Villamosenergiaár-emelkedés: nehéz helyzetben az európai vasúttársaságok

iho/vasút   ·   2022.04.01. 15:00
tehervonatok_kelenfold

Az iparág vállalatai Európa-szerte aggodalmukat fejezik ki a működési költségek jelentős növekedése miatt.

A villamosenergia-árak példátlan megugrása következtében kialakult helyzet miatt többek között a spanyol vasútvállalatok is aggódnak, ezért a kormányhoz fordultak segítségért a szolgáltatások zavartatásának elkerülése érdekében. A spanyolországi Vasúti Áruszállítást Elősegítő Központ (CPTMF) találkozót kért az ország közlekedési, mobilitási és városfejlesztési minisztérium vezetőjével, Raquel Sánchezzel a jelentős probléma megvitatásának érdekében.

A magas üzemelési költségek a spanyol infrastruktúra-kezelő ADIF által nemrégiben végrehajtott villamosenergiaár-emelés közvetlen következménye: a CPTMF szerint nyolcvan százalékkal nőttek meg a kiadások. Az iparági csoport úgy véli, a kialakult helyzet súlyosan érinti az ügyfeleket, így arra kérik a minisztériumot, hogy hozzon olyan intézkedéseket, melyek bármilyen módon mérsékelhetik a vasúti árufuvarozás által használt villamosenergia-árakat.

A spanyol vasúti iparág azonban nem az egyetlen, mely aggodalmát fejezi ki az energiaárak – így a villamosenergia árának – emelkedésével kapcsolatban. Például Magyarországon a vasúti társaságok a vontatási energia árának közel háromszáz százalékos emelkedésével néznek szembe, így hazánkban is a kormányhoz fordultak segítségért. Belgiumban a Lineas az első magánvállalat, mely a megugró energiaárak ellensúlyozása érdekében 2022. április 1-jétől dinamikus energiapótlékot alkalmaz minden fuvarja során, mivel a cég már nem bírja tovább finanszírozni a magas energiaárakat, melyek 2021 végétől rónak komoly anyagi terhet a társaságra.

A villamosenergia árának jelentős növekedése miatt az Egyesült Királyságban üzemelő Freightliner vasúttársaság tavaly ősszel leállította több villamos mozdonyát is, mivel már kedvezőbb költségeket kínál a dízelmozdonyokkal történő – ám sokkal környezetszennyezőbb – vontatás, mely azonban az EU klímacéljaival szöges ellentétben áll.

Habár az az általános tendencia, hogy a vállalatok állami támogatást kérnek az országuk kormányától, az német Allianz pro Schiene iparági szervezet felszólította Németország kormányát, hogy ne az üzemanyag adóját, hanem inkább az általános energiafelhasználást csökkentse. Az Allianz pro Schiene kiemeli a villamosenergia megnövekedett költségeit, mely az elmúlt másfél év alatt megháromszorozódott, miközben a gázolaj ára „csak” nyolcvan százalékkal emelkedett. Ennek megfelelően a kormánynak fontolóra kellene vennie a vontatásienergia árára kirótt adó eltörlését – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Fotó: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút MAGYAR VASÚT

Magyar Vasút 2022 Konferencia

T. Hámori Ferenc   ·   2022.10.05. 09:00

Igazságos zöld átmenet? A vasútfejlesztés évtizede? Újabb esély Záhony előtt? # Valtsvasutra – ezeknek a jelmondatoknak a jegyében, 14. alkalommal rendezték meg a vasútszakma legrangosabb fórumát Budapesten.