Villanyautó a villanyműveknek
Egyelőre még csak néhány tucat elektromos autó van forgalomban Magyarországon, de ezek egyre jobbak. Legutóbb az MVM vett „kulcsos autónak” egy Citroën C-Zero típusú autót – ez a kocsi már nem benzinesből lett átalakítva, hanem eredetileg is villanyautónak tervezték.
Ez a típus elsősorban városi közlekedésre, rövid távú utakra való, tipikusan ügyintézőknek, városon belül közlekedőknek ajánlják.
Az autót egy 67 kilowatt teljesítményű szinkronmotor hajtja, ez az 1130 kilós autót körülbelül 130 kilométeres távolságra tudja eljuttatni. Klímával körülbelül 30 százalékkal rövidebb utat lehet megtenni, hiszen az elektromotoroknak nincs számottevő veszteséghőjük, így a hőt is elektromosan kell előállítani – mondta az iho érdeklődésére Tüttő László, a Citroën flottaértékesítési igazgatója.
A 2550 milliméteres tengelytávú autó legalján helyezték el a 600 kilogrammos akkukat, melyeket otthon egy normál hálózati aljzatból is fel lehet tölteni. Az autónak két elektromos hálózata van, a meghajtást egy 300 voltos, míg a kiegészítő berendezéseket egy 12 voltos hálózat táplálja. Azért lítiumion akkukat alkalmaznak, mert ezek nem érzékenyek a gyakori, nem teljes töltésre és a kisülésre sem, bár a teljes lemerülés ellen szoftveresen védik az autót, vagyis az autó a teljes lemerülés előtt leáll. Egy 30 perces gyorstöltéssel azonban akár a teljes kapacitás 80 százalékára is fel lehet tölteni az akkukat.
A városok levegőjét szinte egyáltalán nem terheli az elektromos közlekedés, ezért a villanyautók elterjedése a lakók egészségéért aggódó önkormányzatok érdeke. Balkányi György, a Citroën Hungária ügyvezető igazgatója úgy véli, elsősorban adókedvezményekkel lehetne vonzóvá tenni ezeket az autókat. A súlyadó vagy a parkolási díjak alóli mentességgel, vagy éppen a buszsávokba beengedéssel lehetne segíteni az elektromos autók elterjedését.
Az igazgató szerint az autósok 70 százaléka naponta legfeljebb 38 kilométert tesz meg, egynegyedük pedig 5 kilométernél is kevesebbet autózik. A gépkocsik idejük 92 százalékát pedig parkolóban állással töltik – tette hozzá. Balkányi szerint ezeknek az autóknak az üzemeltetése jóval olcsóbb, mint a hagyományos változatoké: míg egy benzinmotoros autó öt-hat euróba kerül kilométerenként (üzemeltetéssel, avulással együtt), addig egy elektromos két euróba kerül.
Balkányi szerint a BuBi bérbringahálózathoz hasonló elektromosautó-kölcsönző hálózatot is érdemes kiépíteni ezekkel az autókkal. A városon belüli közlekedésre használható autókkal megoldható a nehezen közlekedők orvoshoz szállítása, az alkalmankénti bevásárlás, vagy olyan tárgyak szállítása, amelyek tömegközlekedéssel már nehézkesen szállíthatók. További előnye ennek a rendszernek, hogy ezek csak akkor közlekednek, ha valóban szükség van rájuk, egyébként a parkolókban lehet őket hagyni.