Veszélyben lévő mellékvonalak Ausztriában
Az Osztrák Szövetségi Vasút, vagyis az ÖBB még 2011 végén ismertette azon terveit, amelyek szerint 2025-ig körülbelül hétszáz kilométernyi mellékvonalon állítanák le a személyforgalmat. Néhány vonalszakaszon azóta már meg is szűnt a közlekedés. A továbbiakban azok a vonalak vannak veszélyben, ahol a napi átlagos utasszám nem éri el a kétezer fős küszöbértéket. Ezek a vonalak, vonalszakaszok az alábbiak:
- 133 Sarmingstein–St Nikola
- 152 Haiding–Aschach an der Donau
- 912 Groß Schweinbarth–Bad Pirawarth
- 912 Obersdorf-Groß Schweinbarth–Gänserndorf
- 142 Linz Urfahr-Rottenegg–Aigen–Schlägl
- 153 Wels–Grünau im Almtal
- 171 Attnang-Puchheim–Reid/Innkreis–Schärding
- (620) Bleiburg–Holmec (Szlovénia)
- 502 Spielfeld-Strass–Bad Radkersburg
- 521 Pernitz-Muggendorf–Gutenstein
- 522 Bad Fischau–Puchberg
- 820 Hadersdorf–Sigmundsherberg
- 170 Bad Aussee–Stainach-Irdning
- 172 Vöcklabruck–Kammer-Schörfling
- 720 [Wien Hbf]–Kledering–Sollenau
Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a fenti vonalakon ténylegesen meg is szűnne a vasúti személyszállítás. A 142-es számú, Linz Urfahr–Aigen-Schlägl vonal egy része például tram-train vonallá alakítva szolgálná az utasokat a jövőben. Néhány vonal regionális üzemeltetésbe is kerülhet, és persze adott esetben a bezárás ellen felhördülő közvélemény is jobb belátásra bírhatja a döntéshozókat.
Tehát, hogy valójában mely vonalakra kerül lakat az elkövetkező években, még nem tudhatjuk, de az egyre valószínűbb, hogy a lista első négy vonalán a decemberi menetrendváltástól megszűnik a közlekedés. A 133-as számú, Donauuferbahn nevezetű vonal Sankt Nikola és Sarmingstein közötti alig három kilométeres szakaszán már most is elenyésző a forgalom, munkanapokon négy, hétvégenként pedig egyetlen vonatpár közlekedik. A Sarmingstein és Krems an der Donau közötti mintegy hetven kilométeres szakaszon pedig már évekkel ezelőtt megszűnt a közlekedés.
Vélhetően nem sok könnyet fognak hullatni a Wels–Passau fővonal Haiding állomásán kiágazó, húsz kilométer hosszú Aschacher Bahn után, amelyen a szolgáltatást már évekkel ezelőtt teljesen leépítették. Haiding és Aschach an der Donau között munkanapokon mindössze egyetlen vonatpár közlekedik, ez is a kora reggeli órákban. Emellett hétvégén egy délutáni vonatpár közlekedik a vonalon. Az emberek már régóta a vasúttal párhuzamosan futó közúton, a vonathoz hasonló menetidőt produkáló autóbuszokkal utaznak.
Talán a legnagyobb meglepetés a bécsi agglomerációban található Wienviertel-Landesbahn még megmaradt részeinek felszámolása. Ha megnézzük a vonal jelenleg érvényes menetrendjét, biztos nem gondolnánk, hogy egy utolsó hónapjait élő vasútvonalról van szó. Ugyanis munkanapokon 30–60 perces ütemes menetrend szerint közlekednek a szóló Jenbacher motorkocsikból álló vonatok, és a végpontokon kitűnő csatlakozás van a fővonali vonatokhoz.
De sajnos hiába a sok vonat, ha utas már nincs annyi, amennyi megütné az életben maradáshoz szükséges mércét. E sorok írója péntek délután (május 3-án), vagyis a munkanapi csúcs idején utazta végig a még üzemelő szakaszokat. A vonal nyugati végpontján, Obersdorf megállóhelyen huszonhárom utas szállt át a Bécsből érkező elővárosi vonatról, de harmadik megálló után már egyetlen kézen meg lehetett számolni, hányan voltak a fedélzeten – miközben az ellenkező irányban közlekedő vonaton mindössze egyetlen utas tartózkodott. A vonal északi végpontján, Bad Pirawarth állomáson rajtam kívül két utas szállt csak le a vonatról, majd a visszafelé induló járatra négyen szálltak fel. A Gänsendorf felé vezető ágon sem volt sokkal rózsásabb a helyzet, hat–hét utas lézengett a vonaton igaz, itt ez tekinthető a kevésbé erős iránynak.
Amúgy hangulatos kis vonalról van szó, igazi vicinális biztosítatlan útátjárókkal, helyenként 10–20 kilométer per órás sebességkorlátozásokkal. Akinek ideje engedi, utazzon egy kört a környéken, amíg nem késő.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!