Villanybusz Poznańban

iho/zöldút   ·   2012.06.18. 10:00
kiskep

Üzembe helyezték Lengyelország első teljes egészében villamos hajtású, felsővezeték nélkül közlekedő autóbuszát Poznańban. A labdarúgó-Eb alkalmából elindított E jelű buszjáratot ingyenesen használhatják a városi stadionhoz igyekvő utasok – írja az Eltis.org.

A járatot az autóbuszt gyártó Solaris és a város önkormányzata indította több civil partner bevonásával. Érthető okot ad a Solaris poznani elkötelezettségének, hogy gyáruk a város közelében található.

A villanybusz elindítását erőteljes promóció kíséri. A járat útvonalán található megállókban táblák hívják fel a figyelmet a nem mindennapi járműre. Egyedi dekorációt kapott maga az autóbusz is: különleges mesterséges fűvel díszítették a kocsit, ami villamos tápkábel dugaszt formál.

Energiatárolóként két egyenként 700 kilogrammos akkumulátort kapott a villamos Urbino. Töltésük háromfázisú, 400 voltos áramforrásról másfél órát vesz igénybe, ezután 150 kilométer megtételére alkalmas a jármű önerőből. A folyadékhűtésű lítiumion akkumulátorok feszültsége 600 volt, kapacitásuk 120 kilowattóra.

Akkumulátoros Solaris Urbino, még gyári színezésében<br>(fotó: Solaris)

A megszokott Solaris Urbino midibuszokból átalakított jármű hossza 8950 milliméter. Tömege az 1,4 tonnás akkumulátorok ellenére alig haladja meg a hagyományos, belső égésű motorral hajtott Urbinókét. A tervezők igyekeztek minden esetben a megszokottnál könnyebb anyagokat használni: a kerékabroncsok acél helyett alumíniumból készültek, a padlólemez anyaga könnyű mahagóni, vékonyabbak az utastér ablakai és minimálisra csökkentették a jármű működéséhez szükséges folyadékok mennyiségét.

Erőforrásul a Vossloh Kiepe 120 kilowattos, négyfázisú aszinkronmotorját építették a Solaris Urbinóba.

Kapcsolódó hírek

Közút Infrastruktúra

Lánchíd: az év végén visszaadható a hídpálya a forgalomnak

iho/közút   ·   2022.07.23. 12:00

Rekordidő alatt elkészült az új acél útpálya, ami a régi, elöregedett vasbeton-pályaszerkezetet váltotta fel. A behelyezett pályatáblák a híd teljes hosszán egybefüggő részt alkotnak, ennek köszönhetően már végig lehet sétálni a Lánchídon. A hídpályát várhatóan év végén visszaadják a forgalomnak.