Vizsgálat az Adria Airways ellen
A szlovéniai Adria Airways bejelentette: nemhivatalos értesítést kapott arról, hogy az Európai Bizottság vizsgálatot indított a társaságnak 2007 és 2011 között nyújtott állami támogatások ügyében.
A Ljubjana központú légitársaság közleményében leszögezi: az Adriának is érdeke, hogy bebizonyítsa: minden intézkedés, ami eddig történt, megfelel az alkalmazandó előírásoknak. Az Adria közleménye szerint a társaságot nem lepte meg a vizsgálat híre.
A pénzügyi nehézségekkel küszködő Adria Airways úgy véli, hogy a kérdéses időszakban történt tőkeemelések, és az Adria Airways Tehnika nevű leányvállalat tulajdonrészének eladása nem jelent tiltott állami támogatást.
Az Adria becslése szerint a vizsgálati eljárás több mint egy évig tart majd.
Az ATW összeállítása szerint 2011 szeptemberében a társaság 50 millió eurós tőkeemelésben részesült, nemrég pedig jelezte, további 9 millió lenne szükséges a veszteségek fedezésére és – hogy a társaság túlélje a telet.
Mint arról az iho/repülés is többször beszámolt, az Európai Bizottság mind a Malév, mind a cseh CSA esetében hasonló eljárást kezdeményezett korábban. A magyar légitársaságot az uniós kormányzat 2012 januárjában elmarasztalta, és a támogatás visszafizetésére kötelezte. A cseh hordozó támogatási pénzeit azonban legálisnak fogadta el.
Mint az eddigi vizsgálatok során többször elhangzott, az Európai Unió azokat az állami támogatásokat engedélyezi, amelyek egy bajba jutott légitársaság szerkezetváltozását, átalakítását, a kilábalásra való felkészítését szolgálják. Tiltja azonban, ha az állami segítséget a társaság működésének fenntartására, operatív költségek fedezésére, üzemeltetésre fordítják.
Az Adria Airways chartertársaságként indult, 1983 óta tart fenn menetrend szerinti járatokat. 1996-ban részlegesen privatizálták, 2010 óta teljes jogú tagja a Star szövetségnek, 2011-ben kezdett bele állami ügynökségek által közvetített finanszírozás révén a kereskedelmi szerkezet átalakításába.
Az adatbázisok szerint három keskenytörzsű Airbust – két 319-est és egy 320-ast –, hat 200-as és négy nagyobb 900-as Bombardier CRJ regionális utasszállítót üzemeltet.