Újra csattoghatnak a személyszállító vonatok Szarajevó és Bihács között

iho/vasút   ·   2018.05.29. 13:45
400px_zfbh_talgo

Bosznia-Hercegovina nemzeti vasútja, a Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine (ŽFBiH) egy 2,26 millió bosnyák konvertibilis márkát (körülbelül 370 millió forintot) kóstáló projekt során korszerűsítette a felsővezetéket a Blatno és Bihács (Bihać) közötti, negyvenhét kilométer hosszú, az ország északnyugati részén futó vonalszakaszon. A beruházás elkészült, így a bosnyák fővárost Biháccsal összekötő szerelvények július elsejétől visszatérhetnek az úgynevezett Una-vasútra. A Bosanski Novi, Bihács és Martin Brod közötti tehervonatok már néhány éve használják a szakaszt.

A ZFBiH Talgo-szerelvényei már Szarajevó és Bihács között is róják majd a kilométereket, ráadásul éjszakai járaton (fotó: Sejdalija Kesetovic/Railway Gazette)

A Szarajevó–Bihács viszonylaton hatvankét márkát, vagyis tízezer forintot kell majd fizetni a menettérti jegyekért. Egyelőre csak egyetlen, éjszakai járatpár közlekedik majd, a hálókocsijegy egy főre negyven márka (körülbelül 6500 forint), két személyre pedig hatvan márka (nagyjából 9700 forint) lesz a menetjegyen felül. A vasúttársaság a 2016-ban több évnyi szenvedést követően, nagy nehezen forgalomba állított Talgo-szerelvényeket tervezi használni a vonalon.

A pálya újranyitásával a ŽFBiH huszonhét év után teljesíti azt a célját, hogy az ország összes nagyobb városa ismét vasúti összeköttetésben álljon egymással. Az 1992 és 1995 között dúló polgárháború előtt a vonalon évente négymillió tonna áru gördült, és több mint egymillió utas választotta a vasutat. Az Una-vasút az egykori Jugoszláviában az észak felől Horvátország déli csücske féle tartó vasúti pályák legrövidebbikének számított – mutat rá az International Railway Journal.

Az Una-vasút (forrás: zfbh.ba)

Nagyon szerencsétlen módon azonban a vasút egy szakaszon a horvát-bosnyák határt többször keresztezve tekereg a hegyek között. Mivel a polgárháború legvéresebb harcainak egy rész itt zajlott, a szerbek elfoglalták az itteni horvát területeket, leálltak a vonatok, a felsővezetéket sem lehetett használni.

Bosznia-Hercegovina alig több mint ezer kilométeres, nagyrészt egyvágányú vasúthálózata 1992-ben függetlenedett a jugoszláv vasúthálózattól. Két vasúttársaság jött létre: a Bosznia-hercegovinai Föderáció területén a ŽFBiH, míg a Boszniai Szerb Köztársaságban a Željeznice Republike Srpske (ŽRS) felelős a gépállományért és az infrastruktúráért. A ŽFBiH 608, a ŽRS 418 kilométernyi pályát kezel, a villamosított szakaszok hossza rendre 441 és 338 kilométer. Az országnak Horvátországgal és Szerbiával van közvetlen, normál nyomtávú vasúti összeköttetése.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek