és azokon is vannak ajtók. A kocsik összekapcsolódásánál Jakobs-forgóvázak találhatók. A vonatok két áramnemről, 1500 voltos egyen-, és 25 kilovolt 50 hertzes váltóáramról üzemeltethetők.

A kétszintes rész alsó utastere<br>(forrás: Railway Gazette)

A Bombardier közleménye alapján a legkisebb Omneo a 81 méter hosszú, 350 ülőhelyet kínáló hatrészes verzió. Ezen felül létezik még hét- és nyolcrészes is, a legtöbb utast pedig a 135 méteres tízrészes tudja „elnyelni”, amelyben 660 ülőhely található. Szolgáltatási kategória szempontjából elővárosi, regionális, valamint hosszabb távú utazásokra megfelelő, intercity-verzió közül lehet választani. Az SNCF-nél Z55500-as pályaszám-sorozatba sorolt elővárosi és regionális forgalomra szánt vonatok százhatvan, a Z56500-as pályaszámú intercity-Omneók kétszáz kilométer per órás legnagyobb üzemi sebességgel közlekedhetnek. Az utastér kialakítása a megrendelők igényeikhez lesz szabva, az ülőhelyeket azonban minden esetben oldalanként két oszlopba rendezik el. A belső tér növelésében az is közrejátszik, hogy a Régio2N-vonatok kicsivel szélesebbek a hagyományos villamos motorvonatoknál.

Az Omneo-család a Bombardier Transportation legújabb terméke az emeletes járművek területén. A Bombardier elnöke a bemutatón arról szólt, hogy a motorvonatcsalád nagy befogadóképességével, kiváló utaskomfortjával és kiemelkedő teljesítménymutatóival megfelelő választ ad a regionális vasúti tömegközlekedés jövőbeli kihívásaira. A gyártó első embere kiemelte: a Nord-Pas-de-Calais régióban található crespini egység kiemelkedő technológiai elvárásnak felelt meg azzal, hogy az Omneókkal egy teljesen új és komplex járműcsaládot hívott életre, mindezt ráadásul rendkívül rövid idő alatt – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek