Végállomást cserélnek a trolik Szegeden

iho/közút   ·   2011.12.29. 10:16
00

Márciustól végállomást cserélnek a szegedi trolik. Tavasszal utasfelmérés és újabb menetrendváltás jöhet – írja a Délmagyar.hu.

Elkészült az 1-es villamos vonala, rövidesen megindul a próbaüzem a 2-es villamos Rókusi körúti szakaszán. A Makkosházat a szegedi pályaudvarral összekötő új, uniós támogatással megépült villamosvonal célja: kapacitásával kiváltani a lakótelepekről a belvárosba tartó buszforgalmat. A márciusban induló új villamos miatt átszabják Szeged tömegközlekedését.

A Rókusi körút elkészült villamospályával, ám villamosok nélkül<br>(Kemsei Zoltán felvételei)

Kalmár Ferenc (KDNP) városüzemeltetési tanácsnok decemberi sürgősségi indítványa alapján a 2-es villamos beindítása miatt megváltozik a 2-es, a 83-as, 83A-s buszok, az 5-ös, a 8-as és a 9-es troli útvonala és menetrendje, az 1-es villamos követési ideje. Még nem dőlt el minden kérdés: a városüzemeltetési bizottság még tárgyal a menetrend-módosulás finomhangolásáról.

Hogy a Rókusi körúton ne jelenjen meg felesleges többletkapacitás, Makkosházról márciustól eltűnik az Újszegedre közlekedő 2-es, az Alsóvárosra a vasútállomáson át igyekvő 83-as, 83A-s busz. A 2-es buszból 72-es lesz. A 83-as, 83A-s buszokkal együtt várhatóan rövidebb útvonalon, a Mars térig fognak közlekedni – de az is lehet, hogy megszűnik, és a bizottság a 20-as busz útvonalának alsóvárosi meghosszabbítására tesz javaslatot.

Megváltozik a makkosházi trolik végállomása is. Az 5-ös Vértó helyett a Körtöltés utcáig fog járni, a 8-as útja pedig Makkosházon ér majd véget. A 9-es Makkosház helyett az 5-ös jelenlegi, Vértói úti végállomására érkezik. A trolivégállomások újrarajzolása a szolgáltatás színvonalának csökkenése nélkül is évente 50 ezer kilométeres – mintegy 35 millió forintos – megtakarítást eredményez. A márciusban induló 2-es villamos miatt az 1-es vonalon növekszik a követési idő – amiből az utasok alig éreznek majd valamit, hiszen a két villamos a rókusi csomópont–Szeged pályaudvar között azonos pályán fut. Rókus közvetlen kapcsolata megszűnik a Mars térrel, a villamostól a piacig 190 métert kell majd gyalogolni.

A 2-es busz eltűnik Makkosházról

307 ezer kilométerrel kevesebb

A Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság számításai szerint a 2-es és a 83-as, valamint a 83A-s buszok útvonalának rövidítése 307 ezer kilométer, azaz közel 127,4 millió forint megtakarítást jelent.

– Nem várhattunk tovább a menetrendváltozás bejelentésével: szerződés szerint a kapacitáscsökkentést 60 nappal előre jeleznünk kell a Tisza Volánnak. Ha ezt most nem tesszük meg, március harmadikán nem indulhatna el a 2-es villamos – közölte Kalmár Ferenc, hozzátéve: igaz, hogy korábban ellenezte a 2-es vonal megépítését, viszont ha már elkészült, ideje lenne használni. Kifejtette, az új villamosvonal beindítása 130 milliós forrást igényelne, viszont a buszok útvonalának rövidítése 127 millió forint megtakarítást eredményez. Ezzel a tranzakcióval egyensúlyba kerül a gazdálkodás.

– Az előterjesztéshez benyújtott menetrendek kapcsán rengeteg visszajelzést kaptunk a lakosságtól, önkormányzati képviselőktől. A Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottsággal törekszünk a kompromisszumos megoldásokra.

– A szegedi tömegközlekedés alapjait a 60-as, 70-es években fektették le. A kötöttpályás vonalakon kívül ideje lenne minden vonalat újragondolni – fogalmazott Kalmár Ferenc. Hozzátette: a márciusi menetrendváltást követően felmérést készítenek a szegediek utazási szokásairól, aminek eredményeképp újabb, az utasokat még jobban kiszolgáló változtatások jöhetnek.

Változik az 5-ös trolibusz útvonala is

Kapcsolódó hírek