Üzemanyagcellás emeletes és egyszintes premier a Wrightbus-nál

Kiss Bertalan   ·   2021.09.27. 18:20
00_uzemanyagcellas_busz

Dupla öröm az észak-ír buszgyártónál, mert nemcsak két új modell bemutatója volt, hanem az írországi és egyesült királysági, a kormányzatok által is támogatott zöldbusz-program keretében olyan mértékben megnőtt az igény a nullemissziós autóbuszok iránt, hogy nemcsak gyártókapacitást kellett bővíteni, de 300 új főállású és 120 részmunkaidős dolgozóra is szükség van a Ballymenában lévő központban.

Mindkét busz már régóta gyártásban levő szériából lett kialakítva, azoknak a csak akkumulátorral üzemelő változatainak áttervezésével. A cél, a minél nagyobb hatótáv.

A Streetdeck Hydroliner FCEV (Fuelcell Electric Vehicle) a világ első kétszintes, üzemanyagcellás autóbusza, maximum 86 férhőhellyel. Alapjaiban teljes egészében azonos a dízel kivitellel, a tervezőknek könnyebbség, hogy tökéletesen megfelel az alacsony belépésű utastér is, a világ szinte minden táján. Kivételt csak az európai országok többsége képez.

Az üzemanyagcella és segédberendezései kényelmesen elférnek a busz hátuljában, a 48 kilowattórás akku az utastér dobogója alatt. A tartályok a volt motortérben és a felső szint leghátsó üléssora mögött kaptak helyet. Az össztérfogat 1120 liter, ami 27 kilogramm hidrogéngáz tárolására elgendő, 350 bar nyomáson. A maximum hatótáv 400–448 kilométer, a tankolás nyolc perc alatt megoldható.

A Wright Streetdeck Hydroliner FCEV metszete

Az első futómű ZF RL82 EC független felfüggesztésű, a meghajtást ZF AVE 130 típusú, villanymotorkkal egybeépített portáltengely szolgálja. A karosszéria egy vagy két kéttagos ajtóval és manuális rámpával készül. Hossza 10 ezer 492 milliméter, 2520 milliméter széles és 4395 milliméter magas, a szokásos 275/70 R 22,5 abroncsozással.

Az egyszintes GB Kite Hydroliner FCEV egyajtós kivitelben maximum kilencven személyes lehet, ugyanúgy mint az elektromos változat. A lényeges különbség, hogy a BEV (Battery Electric Vehicle) hatótávja 480 kilométer, a minimum töltési idő 2,5 óra. Az üzemanyagcellás hatótávja már elérheti az 1024 kilométert – ami egy intercity járatnak is becsületére válna – és a tankolás is inkább csak percekben mérhető. Az egyszintes és emeletes üzemanyagcellás buszok alkatrészeinek nyolcvanhat százaléka azonos. A sorozatgyártás 2022 első negyedévében kezdődik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek